Köpte åtta stycken i höstas.....fyra dog ganska snart.....han sa de skulle börja värpa igen inom en vecka...haha...tog flera månader....De värper ännu inte allihop.
Ähh .. ca 6-8 veckor brukar det ta. Ingen mening att mata höns som inte värper.
Var dom ekologiska frigående med bete eller vad var det för höns och ras ?
Jag kan berätta om en lite traumatisk egen upplevelse när jag skulle vara djurvakt.
Jag skulle sköta om en gård med hästar, angus kor tjurar å kalvar katter å .. höns.
Jag mindes inte hönsen från första besöket när vi gick igenom allt.
Ja så kom jag och mitt ex till gården och gick igenom listan inga problem men sen började hönsen dö en efter en

jag gav dom vitaminer (hemifrån) för dom såg inte så lustiga ut. Inget hjälpte dom dog allihop.
Ägarna visste inte vad det kunde vara jag kände mej som världens sämmta djur skötare. Jag var förvarnad om att kalvarna kunde komma ut döda pga en brist men dom fick redan tillskott av (selen tror jag det var) så alla kalvar kom ut friska å pigga .. puh .. tur det.
Det kom fram senare att dom hämtat hönsen bara några dar innan dom åkte från ett hönseri djuren hade aldrig varit ute innan.
Så jag vet att det inte är någon skoj erfarenhet.
TiB å jag har diskuterat om att hämta några från ett hönseri här i närheten i vår så kan får vi se hur det går, dom djuren är ute dagligen så det borde gå bra.. kan ha fel, men sen vet man bättre.
Det blev dålig andel höns i våra kläckningar

många fina tuppar istället