Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna in en bil på underredsbehandling  (läst 2668 gånger)

Rocknrollyo

• Bohuslän
Lämna in en bil på underredsbehandling
« skrivet: 07 dec-14 kl 16:49 »
Hej

Har en Golf från 1989 som jag tänker rädda från röstdöden. Den är inte extremt rostig, faktum är att det inte är hål någonstans. Men man behöver skrapa och underredsbehandla den för att rosten inte ska sprida sig eller göra hål. Jag började skrapa och underredsbehandla men jag har svag högerhand pga av en olycka i somras så jag måste nu lämna in den för att få det gjort. Annars måste jag vänta lång tid innan jag själv kan fortsätta skrapa.

Så då är frågan. Om jag lämnar in den på underredsbehandling så är ju rosten kvar under bilen. Men stoppas spridningen av rosten om man lämnar in den?

Jag vet att bilen inte är värd särskilt mycket men för mig betyder den mycket så jag är beredd att överstiga bilens värde.

Tack på förhand
« Senast ändrad: 07 dec-14 kl 17:00 av Rocknrollyo »
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lämna in en bil på underredsbehandling
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 17:06 »
Det kommer att bli dyrt om du lämnar in den och skall ha dom till att göra ett petnoga jobb.
Därimot tycker jag faktiskt att om du inte behöver bilen skall ta det som ett långtidsprojekt.,
Trots den svaga handen, detta då handen får bra träning i doser som den klarar. Och du har kontroll på vad som blir gjort.
Det som är tråkigt är att om det finns den minsta lilla ytrost så måste man se till att försöka få bort så mycket som möjligt, lägga på en försegling ( zinkprimer och lack).
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 dec-14 kl 17:15 »
Okej, Jag har redan införskaffat en bläster och kompressor samt underredsmassa (av lite olika sorter) så jag var inställd på att göra jobbet själv men sen kom handen i vägen. Har tidigare skrapat förhand men det blir för tungt. Men som du säger så blir det nog lagom träning med blästern.

Är bara karossen som behövs behandlas, tack och lov. Mycket annat är bytt :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 17:33 »
Glöm bara inte att alla balkar behöver behandlas oxå. Och då är det allra bäst om bilen fått torka riktigt riktigt bra för bästa effekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 17:36 »
Glöm bara inte att alla balkar behöver behandlas oxå. Och då är det allra bäst om bilen fått torka riktigt riktigt bra för bästa effekt.

Tack! Ska tänka på det :)

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 07 dec-14 kl 18:21 »
Jag brukar blästra och sedan grundmåla och sedan täckmåla och sedan lägga på underredsmassa då det blir rostfläckar under bilen. Jag har märkt att underredsmassan inte verkar hålla om det inte finns målfärg under den.

Gammal underredsmassa blir hård och tappar sin skyddande förmåga. Eftersom min bil blev tectylbehandlad redan 1985 och största delen av bottnen ännu inte har behövt ny underredsmassa brukar vi spruta en blandning av olja och vaselin under den varje år för att friska upp underredsmassan. Vi sprutar samma blandning i alla balkar och hålrum också.

Inte vet jag om jag går till överdrift......men jag har en 30 år gammal Opel utan en anda rostfläck.... utom ett litet stenskott som jag nyss upptäckte. 80-tals Oplar är ju kända för att rosta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 dec-14 kl 18:33 »
En VW från 1989 är förmodligen rostskyddad från fabrik med s k varmvax. Både som utvändig underredsmassa och som rostskydd inne i balkar och andra hålrum. Den behandlingen går, till skillnad från vissa andra, bra att komplettera med olje- och vaxbaserade rostskyddsmedel som är lätta att få tag i på biltillbehörsfirmor mm.

Det är ingen mening att rostskydda nu på vintern om du inte först kan tvätta bilen ordentligt så du får bort alla spår av vägsalt och sedan ställa den i varmgarage en vecka så att det blir absolut torrt överallt.

Om du ändå vill göra en "fuskbehandling" för att stoppa förfallet så föreslår jag att du i första hand sprutar in något hålrumsrostskydd i tröskellådor (bör gå att komma åt genom förberedda hål med plast- och gummipluggar, dels längst fram och längst bak från hjulhusen och dels kanske inifrån bilen, åtkomligt om man lossar golvmattan vid sidorna och viker undan den. Rostskydda även bakre skärmkanterna (åtkomligt från bagageutrymmet och, om det är en 3-dörrars Golf, inifrån bilen sedan du har tagit bort sidoklädslarna vid baksätet.  Om det finns någon bra plugg i bakkant av dörrarna så kan det vara idé att spruta eller hälla in rostskyddsmedel där också tills det droppar ut längs hela dörrunderkantens längd. Var dock försiktig så du inte råkar limma ihop fönsterhissar eller dörrlås med rostskyddsmedel.
Även om du inte kan få bort all gammal lös rost mm, så försök åtminstone få bort lös färg, karosserikitt mm från undersida av dörrarna och rostskydda utvändigt där.
Vissa VW har en förmåga att få rosthål i bakdörrarnas bakkant under dörrlåset, det verkar som om det finns någon slags ficka med dubbelplåtar där. Man kanske måste ta bort dörrklädseln för att se hur konstruktionen är gjord och var man ska spruta in rostskyddsmedel för att det ska göra nytta.
Ett vanligt - och farligt - rostställe på Golf av den generationen är framvagnsbalken. Man bör avsyna den noga och kolla att den inte är full med lera och annan fuktig smuts, i så fall bör man försöka spola ut allt sånt och låta den torka länge innan rostskyddsbehandlingen.

Tänk på att det kommer att droppa mycket rostskyddsmedel på golvet när du håller på, så det är klokt att lägga ut wellpapp eller tjocka lager med gamla tidningar i förväg.

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 07 dec-14 kl 18:42 »
Okej trevligt med en rostfri Opel från 80-talet :) Tack för tipsen, känner mig taggad att greja nu  8)

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 07 dec-14 kl 18:44 »
Torbjörn, du har rätt där. Bättre att låta det tar tid och få det rätt gjort. Det är ingen idé att göra det inför vintern. Den är obesiktigad just nu och jag har en annan bil som jag kör med så jag kommer greja med den över vintern :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 08 dec-14 kl 22:23 »
Kul att ni sköter om en så fin bilmodell.  Min erfarenhet är att bilar rostar inifrån pga. att det är svårt för fukt att torka ut. Det måste finnas luftvägar uppåt. Tex. om blöta stövlar inte står upp torkar de dåligt. Jag brukar använda tidningar som (fuktindikator) under gummimattor, de torkar ut och tar bort dålig mögellukt. Lycka till.

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 09 dec-14 kl 17:41 »
Kul att ni sköter om en så fin bilmodell.  Min erfarenhet är att bilar rostar inifrån pga. att det är svårt för fukt att torka ut. Det måste finnas luftvägar uppåt. Tex. om blöta stövlar inte står upp torkar de dåligt. Jag brukar använda tidningar som (fuktindikator) under gummimattor, de torkar ut och tar bort dålig mögellukt. Lycka till.

Tack. Ja Golf GTI är roliga bilar :) Bilen är liten men snabb för sin ålder. Väger bara 1.100 kilo med förare och har närmare 130 häst :) Ska ta bort mattorna och kolla hur det ser ut och även lägga tidningspapper för att få något som drar åt sig fukten.

Mvh
"Rocknrollyo
« Senast ändrad: 09 dec-14 kl 17:54 av Rocknrollyo »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #11 skrivet: 09 dec-14 kl 18:09 »
Torbjörn, du har rätt där. Bättre att låta det tar tid och få det rätt gjort. Det är ingen idé att göra det inför vintern. Den är obesiktigad just nu och jag har en annan bil som jag kör med så jag kommer greja med den över vintern :)

Bra,,, då hinner den "torka upp" ordentligt.

Det är största "slarvet" dom gör på underredsbehandlingsfirmorna,,,,bilen får inte torka tillräckligt länge efter HT tvätt, och när dom väl "bakat in", fukten någonstans med nya underredsmassan så kommer rosten fort,,,,otroligt fort!.  :(

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 09 dec-14 kl 19:37 »

Bra,,, då hinner den "torka upp" ordentligt.

Det är största "slarvet" dom gör på underredsbehandlingsfirmorna,,,,bilen får inte torka tillräckligt länge efter HT tvätt, och när dom väl "bakat in", fukten någonstans med nya underredsmassan så kommer rosten fort,,,,otroligt fort!.  :(

Sant, bättre att göra själv så man vet att det blir riktigt gjort :)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 09 dec-14 kl 22:07 »
Tror inte underredsmassa går att blästra bort.  Jag tror att det är typ, (kolsyrekyla) man använder. Eller värme.  Har jag fel?

Rocknrollyo

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 09 dec-14 kl 23:09 »
Tror inte underredsmassa går att blästra bort.  Jag tror att det är typ, (kolsyrekyla) man använder. Eller värme.  Har jag fel?

Jag skrapar bort underredsmassa förhand och sen blästrar jag bort rosten efter att jag skrapat av massan. Har bara börjat lite och det tar tid men blir bra :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 09 dec-14 kl 23:13 »

Det stämmer bra. Det enda som händer om man blästrar underredsmassa är att sandkornen fastnar i den.

Man brukar inte försöka få bort underredsmassa som sitter bra (annat än om den måste bort för att man vill svetsa i närheten). Och om den sitter löst brukar det gå att skrapa bort den med t ex gamla slöa moraknivar och stämjärn. Det går lättare om det är någotsånär varmt. Man ska INTE elda på med gasollampa eller varmluftpistol, det innebär brandrisk, men gärna hålla hög rumstemperatur och värma upp hela bilen några timmar innan man börjar skrapa.  Det är ingen mening att värma ytan på underredsmassan om plåten under fortfarande är kall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser