Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla mat frusen på bilresa 12 timmar???  (läst 36337 gånger)

Snowy

• -
Hålla mat frusen på bilresa 12 timmar???
« skrivet: 07 dec-14 kl 15:37 »
Hej tänkte höra- jag har en hel del frusen mat som jag skulle vilja ha med mig på min resa- från frysen- till nästa frys 12 timmar senare. Hur håller jag maten bäst kall? Maten är frusen från början- kan ju även ha kylklabbar på det, och sen har jag en kylväska med fläkt, tror ni det räcker?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hålla mat frusen på bilresa 12 timmar???
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 16:04 »
Det är en lång resa men det går.,
Packa in allt i tidningspapper.   Mycket tidningspapper. Sedan ner i kylboxen med dina klampar.
Starta inte den då den inte klarar att komme ner i den kylan som krävs.
Har du möjlighet så förkyl boxen.   Har du möjlighet att få tag på kolsyresnö liknande så är det en stor hjälp.
När du sedan skall resa så svep in boxen i filtar eller liknande och förvara den där det är som kallast i fordonet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 dec-14 kl 16:21 »
Om det gäller att försöka hålla sakerna kallare än vanlig kylskåpstemperatur, så använd INTE en elektrisk kylväska. Den kommer snarare att försöka värma upp sådant som är fruset. Kylelementet fungerar dessutom som en köldbrygga, så den håller kylan sämre än en "vanlig" kylväska även då den är avstängd.

I och med att bilresan är så lång som 12 timmar så antar jag att du kommer att göra några stopp längs vägen, förbered gärna folk på de ställen där du tänker stanna till så det finns nyfrysta kylklampar att byta med där. Om det blir ett längre stopp på 1-2 timmar så kanske du kan få in matvarorna i en frys under tiden.  Om du är flexibel när det gäller vilken dag du ska resa, så gör gärna resan då det verkar bli så kallt som möjligt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 16:35 »
Lasta om möjligt kylvarorna i släpkärra eller på taket eller på annat vis fastsurrade utanför bilen. Kombinera detta med kylväska med kylklampar.
.
Annars - lastning i uppvärmt utrymme i bil: Håll om möjligt svalt i bilen och klä på dig/er. Ha helst några kylväskor som lastas ihop. Filt runt omkring kylväskan/väskorna. Ca 1/3 till hälften kylklampar (direkt från frysen förstås) och resten frysvaror i kylväskorna. Har du inte så mycket kylklampar så frys vatten i flaskor, juicepaket o dyl och använd som kylklampar.
Motsvarande variant för kylvaror (ej frysvaror) med ca 20% kylklampar håller bra kylskåpskyla i ca ett dygn i sommarvärme (ingen AC). Har ej testat denna variant med frysvaror i bil vid långfärd. Brukar försöka frakta frysvaror i släpkärra på vinterhalvåret. Men kan nog funka i bil med många kylklampar.

Papper är nog bra. Ska testa det. Jag brukar lägga några plastpåsar platt upptill i kylväskorna för att förhindra luftväxling.

Snowy

• -
« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 17:04 »
Aha, jag trodde fläktkylboxen skulle vara bra att ha i detta sammanhang, men då tar jag en vanlig mindre kylväska istället som jag skulle kunna ställa in i frysen en dag innan färden. Och sedan tidningspapper runt allt. Ska tidningspappret runt när jag lägger i maten i kylväskan eller redan i frysen?

Snowy

• -
« Svar #5 skrivet: 07 dec-14 kl 17:13 »
Hur är det med påsar med sågspån i? Isolerar det bra- eller alltså håller kyla?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 07 dec-14 kl 17:36 »
Nja.   Det bör fungera.   Samma sak där, är sågspånet och luften riktigt kall när du packar så fungerar det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-14 kl 18:38 »
Om du inte har jättemycket kylklampar, frys ett gäng med halvfulla pet-flaskor är de bara tillräckligt många lär de också funka, så lägger du maten i kylväskan och petflaskorna runt innanför tidningarna, kanske med ett täcke eller filt ytterst.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 dec-14 kl 19:34 »
Jag hörde en historia om en familj som åkte till nordnorge och fiskade hela årets behov av fisk för en stor barnfamilj, dvs massor med fisk. Sen körde de ner ändå till Småland.

De klarade färden (som var på sommaren) genom att det var mycket fryst fisk = tröghet och genom att använda massor med täcken och filtar. Och de stannade en-två nätter hos vänner som lånade ut sin frys.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-14 kl 19:56 »
Som nämnt ovan är tidningspapper bra. PET-flaskor med vatten är också bra men de kan fyllas till 80-90% utan problem. En annan sak som är lite finurlig är att fylla dem med välsaltat vatten.

Saltvatten fryser / tinar vid några minusgrader och tar upp mycket energi medan det tinar, precis som vanligt vatten. Det gör att hela tiden medan saltvattenisen smälter har du några minusgrader istället för nollgradigt.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-14 kl 20:06 »
Nu är det ju inte så kinkigt med vanliga matvaror om de kommer upp till nollan några timmar, så bra isolering räcker. Som de andra sagt, kylväskor som man packar in i filtar eller täcken.

Om man däremot skulle ha en frys full med gräddglass så får man tänka på att inte komma över -15 grader. Har man då inte så man kan ha en frys att frakta i så får man ha kylklampar som tinar vid en temperatur under glassen, låt säga -18, och packa dem runt glassen och sedan isoleringen runt det.

Snowy

• -
« Svar #11 skrivet: 17 dec-14 kl 02:29 »
ja det är inte glass jag ska frakta  ;D det hade jag nog inte vågat hahaha, men fruset bröd, frusen mat osv. Men det är inte hela världen om det skulle tina, då får vi bara ha storkalas och äta massor direkt :) men hade varit bra om det var såpass att det gick att frysa varorna när jag kom fram.

Gretan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-14 kl 17:32 »
Tjockt med tidningspapper och gärna inlagt i låda eller något med ev täcken runt.
Till 4/5 vattenfyllda Pet- flaskor, som fått frysa, ev med lite salt i vattnet.
Var försiktig med sådant, som kan ge ifrån sig färgad vätska, tex bär. De skall i så fall vara i mitten och med plast om.

Snowy

• -
« Svar #13 skrivet: 25 dec-14 kl 23:25 »
Kan meddela att det gick  ;D brödet överst hade börjat bli lite lite mjukt men det var fortfarande fruset. Allt annat höll sig fruset. Lindade in allt i tidningspapper, placerade kylväskan på ett svalt ställe i bilen och öppnade bara väskan en gång när det var dags för byte av frysklabbar.. Bytte frysklabbar efter ca 7 timmar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 26 dec-14 kl 09:43 »
Väl! Men idag går det att frakta glass i takboxen ;D

Znibban

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 dec-14 kl 11:05 »
Är det ingen som vet hur man gjorde förr i tiden, innan kylskåpens tid?
Då högg man ut isblock, eller köpte dem och om jag förstått saken rätt så lyckades man hålla de frusna länge.
Vet dock inte hur man bar sig åt men någon här vet kanske?
Jag vet bara att de lyckades hålla de frusna länge, länge.....

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 26 dec-14 kl 11:52 »
man la isen i stora sågspånshögar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Wes Jr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser