Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhök!  (läst 3697 gånger)

Hadoque

• Gotland
Duvhök!
« skrivet: 05 dec-14 kl 13:50 »
Hej!
Vi har våra höns frigående och det har gått bra hittills, MEN nu har en duvhök fått smak på våra höns. Idag har den tagit två st och har försökt ta två st förra veckan. Jag förstår att jag skulle kunna bygga en hönsgård åt dem men tycker bättre om att ha dem gående fritt. Har ni något tips på hur man skrämmer iväg en rovfågel? Ska börja med att stänga in hönsen ett tag för att se ifall höken tappar sugen.
Henrik

kurt

SV: Duvhök!
« Svar #1 skrivet: 05 dec-14 kl 14:05 »
Man får skaffa sig en/flera tuppar som har mod/kunskap att försvara hönsen alternativt en gårdshund.

Annars kan det ofta fungera att tillfälligt ha dem inne, om det inte är en stationär duvhök.

Hadoque

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-14 kl 14:15 »
Vi har 4 st tuppar varav en blev tagen idag (dvärgtupp dock) så den lösningen verkar inte fungera i detta fallet. Hund: nej. Får testa med att ha dem inne.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 06 dec-14 kl 09:40 »
Tuppar försvarar inte höns genom att slåss med duvhökar o annat hot.
Dom varnar och sätter sig själva i säkerhet.
Vet inte varifrån så många tror att tuppar ska slåss med hotet.
Har en jobbakompis som suttar till sin tupp ibland med sopborsten för att reta upp tuppen så han ska sydda hönsen bättre.....
Har nog aldrig hört något dummare förut.

Men hundar är bra att ha ute som skydd har jag märkt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-15 kl 15:47 »
Ska man då ha en specialtränad hund till att vakta hönsen eller? Här hade vi tre hundar i trädgården blandade med hönsen och duvhöken tog höns ändå. Även räven har lyckats norpa mitt på blanka dagen trots hund ute.

Bygg en hönsgård och släpp hönorna lösa när du är ute i trädgården med dem. Om du inte vill fortsätta bli av med dem förstås, en del tycker nog det är ett pris som går att betala för att man har helt frigående hönor.
Kommer det en haj - simma fortare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-15 kl 21:20 »
Eller så får du läsa barnboken Pettson så du får inspiration att skrämma höken ;D Du kan även se Hundraåringen som klev ut genom ett fönster, men han laddade hårdare.

Det var räv i båda dessa historier, men det fungerar nog på duvhök också. I alla fall i det fallet det användes mycket dynamit ;D

Hadoque

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-15 kl 20:54 »
Är duvhökar rädda för spöken måntro?
Det blev en hönsgård tillslut. Duvhöken var en ung hanne som antagligen inte har skaffat ett revir än och istället parkerat sig i närheten av våra höns. De får stanna i sin hönsgård tills det blir varmare och duvhöken börjar tänka på duvhöksbrudar och dyl...

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-15 kl 10:06 »
Det hade annars varit väldigt intressant att se om du kunde få katten att klä ut sig till spöke, åka linbana och smälla raketer 😁 eller bara om duvhöken faktiskt tar en fekjhöna fylld med peppar....
Kommer det en haj - simma fortare.

mt_knot

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jan-15 kl 11:59 »
Förutom att lurpassa med bössan vid den slagna hönan (skyddsjakt med allt vad det innebär) så är min efarenhet att de kringstrykande hökarna på framförallt på hösten flyttar vidare om man håller hönsen inne ett par dagar. Får de gå kvar ute blir det hök "drive in servering".

Vad det gäller hundar har jag mest läst eller hört om att då är det "boskapsvaktarhundar" som gäller då dessa är avlade för detta och ska tränas på gårdens djur för att först att de tillhör "flocken" och ska beskyddas, dessa hundar bor ofta ute och går lösa på gården (inhägnade förståss).

Johan

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-15 kl 15:53 »
Ä det tillåtet att  skjuta varningsskott, om den kommer på besök, över gårdstunet?

mt_knot

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 jan-15 kl 20:52 »
Ja, det skulle jag tro, förutsatt att du får avlossa ett vapen på din fastighet, dvs inte på stadsplanerat område och i säker riktning. Kolla vad som gäller på din fastighet.

Johan

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jan-15 kl 23:53 »
Vad händer om man tar miste på en dylik och en kråka?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-15 kl 00:07 »
Beror på om någon ser dig ;D

Duvhök finns så gott om så det är inget att få dåligt samvete för, men de verkar bara ställa till det för en del så man behöver inte hålla efter dem normalt.

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-15 kl 11:28 »
Ja, men nu är väl duvhöken fridlyst, men skämma den får man väl?

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-15 kl 19:57 »
Kan man se någon skillnad efter en Gyttorps röd 12/70 35g?

Är den fridlyst i hela landet?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-15 kl 20:31 »
Japp, alla djur som det inte finns jakttid på är fridlysta. Föder du upp fasaner eller liknande så får du fånga duvhök och släppa ut dem någon annan stans.

"Storskogens mystiska jägare, en sällsynt fågel" läste jag i en fågelbok för inte så länge sedan. Det finns väldigt gott om dem och de gillar bebyggelse lite för mycket för att jag skall tro på sådant. Ornitologer verkar vara en sort för sig som slår vakt om kinesiska fiskarskarvar och korpar som ibland är så många så de förmörkar himlen.

LasseDalom

• -
« Svar #16 skrivet: 15 feb-15 kl 10:28 »
Ta och ha de inne 2-3 veckor, då brukar höken tappa intresset.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 15 feb-15 kl 11:25 »
För drygt två månad sedan hade jag två duvhökar som satt på hönshustaket och väntade på att jag skulle släppa ut hönsen... Hönsen fick stanna inne den dagen  ::) Det bästa lagliga sättet är att hålla hönsen i en säker hönsgård där man även har nät i taket och bara ha hönsen lösa utomhus när man själv är i närheten.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

kurt

« Svar #18 skrivet: 15 feb-15 kl 11:32 »
Japp, alla djur som det inte finns jakttid på är fridlysta. Föder du upp fasaner eller liknande så får du fånga duvhök och släppa ut dem någon annan stans.

"Storskogens mystiska jägare, en sällsynt fågel" läste jag i en fågelbok för inte så länge sedan. Det finns väldigt gott om dem och de gillar bebyggelse lite för mycket för att jag skall tro på sådant. Ornitologer verkar vara en sort för sig som slår vakt om kinesiska fiskarskarvar och korpar som ibland är så många så de förmörkar himlen.

Ja man kan kan få tillstånd av länsstyrelsen för att fånga duvhök och släppa den långt bort, men det kan man få även om man "bara" har höns.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/duvhok-till-attack-mot-hons

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser