Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap - Inspirerad av "The market garderner"  (läst 5432 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Redskap - Inspirerad av "The market garderner"
« skrivet: 05 dec-14 kl 12:07 »
Hej,
Jag har (lus)läst boken "The market garderner" av Jean-Martin Fortier. http://www.themarketgardener.com/
Jag har också läst flera av Eliott Colemans böcker under året.

Nu är jag sugen inför nästa säsong att arbeta med upphöjda bäddar på samma sätt som Jean-Martin. Och av den anledningen är jag nu på jakt efter några av de redskapen som han använder. Bland annat vill jag ha tag på en sånn här "tilther" http://www.johnnyseeds.com/c-1057-tilther.aspx, som jag tror det är Eliot Coleman som designat.
Jag vill också ha en sånn här "såbäddsrulle" http://www.johnnyseeds.com/p-9181-johnnys-seedbed-roller-30-wide.aspx

Här är en video där redskapen används https://www.youtube.com/watch?v=plG-jfAFb3I

Så frågan till er, kära Alternativare, är förstås om någon vet var man kan få tag på dessa redskap?
Malin

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap - Inspirerad av "The market garderner"
« Svar #1 skrivet: 05 dec-14 kl 12:29 »
Du kan beställa dem från sidorna du länkar till.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #2 skrivet: 05 dec-14 kl 12:47 »
 Ja, fast jag tror att det blir väldigt dyrt med frakt och tull...? Någon som använt "Johnnys selected seeds" för att beställa stora ting?
Malin

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 13:03 »
Tilthern ("såbäddsrullen") heter gallervält på svenska. Enligt en snabb koll på nätet finns den att köpa eller hyra i Sverige.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 05 dec-14 kl 13:22 »
Om du bor i Norge så lär det ju bli tull. Om du skulle bott inom EU så verkar de ha en europeisk kontakt man kan maila och fråga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #5 skrivet: 05 dec-14 kl 13:28 »
Tilthern ("såbäddsrullen") heter gallervält på svenska. Enligt en snabb koll på nätet finns den att köpa eller hyra i Sverige.

Tack för korrekt svenskt namne på "såbäddsrullen" Anders! :) Det blir lite enklare att hitta.

Men Tilther är något annat än gallervälten, vet någon vad det heter på svenska?
Malin

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 05 dec-14 kl 14:05 »

Korrigering:
"Rollern" ("såbäddsrullen") heter gallervält på svenska. Enligt en snabb koll på nätet finns den att köpa eller hyra i Sverige.

Tilther var ju den andra grunkan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 05 dec-14 kl 14:37 »
Tilthern verkar vara en sorts såbäddsfräs för mycket ytlig och föga kraftkrävande bearbetning. Colemans variant är tydligen avsedd att drivas av laddningsbar borrmaskin, som inte följer med maskinen.När jag slår upp såbäddsfräs i Google får jag en (1) träff, på Alla Annonser, som inte innehåller något som kallas såbäddsfräs och enligt snabb koll ingen som riktigt är det heller även om några kommer i närheten.

Det är möjligt du med lite mer insats av handkraft och tid kan åstadkomma något liknande med den här:
http://www.wolf-garten.de/produkte/handgeraete-handschuhe/multi-starr-bodenbearbeitung/details.html?tt_products%5BbackPID%5D=395&tt_products%5Bproduct%5D=139&cHash=c4f6346521cd2edceb6508c9cf6319ee
(Scrolla ned lite. Det är redskapet som kostar 49,99 Euro, men bör nog gå att få lite billigare. Till det behövs ett skaft.)
Det är i alla fall ett bra redskap. Tyvärr har Bauhaus slutat med Wolf, Hornbach har bara ett litet sortiment och övriga alternativ i Sverige som jag känner till är mycket dyrare - men de finns att köpa. KAn även köpas på postorder från Tyskland, t.ex. från Amazon.de.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-14 kl 14:52 »
Varför kör man med en gallervält? Jämna till? Trycka till?

Bo

« Svar #9 skrivet: 05 dec-14 kl 15:01 »
Köp inte en massa grejor innan du kommit igång och inser vad som behövs.

Jag hade bara en hacka, en räfsa och en kolskyffel de första åren för jordberedning.

Den där välten fungerar ju inte ihop med upphöjda bäddar som man inte skall trampa i.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 05 dec-14 kl 15:12 »
Jag tror det, kombinerat med att ändå lämna ytan ganska lucker. Har dock inte jobbat med någon.
Han säger nåt om saken i videon som TS länkade till, men jag minns inte precis vad.

Jag hade bara en hacka, en räfsa och en kolskyffel de första åren för jordberedning.
Håller i princip med, men det finns många vägar och det kan vara intressant om nån här testar det.
Citera
Den där välten fungerar ju inte ihop med upphöjda bäddar som man inte skall trampa i.
Det är nog platta bäddar med måttlig upphöjning. Men ändå lite tveksamt hur det funkar.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #11 skrivet: 05 dec-14 kl 19:38 »

Välten som används av Fortier och Coleman har ett skaft som går att snedställa eller att ställa in, så att man inte går i bädden när man puttar den, utan i gången.

Jag har också odlat med hjälp av de redskap du nämner i några år nu. Skall expandera rejält och därav dags att utveckla sig och prova något mer ;)
Malin

skogaliten

• -
« Svar #12 skrivet: 06 dec-14 kl 01:03 »
Jag tvivlar på om en "såbäddsfräs" likt den i länken avsedd för "egen" uppladdningsbar borrmaskin ger så mycket "bang for the buck". Det är nog en maskin avsedd för väldigt små ytor och väldigt lättbrukad jord.

En borrmaskin med kvalité på batterier och uppbyggnad, så att den tål kontinuerlig drift i åtminstone 10-15 minuter, är normalt inte vad som som säljs i billighets hörnet på stormarknaden, utan då behöver men man gå upp på märkesmaskiner med stora batterier. Sådana borrmaskiner kostar minst 2-3000 kronor, och då kan man lika gärna spara ihop ett par tusenlappar till och köpa en lätt liten bensinmotordriven minijordfräs, eller en batteridriven multipryl som den här: http://www.makita.se/tool/18894/BUX361Z.html till vilken det det bl.a. finns en jordfräs som tillbehör.
Vi hade en minijordfräs ett tag, den användes mest för ogräsrensning mellan raderna, men våra odlingar blev lite för storskaliga för den, numera har vi en halvstor Honda fräs.

Gallervält kan man köpa begagnad om man vill, fråga på någon uthyrningsfirma/trädgårdsredskapfirma med uthyrning, eller sök på blocket. Gallervältarna används väldigt mycket vid anläggning av gräsmatta, och är en vanlig uthyrningspryl.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 06 dec-14 kl 01:33 »
Jag tvivlar på om en "såbäddsfräs" likt den i länken avsedd för "egen" uppladdningsbar borrmaskin ger så mycket "bang for the buck". Det är nog en maskin avsedd för väldigt små ytor och väldigt lättbrukad jord.

Den verkar vara avsedd för myllning av smulig kompost i lucker jord. Den kan nog blanda jord ytligt under goda betingelser, men knappast bearbeta jord.
Enda anledningen jag kan se att överhuvudtaget överväga sådana prylar är att det kan vara ganska svårt att få till en bra såbädd. Men om man har smulig kompost och lucker jord så är det inte så svårt att åstadkomma med handredskap. Man behöver heller inte det Wolf-special-handredskap jag länkade till. Det går bra med kultivator och kratta.
Å andra sidan, om man täckodlar så räcker det ofta med att täcka av, göra såfåra och så.

Citera
En borrmaskin med kvalité på batterier och uppbyggnad, så att den tål kontinuerlig drift i åtminstone 10-15 minuter, är normalt inte vad som som säljs i billighets hörnet på stormarknaden, utan då behöver men man gå upp på märkesmaskiner med stora batterier. Sådana borrmaskiner kostar minst 2-3000 kronor, och då kan man lika gärna spara ihop ett par tusenlappar till och köpa en lätt liten bensinmotordriven minijordfräs, eller en batteridriven multipryl som den här: http://www.makita.se/tool/18894/BUX361Z.html till vilken det det bl.a. finns en jordfräs som tillbehör.

Finns vad jag vet även som tillbehör till röjsåg. Jag funderade på att nämna den typen av maskin, men vad jag vet jobbar de över en mycket liten yta åt gången, närmast punktvis, kan där bearbeta jorden med viss energi och till lite större djup. Alltså en annan typ av maskin, mer avsedd för radhackning, luckring i växande gröda och ogräsrensning - tror jag. Har dock inte testat.

Citera
Vi hade en minijordfräs ett tag, den användes mest för ogräsrensning mellan raderna, men våra odlingar blev lite för storskaliga för den, numera har vi en halvstor Honda fräs.

Gallervält kan man köpa begagnad om man vill, fråga på någon uthyrningsfirma/trädgårdsredskapfirma med uthyrning, eller sök på blocket. Gallervältarna används väldigt mycket vid anläggning av gräsmatta, och är en vanlig uthyrningspryl.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 06 dec-14 kl 08:39 »

Av videon framgick det att det var för att såmaskinen skulle fungera bättre.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 06 dec-14 kl 19:03 »
Av videon framgick det att det var för att såmaskinen skulle fungera bättre.

Ja, den vill ju ha en plan, ganska fast men också ganska lucker bädd.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #16 skrivet: 07 dec-14 kl 21:20 »
Tack för alla svar så långt.
Jag tänkte mig att det kanske fanns en europeisk försäljare av de redskapen jag länkade till. Tyckte det var så konstigt att jag bara fann en amerikansk försäljare. Och om någon visste om det fanns på denna kontinenten, så borde det vara någon annan på Alternativ-forum.  ;)

Jag är medveten om att detta inte nödvändigtvis är de första odlingsredskapen man köper. Och inte heller till en liten köksträdgård. Bruken är tänkt precis i den situation som videon beskrev. Förberedelse av odlingsbäddar i stort tunnelväxthus. I förkant av såmaskin.

Malin

skogaliten

• -
« Svar #17 skrivet: 08 dec-14 kl 00:58 »
Jag tror att du delvis missuppfattar oss som svarat.

Gallervältar finns att köpa. Även "omrörare av översta lagret"-maskiner har jag sett professionella användare köra, t.o.m. ett sådant redskap som följs av en kopplad gallervält. Storskaligare eko-odlare har också brännare för att bränna av ogräs i såbädden.

Men det är tillbehör som sitter t.ex. på en tvåhjulstraktor, eller på en minsta sortens minitraktor.

En apparat som drivs med en batteriborrmaskin kan möjligtvis användas till några få meters jordbearbetning, sedan är det dags att byta batteri, eller borrmaskin, beroende på om man bränt kolen eller bara fått slut på ström i batteriet.

Jag har varit ute en hel del på amerikanska webbsidor och sökt efter redskap, framförallt hästredskap, eftersom det finns en hel del tillverkning där (Amish). I närheten av hästredskapen finns också diverse trädgårdsredskap. En hel del av det som säljs är kanske inte så genomtänkt som det verkar, och i många fall, så finns det helt andra lösningar som löser samma problem och som är vanliga och tillgängliga i Europa.

Om du nu ska odla i ett större bågväxthus, så kanske en tvåhjulstraktor med tillbehör är en bra lösning.

Hillevi Helmfrid

• Småland
« Svar #18 skrivet: 22 sep-16 kl 04:28 »
Hej,
Ett redskap som visades i filmen intresserade mig. Det var som en jättebred "grep" som han använder för att luckra jorden. Vet någon vad den heter och var man kan köpa en sådan?

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 sep-16 kl 10:03 »
Broadfork tror jag den kallas och finns garanterat på länkarna som Malin länkade till ovan. Frankrike och Italien har en stor odling med liknande metoder så det finns nog europeiska återförsäljare också.

Har också lusläst boken och är sugen att börja odla!

//Johnny

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser