Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låta fåglarna rensa hinnorna  (läst 2817 gånger)

aston_sol

• Småland
Låta fåglarna rensa hinnorna
« skrivet: 01 dec-14 kl 18:23 »
Har vid ett antal tillfällen här på forumet sett tipset att hänga ut skinnen så tar småfåglarna och äter bort hinnorna.
Har ett rådjurskinn jag gärna skulle testa lite detta på. Har hängt ut det men ännu är det inga småfåglar som har hittat dit, trots att jag har mängder med mindre fåglar i trädgården.
Ska man salta in skinnen innan man hänger ut dem eller behövs det endast om det är plusgrader.

Någon som har testat? Berätta!

Skog

SV: Låta fåglarna rensa hinnorna
« Svar #1 skrivet: 09 dec-14 kl 13:32 »
Lade på prov ut ett färskt lammskinn som gått sönder en del vid flådden. Jag lade högt upp på taket av en gammal riskoja. Det har legat i ca 5-6 dagar med temp omkr  3+ och det har varit en hel del skator och pickat på det. Det har regnat så det har inte torkat ut helt men när jag tog ner det var det ändå ganska torrt. Är väldigt lite fett kvar men hinnorna sitter som berg och skinnet gick väldigt lätt sönder när jag provskrapade (kanske för det var för torrt?). Nu har jag bara saltat och lagt undan det. Ska kolla på det igen om någon vecka och se om det går bättre skrapa efter uppblötning då...

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #2 skrivet: 09 dec-14 kl 16:07 »
Spika upp skinnet ( osaltat ) på en norrvägg. Såklart med köttsidan utåt.
Då gör det inget om det regnar/snöar, och det blir inga veck på skinnet som kan surna.
Hinner skinnet torka innan fåglarna gjort sitt, så är det bara att blöta skinnet innan garvning/beredning.
Fåglarna pickar gärna på torkade skinn.
När skinnet sen har återfuktats så måste beredningen göras omgående ,annars surnar skinnet.

Skog

« Svar #3 skrivet: 09 dec-14 kl 18:52 »
Vilken typ av beredning skulle passa bäst för ett sädant 'naturtorkat' skinn?
Tänker att jag vill ha pälsen kvar och vill få det mjukt..

*Och är det större risk att det surnar om det saltas än om man sätter igång med beredningen??

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #4 skrivet: 09 dec-14 kl 21:28 »
Ett torkat skinn som fuktats måste omgående beredas. Saltning i detta skede har liten verkan. Förruttnelseprocessen har redan startat
i och med uppmjukningen med vattnet. Ett snabbt omhändertagande gör att skinnet inte skadas.
Jag skulle själv välja pälsberedning med alunbeta. = en "gröt" av alun, salt, mjöl och vatten. Står bra beskrivet i boken: FÅRSKINN av Ågren, Lundholm.
Denna metod ger ett skinn med vit baksida och kan bli riktigt mjukt och fint, beroende på hur mycket tid och kraft man lägger ner.

aston_sol

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-14 kl 06:41 »
Tar fåglarna även hinnorna så en brukar kunna gå direkt på garvningssteget, dvs ingen skrapning alls?

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #6 skrivet: 10 dec-14 kl 06:56 »
Nä, fåglarna äter inte hinnorna men däremot alla fett-/köttrester. Skrapa får man göra själv.  :)

aston_sol

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-14 kl 07:09 »
Det lät lite väl enkelt för att stämma:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser