Hej Ingela!
Kul att höra att du eventuellt är en framtida ankägare!

Dessa charmiga blötdjur är jättetrevliga, och jag skulle absolut inte vilja vara utan dem sen de hamnade på denna gård!
Mina ankor bor i samma hus sommar som vinter. På sommaren brukar de föredra att sova ute, även om jag inte låter dem sova i det fria. Då finns risk att de blir ”nattmackor” till något av de rovdjur som bor runt knuten. För säkerhets skull får de alltså vara instängda i rastgården nattetid, och det fria livet på gården och i älven får de hålla till godo med dagtid. Att få in dem i rastgård eller deras hus är inga problem, även om de inte är lika enkla som höns som intar nattkvist själva. Bara man har något gott att erbjuda de kvackande raringarna så går det att lära även en anka att komma med världens fart på inkallning.
Ankorna bor i samma hus som mina Åsbohöns, men avdelade med nätväggar, eftersom ankorna blöter en del när de äter. Huset är isolerat och har värme, en nödvändighet i min ände av Sverige som ligger allra längst upp i norr. De tål förvisso minusgrader, men det finns måtta på hur många minus de klarar av. Under vintern hålls de instängda några månader under den kallaste perioden. Jag håller värmen på plussidan så vattnet inte ska frysa. Köldkänsliga upplever jag inte att de är. Mina går ut i temperaturer på -15 grader om de har halm att ligga på. Får de ingen halm så vill de inte gå ut för deras fötter gillar inte kallsnö. Där du bor kan jag tänka mig att ankorna kan gå ute i stort sett hela året, även på vintern, så länge de har halm att ligga på.
Inomhus lever alltså mina höns och ankor under samma förhållanden, men ankorna går ute mycket längre på hösten/vintern innan de tycker det är för kallt. Hönorna börjar hålla sig inne säkert en månad tidigare, innan även ankorna slutar gå ut på dagarna. Min slutsats av det är att ankorna klarar kyla bättre, med undantag av deras fötter. Kanske finna andra som har andra erfarenheter? Hur som helst, både höns och ankor klarar av att avgöra själva när de inte vill gå ut längre.
Ankor härstammar från gräsanden, precis som hunden härstammar från vargen. De kan alltså para sig med varandra och få fertil avkomma. Men jag vet inte hur vanligt det är att vilda gräsänder parar sig med tamankor. Skulle inte tro att det är speciellt vanligt i alla fall, möjligtvis att det kan hända om man bor med änder inpå knuten året runt?
Vad gäller genbanksankor så rekommenderar jag dig varmt att välja någon av dem du är inne på! Men jag är förståss partisk, eftersom jag själv har ”genbankgulingar”…

Om du väljer blå eller gul tycker jag dock saknar betydelse, för båda raserna är i behov av fler bevarare. Vad jag har förstått så är den gula aningen mindre, men i gengäld värper den några fler ägg. Underbara ägg!

Om du vill ha kött så är kanske den blå att föredra, och om du vill ha ägg så väljer du den gula. Sen finns även Blekingeankan som är lite mindre än den gula, men hur det är med värpningen har jag ingen aning om. Gå in på Svenska Lanthönsklubbens hemsida där det finns lite information om alla raser. Där finns även genbanksansvarig för varje ras som du kan kontakta.
Adressen är:
www.kackel.seNej, det stämmer, du kan inte ha både gula och blå om du vill ha fortsatt rasrena djur. Jo, om du har dem separerade går det ju, med två rastgårdar och även avdelat inomhus. Du kan inte ha dem fritt gående på gården samtidigt. Jag rekommenderar dig därför att bara hålla en ankras, för ankorna trivs bättre om de får gå fritt.
Lycka till med dina funderingar!