Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentunna för dricksvatten!  (läst 5448 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Vattentunna för dricksvatten!
« skrivet: 17 nov-14 kl 14:30 »
Hej alla,

jag behöver tips på bra, gärna billiga, behållare på ett par hundra liter för färskvatten/dricksvatten. Det jag har sett själv är 70-literstankar som är till för husvagnar/husbilar, men då är det ca 700 kr för de 70 literna. Sen har jag sett att folk har regnvattentunnor, sen sådan med tappkran finns bland annat på Clas Ohlson och Jula. De är på 200 liter och kostar ca 300-400 kr. Men de är inte avsedda för dricksvatten. Clas Ohlson skriver följande om tunnan "Denna produkt är tillverkad av polyeten, och avger inte några farliga gifter vid användning. Den är inte livsmedelsgodkänd då denna produkt inte är tillverkad för det ändamålet. Denna produkt är gjord för vattenuppsamling till bevattning etc."

Är det riskfritt att använda den som primär vattenkälla?

Eller finns det andra bättre tunnor/tankar att använda, men som inte kostar en halv förmögenhet :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Vitis

• Skåne
SV: Vattentunna för dricksvatten!
« Svar #1 skrivet: 17 nov-14 kl 14:51 »
Kolle med nån gubbe liknande denna annons.

Dessa är i regel av livmedelsgodkännd plast. Kolla bara vad som varit i innan, det har ju oftast varit kemikalier av nån typ i men inte heller sällan livsmedel.

200:- för en sån blå är kanske inte jättebilligt men bättre än de alternativen du nämnde. Dom är dessutom väldigt hållbara och av kraftigt material, locket är dessutom tätt.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #2 skrivet: 17 nov-14 kl 15:08 »
Tack för svaret :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 17 nov-14 kl 15:53 »
Blå tunnorna köpte jag på Stena Recycling för ca 8-10 år sen för några tior stycket. Men man kunde inte handla enstaka utan måste handla ett litet parti. De tyckte det var OK att jag köpte 10 st, så det kostade några hundralappar. Jag läste vad de innehållit. Det var lite svårt att hitta acceptabla alternativ tyckte jag för mitt tilltänkta användningsområde: regnvatten till bevattning, komposttunnor, möjligen jordkällartunnor för rotfrukter.

Den försäljare som Vitis länkade till köper gissningsvis av Stena eller liknande företag och slår sen på ett antal procent.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 nov-14 kl 10:04 »
....

Den försäljare som Vitis länkade till köper gissningsvis av Stena eller liknande företag och slår sen på ett antal procent.

Jag tror snarare att han är en "skrotnisse" som samlar upp tunnor och tankar hos lokala företag. Men det spelar ju mindre roll...

Det viktiga är att man har koll på vad som varit i tunnorna tidigare om man ska ha dem till färskvatten.

Bor man nära, eller känner nån som jobbar på, en livsmedelsindustri så kan man säkert få gratis tunnor därifrån.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 nov-14 kl 23:37 »
Räcker det med att det är livsmedelsgodkänt, med tanke på att plast i konservburkar läcker massa hormonstörande grejer?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-14 kl 08:17 »
Polyeten, som de blå livsmedelsgodkända är gjorda av, är bland det bästa i plastväg. Sedan blir det rostfritt eller glas, men då kostar det en slant om man skall ha ett stort kärl.

Läckert med ett gammalt akvarie som dricksvattentunna i och för sig, och ett stort som behöver limmas om kan man få billigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser