Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktreglering i skafferi.  (läst 5374 gånger)

Eamonn

Fuktreglering i skafferi.
« skrivet: 15 nov-14 kl 00:09 »
Hej, jag har flyttat till en lägenhet som har skafferiskåp i köket med en ventilreglerad gång ut igenom väggen.
Problemet jag har är att det, nu när det kommer lite köld, blir fuktigt så att saker och ting vill börja gro eller mögla så jag tänkte höra vad ni har för tips för att avhjälpa det.
Jag har haft ventilen helt öppen när det varit varmt ute och nu efter att det blivit temperaturskillnader och jag märkt av problemet så har jag stängt ventilen delvis och fått det bättre men det är inte helt borta och jag vill helst slippa stänga igen helt utan vill gärna ha några grader kallare där än i resten av lägenheten.
Finns det några motsvarande silicapåsar man kan "ladda" i ugnen eller är det bara att skruva igen ventilen?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fuktreglering i skafferi.
« Svar #1 skrivet: 15 nov-14 kl 00:44 »
Prova med att stänga ventilen helt och se om det blir någon skillnad. Kommer det in luft från köket till skafferiet? Har för mig att det brukar vara någon öppning så luft kommer in också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 15 nov-14 kl 11:17 »
Börja med att skaffa några hygrometrar och mät luftfuktighet och temperatur både i skafferiet och i köket.  Om du har samma absoluta luftfuktighet i skafferiet och köket (det är samma luftmassa som rör sig i båda utrymmena) men skafferiet är kallare, så blir den relativa fuktigheten högre där. I så fall kanske den enda praktiska lösningen är att hålla ner luftfuktigheten även i köket.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 16 nov-14 kl 23:09 »
I de kallskafferier jag haft har inte detta problem funnits. Jag undrar hur det kommer sig. Det kan förstås vara hög luftfuktighet i köket. Det bör ju åtgärdas i så fall. Troligen ska man i så fall också se över hur pass bra skafferidörren passar, så det inte är glipor. Eller kan det vara fukt i (ytter)väggen? Eller att ytskiktet inne i skafferiet är alltför tätt, så det inte kan hantera fukt bra, utan minsta kondens sätter sig på ytan?

Eamonn

« Svar #4 skrivet: 05 jan-15 kl 15:24 »
Hej, ledsen för att det blivit sent svar här, det har varit en del jobb och annat som kommit emellan.

Om jag stänger till helt så är det inget problem alls men då försvinner ju syftet med ett ventilerat skafferi.
Luft kommer in ifrån skafferiet och även köksventilationen. Det är dålig ventilation i lägenheten och om jag håller en tändsticka till "utblåset" på köksventilationen så blåses den ut inåt lägenheten, hittade även ett ekblad liggandes när jag kollade luckan där.

Jag minns nu inte hur det såg ut när jag mätte men det var markant högre luftfuktighet och lägre temperatur i skafferiet men jag har lyckats reglera ner ventilen så att det blir någorlunda lagom drag så att det funkar bra. Dock så har jag slutat lägga saker i plastförpackningar där.

Kanske var det mitt misstag från första början?

Vad är normal luftfuktighet i ett kök och i ett skafferi?
Jag brukade koka mycket långkok för enkelhetens skull men har inte gjort det på ett tag, kanske var det en del av problemet?

Som en följdfråga så undrar jag om nån vet var/om man kan köpa regnskydd/filter, eller vad man ska kalla det för, till ventilationsfönster så att man vågar ha de öppna när man är borta? Hade sådana där jag bodde sist men här saknas dem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 05 jan-15 kl 16:00 »
om jag håller en tändsticka till "utblåset" på köksventilationen så blåses den ut inåt lägenheten,

Luften går alltså åt fel håll? Så du har ingen frånluft i köket? Det är fel i så fall.

Eamonn

« Svar #6 skrivet: 05 jan-15 kl 16:26 »
Citera
Luften går alltså åt fel håll? Så du har ingen frånluft i köket? Det är fel i så fall.

Jo precis. Men då jag bor i lägenhet så är det vad jag vet inte så mycket jag kan göra åt just det då ventilationen enligt vad jag fått lära mig beror i stort på hur det ser ut i de andra lägenheterna i hela huset.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 05 jan-15 kl 16:35 »
Jag tror det främst beror på hur husets ventilationssytem i stort fungerar. Det kan t.ex. vara igensatt och behöva rensas. Det kan vara felkonstruerat eller uttjänt. Du eller ni som bor i huset kan kräva en översyn av ventilationssystemet. Det finns regler för sånt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 jan-15 kl 18:06 »
Vad är normal luftfuktighet i ett kök och i ett skafferi?

Det varierar beroende på årstid, klimat och vad man använder köket till.  Under rötmånaden får man vara glad om man kommer under 70 % RH, och under en lång period med torrt och kallt väder på vintern kanske fuktigheten sjunker ner mot 20-25 % hur mycket man än stormkokar på spisen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 05 jan-15 kl 18:54 »
I de flesta (alla?) lite äldre hus tar man ut luft på toaletten och i köket ovanför spisen eller i spisfläkten. Överallt annars där det finns ventiler tar man in luft, inklusive i skafferiet. I modernare hus kan man ha mer avancerad ventilation med värmeåtervinning/värmeväxlare och återcirkulation, men principen är densamma, ut med luft på toa och i köksfläkten.

I äldre hus fungerade detta med självdrag genom att ventilationen var sammanbyggd med skorstenen. Så när man eldade i pannan så blev skorstenen varm och det blev drag upp i den. Men om man har satt in fjärrvärme eller annat så kan detta ha ändrats, så att självdraget är borta. Det kan man kompensera med fläktar ovanför köksspisen och på toa eller centralt i ventilationen.

Så typiskt skall det sugas in luft utifrån genom ventilen i skafferiet. Om skafferidörren är otät kan det vara kallras ut i underkant av skafferidörren och komma in varm köksluft upptill i skafferiet. Då är det så gott som garanterat att köksluften kondenserar ut så att det blir fuktdrypande inne i skafferiet. Det åtgärdas genom att se till att skafferidörren hålls stängd och är ganska tät. Det är bra om den läcker lite, kanske genom att du har en tätningslist borta högst upp, men att dörren i övrigt är helt tät.

Då kan det inte bli kondensproblem vid denna tid på året eftersom uteluften är kallare än inneluften och skafferiet håller en temperatur som är lite över utetemperaturen och under innetemperaturen. Det innebär att den kalla uteluften som sugs in blir lite varmare och därmed torrare och inte kan kondensera.

Vintertid stänger du till ventilen så att det inte kommer in för mycket uteluft och det fryser. Vår och höst öppnar du mer. Sommartid fungerar skafferiet sämre eftersom det inte kan bli kallare än vad det är ute.

Så kolla att skafferidörren är stängd och är tät.

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #10 skrivet: 05 jan-15 kl 23:41 »
Om man ska säga det som ovanstående inlägg säger på ett litet annat sätt.
Varm luft kommer in i skafferiet från köket. Luften kyls ner. När luften kyls ner ökar den relativa luftfuktigheten. När den relativa luftfuktigheten blir över 100% bildas kondens.

Problemet är alltså att luftströmmen går åt fel håll.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 05 jan-15 kl 23:59 »
Sätt in en fläkt i ventilen i köket. Som tar bort luft från köket. Så att det sugs in luft genom ventilen i skafferiet.

Anders G.

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jan-15 kl 11:31 »
...då blåser allt från den tryckande fläkten i köket ut i de andra lägenheternas ventiler. Ett säkert sätt att göra sig populär i ett flerbostadshus.

Ta ett snack med hyresvärden, som har ett laga ansvar att fixa ventilationen.

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #13 skrivet: 10 jan-15 kl 12:00 »
Det beror ju på om alla har en gemensam kanal eller om alla har varsin. Vet inte hur det är på äldre hus men i moderna hus brukar varje lägenhet ha sin egen ventilationskanal, därav stora schakt i höga hus.

Men hursomhelst så är det som sagt hyresvärdens uppgift att fixa det. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser