Det som är jobbigt på min spinnrocks vinge, är att krokarna där garnet löper är väldigt små. Och blir garnet bara lite för tjockt så fastnar den i kroken.
Jag köpte, utan att ha haft möjlighet att prova olika spinnrockar, en Kromski Fantasia. Den har ringar på spolen som kan flyttas steglöst, "sliding hooks". Tyvärr är de av plast och inte av metall och läder. Fungerar nog som de ska men plast är inte lika snyggt, tycker jag. Jag köpte till en metalldel "Jumbo orifice" som är tänkt för grövre garner.
Jag är ju en komplett nybörjare men jag tyckte det gick över förväntan att spinna så det kan ju vara ett gott betyg åt spinnrocken. Jag tycker det är en stor fördel med två pedaler, så att man kan reglera hastigheten och spinna långsamt, men det kanske inte är lika viktigt för den som är van att spinna.
Det var inte alldeles solklart hur den skulle monteras men jag är nöjd med hur den fungerar så långt. Då har jag alltså bara spunnit två spolar. Skulle tvinna ihop till tvåtrådigt igår men det var svårare än jag trodde och jag lyckades ha av ena tråden men det kan man nog inte lasta spinnrocken för

. Som tur är har jag lokala yllekompisar också som hjälper mig och visar hur man gör.