Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken spinnrock ska jag köpa?  (läst 3569 gånger)

Smajsan

• -
Vilken spinnrock ska jag köpa?
« skrivet: 10 nov-14 kl 17:20 »
Hej!
Jag har en gammal fin allmogerock som spinner fint garn. Men som med de flesta allmogerockar finns det för få spolar.
Blir mycket extra arbete att behöva sno upp garnet på annat för att kunna spinna ihop garnet.
Har spunnit på en Luët, den är så mjuk att spinna med. Nästan självtrampande  :)
En sånn vill jag ha.
Men har nu fått se en "Ladybug" med en vinge som för tråden fram o tillbaka på spolen av sig självt. Ser helt fantastiskt ut.
Har någon här provat en sådan?

Eller vad rekomenderar du?
Så svårt att veta vilken jag vill ha. Dom säljs ju oftast över internet och då blir det lite svårt att provspinna.
Skulle bli så glad om du berättar varför du valt din spinnrock. Och hur du tycker den är.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

olivia.k

• Jämtland
SV: Vilken spinnrock ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-14 kl 17:36 »
Hej!
Jag har en gammal fin allmogerock som spinner fint garn. Men som med de flesta allmogerockar finns det för få spolar.

Jag har också en gammal spinnrock med stort hjul (ärvd) och en likadan som är köpt på loppis. Till den som är ärvd har jag minst 30 olika spolar  i olika storlektar, så det måste ju att gå att få tag på eller?
Problemet jag ser med mina spinnrockar är jag tror dessa är gjorda för att spinna lin, för hålet som tråden ska in genom är ju så litet så något tjockare ullgarn passar de ej för.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 10 nov-14 kl 19:41 »
30 spolar  :o
Det var inte dåligt. Vilken tur du har.
Har tänkt fråga en gubbe som svarvar i trä om han kunde fixa till 2 till spolar iallafall.

Det som är jobbigt på min spinnrocks vinge, är att krokarna där garnet löper är väldigt små. Och blir garnet bara lite för tjockt så fastnar den i kroken.

Har du kollat på en "Ladybug" nån gång?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-14 kl 20:13 »

Det som är jobbigt på min spinnrocks vinge, är att krokarna där garnet löper är väldigt små. Och blir garnet bara lite för tjockt så fastnar den i kroken.

Har du kollat på en "Ladybug" nån gång?

Ja precis, så är det på min vinge också som är original till spinnrocken och krokarna är jättesmå vilket duger till lingarn, men sen har jag flera olika vingar som är större som man kan sätta på genom att byta ena lodräta stolpen och de är bättre om man ska spinna tjockare garn och vingen har större krokar. De större har 11,5cm mellanrum mellan vingarna och den små bara 8cm.

Nej, jag har inte provat någon annan typ av spinnrock än den jag har.
På Facebook finns en grupp som heter spinnare, som har 1600 medlemmar, så där hittar du säkert någon som har spunnit på en sån Ladybug.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 11 nov-14 kl 16:43 »
Tack för tipset  :)
Har tänkt att fråga en återförsäljare av "aschfordrockar" om jag kunde få komma o prova några av dom.
Har också tänkt att köpa flera gammla spinnrockar och plocka ihop något bra utav alla delarna. Fast så bra som Luët är kan man nog aldrig få en gammal almogerock att bli.

O nu måste jag nog in på facebook o kolla iallafall.
Har lyckats vara en av dom som lyckats låta bli  ;)

Hoppas någon mer svarar och har lust att dela med sig.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-14 kl 17:54 »

O nu måste jag nog in på facebook o kolla iallafall.
Har lyckats vara en av dom som lyckats låta bli  ;)

Jag har inte heller facebook utan använder ent av mina familjemedlemmars konton när jag kollar på olika diskussions-grupper på fb. Jag skaffade ett konto bara med namn och utan att adda en enda vän, och försökte gå med i en grupp men de trodde jag var "fake-konto" så jag blev spärrad och fick inte ens gå med i gruppen. Men jag har märkt att alternativ.nu har blivit mer dött under det senaste året samtidigt som fler och fler använder diskussionsforumen på facebook.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 nov-14 kl 22:03 »
Jag köpte, utan att ha haft möjlighet att prova olika spinnrockar, en Kromski Fantasia. Den har ringar på spolen som kan flyttas steglöst, "sliding hooks". Tyvärr är de av plast och inte av metall och läder. Fungerar nog som de ska men plast är inte lika snyggt, tycker jag. Jag köpte till en metalldel "Jumbo orifice" som är tänkt för grövre garner.

Jag är ju en komplett nybörjare men jag tyckte det gick över förväntan att spinna så det kan ju vara ett gott betyg åt spinnrocken. Jag tycker det är en stor fördel med två pedaler, så att man kan reglera hastigheten och spinna långsamt, men det kanske inte är lika viktigt för den som är van att spinna.

Det var inte alldeles solklart hur den skulle monteras men jag är nöjd med hur den fungerar så långt. Då har jag alltså bara spunnit två spolar. Skulle tvinna ihop till tvåtrådigt igår men det var svårare än jag trodde och jag lyckades ha av ena tråden men det kan man nog inte lasta spinnrocken för  :-[. Som tur är har jag lokala yllekompisar också som hjälper mig och visar hur man gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1148 gäster, 2 användare
pragmatic, Stefan85j

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser