Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld  (läst 3015 gånger)

tossefarmor

• Gäst
Böld
« skrivet: 02 nov-14 kl 18:53 »
Har en get som fått en böld vid lymfan fram på bröstet. Skall ta hit veterinären så får vi se, om det går att göra något åt det. I somras fick jag ta bort en get som magrade av, och som fick en traumatisk artrit, samt böld, vi misstänker CAE, eftersom ursprungs besättningen hade denna sjukdom. Nu har jag tre getter till, som går tillsammans, jag tänker naturligtvis det värsta, med att ta bort alla, vad tror ni, har ni någon erfarenhet av detta?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Böld
« Svar #1 skrivet: 03 nov-14 kl 06:00 »
Testade du den avlivade geten för CAE? Hur gammal var hon? Hur gamla är dina nuvarande getter? Har någon av dem svårt att äta? Parasitläget?
Är det en böld hon har, eller en förhårdnad i lymfknutan?
Jag tänker spontant på böldsjuka, men kan inte så mycket om detta. Ska läsa på i gethälsokompendiet, och återkomma!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tossefarmor

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-14 kl 09:57 »
Nej, vi testade henne inte för CAE, eftersom man skall göra flera tester, ett test visar inte alltid resultatet. Eftersom jag köpt från en CAE- besättning, så tog vi för självklart att hon hade CAE. Geten som vi akut fick ta bort var 4 år, de andra är 5 år och 3 år. Ingen har svårt att äta, bara att den ena 5-åringen magrar, trots att hon äter, man märker inget på henne mer än att hon magrar av. De är alla avmaskade. Ja, det är en böld, eftersom den spruckit. Försöker tvätta rent, men är svårt att riktigt se, eftersom den sitter som den sitter. Har varit i kontakt med vet, de kommer nästa vecka.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-14 kl 11:14 »
Har du skickat in prov så du vet att parasiterna är borta?
Hur menar du med CAE besättning. Har dom problem med att de måste avliva getterna för att de blivit konstaterat sjuka av CAE eller har dom testat och det visar att de bär på sjukdomen. Vilken ras har du? Det är många problem som getter kan ha utan att det kommer av CAE men det är lätt att ta till som orsak till avlivning. Kanske var problemet med din förra get CAE men det betyder inte att det behöver vara ett problem överlag.
Brister i kosten och parasiter är nog vanligare problem hos sjuka getter, Parasiterna tar musten ur dom och sen börjar de drabbas av både det ena och andra. Vi får hoppas det går bra. Men skilj av geten från de andra så de inte smittar varann om du inte redan gjort det.
Tror böldsjuka smittar rätt bra. Hade den andra geten bölden på liknande ställe? Tror att de typ river sej när de ska äta och så river andra sej på samma ställe och blir smittade. Tydligen är höhäckar och liknande besvärliga. Metall är lättare att hålla rent än trä och ska därför vara bättre. Berätta hur det går är du snäll. Så får vi se vad skräptanten får fram.  :-\   
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

tossefarmor

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 nov-14 kl 15:23 »
Är helt okej med parasiterna. Med CAE besättning menar jag djur som har utvecklat sjukdomen och som avlivats. Sedan blir jag personligen väldigt arg, om  man vet att man har CAE i sin besättning och säljer killingar eller äldre djur, till en annan person, och denna kanske är tvungen att ta bort, och sanera i besättningen. Mina getter äter mineraler (får), hö, solid, (nötpellets), saltsten och sly, nu på vintern är det gran som gäller, samt lite äpple och morot ibland. Nja, den andra geten hade bölden mer under magen. Rapport kommer.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-14 kl 07:13 »
Har läst i gethälsokompendiet nu, och där står att böldsjuka beror på infektion med Corynebacterium pseudotuberculosis, vilket ger infektioner med varbildning i lymfkörtlarna. Sjukdomen smittar även får, så du bör hålla den sjuka geten ifrån både de andra getterna och eventuella får. Inkubationstiden är 2-6 månader. Smitta sprids lätt genom foderhäckar, vattenkoppar och saltstenar, eftersom varbölderna ofta sitter på och nära getternas huvud. Bölder kan även sätta sig på lymfkörtlar i magen, och då kan geten magra av. Var från bölderna är pistagefärgat. Sjukdomen kan läka ut, men eftersom den är så smittsam tycker veterinär Hammarberg (som skrivit kompendiet, han är landets ledande expert på getmedicin) att en ska slakta sjuka getter.
Skilj av den sjuka geten som Eva skriver (om du inte redan gjort det), desinficera foderhäck och vattenkopp med något starkt medel (Virkon, t ex), har du träinredning så ta ut den och bränn upp. Och kanske ta kontakt med den som sålt getterna (sicken människa, sälja CAE-smittade getter med böldsjuka :-\ ) och berätta vad hen har sålt till dig.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-14 kl 13:49 »
Den här gamla tråden dök upp som slumpad tråd, finns mycket nyttigt här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83670.0

tossefarmor

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 nov-14 kl 16:43 »
Tack så mycket för hjälpen skräptanten. Då fortsätter jag och tvättar , för att se om jag kan få bukt på det, annars får hon somna in. Geten är pigg och alert, äter och dricker och är som vanligt, så vi för ett försök.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 07 mar-15 kl 11:42 »
Och hur har det här gått?  Mina associationer går också i riktning mot böldsjuka, corynebacterium, och om det ÄR den, så gäller Torptomtens råd från tråden i länken:

* Handskar
* Handsprit efteråt
* Väteperoxid in i bölden (när den har öppnat sig)
* Hindra smittspridning så gott du kan till/från de andra djuren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1236 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser