Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hängig linderödare med diaré - slakta?  (läst 1388 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
hängig linderödare med diaré - slakta?
« skrivet: 02 nov-14 kl 11:16 »
En av våra linderödare är lite seg, kommer inte direkt när jag kommer med maten, ligger oftast inne när de övriga är ute osv. När hon väl äter somnar hon nästan med huvudet i matskålen. Ser ut som jag känner mig när jag har influensa. Det var först igår vi såg mönstret tydligt men jag tror det har varit mer eller mindre såhär i fyra-fem dagar. Idag upptäckte vi att hon har diaré. Tempen är ungefär 36,0.

Hon är minst i flocken och har varit det hela tiden.

Enligt planen skulle vi slakta dem om en månad ungefär men det känns lite eländigt för henne nu när det börjar bli kallt. Kan vi äta det lilla kött hon har om vi slaktar henne nu? Finns det några hälsorisker?

Ex.

• -
SV: hängig linderödare med diaré - slakta?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-14 kl 13:08 »
Hon har ju en extremt låg temperatur.  Du borde nog se till att ha en i egen box och mata med bra foder så hon verkligen får i sig. Grisar är elaka egoister, så om nån inte kan ta för sig så blir den utan.
Det kan helt enkelt vara så att hon håller på och svälter ihjäl.  Vad har du för foder?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: hängig linderödare med diaré - slakta?
« Svar #2 skrivet: 14 nov-14 kl 20:46 »
Ex, tack för svaret. Jag hade helt missat det.

Det gick ganska fort utför och slutade med avlivning. Jag har svårt att tro att den blev utkonkurerad av de övriga om maten, vi har en ganska stor ho. Hon ville inte heller äta när vi försökte mata med sockervatten.
De har fått korn, bröd, koncentrat och ärtor. De övriga grisarna växer fint.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser