Jag har ett lammskinn som är lika gammalt som jag själv är. Min mamma köpte det när jag var nyfödd och sen fick jag det när jag själv fick barn. Skinnet har gått igenom mycket. Tvättats ett antal gånger och ja efter nästan 30 år så hade det blivit lite stelt och torrt och väldigt skitigt. Jag slängde det i maskin på ullprogrammet med fintvättmedel (för ull och silke). Jag vet att det är tvättbart för mamma har ju tvättat det flera gånger. Det var mjukt och fint när det kom och jag torkade och sträckte efter konstens alla regler. Smorde in baksidan med olivolja och någon droppe diskmedel när det fortfarande var lite fuktigt och det sög åt sig ordentligt. Mer knådande och mer sträckande tills allt var torrt. Det blev ganska bra men jag upplever det nu ganska så "fettigt" på baksidan, som att den blev lite överfettad.
Fråga ett: Enklaste sättet att bli av med den fettiga känslan? Tvätta igen?
Fråga två: i och med åldern har skinnet spruckit upp på flera ställen i överhuden och är på väg att dela sig. Underhuden är intakt. Hur mycket jag än smörjer kommer det ju inte "läka" haha. Men skulle man kunna lite fint limma fast de största flikarna som håller på att lossna? Finns det något lim som skulle hålla ihop det men ändå vara hyfsat mjukt?