Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönkål och mangold  (läst 6242 gånger)

Skarstam

Grönkål och mangold
« skrivet: 17 okt-14 kl 19:48 »
Vad är era bästa tips för att ta hand om grönkål och mangold? Gärna lite roliga recept också :)

köksträdgård

• Skåne
SV: Grönkål och mangold
« Svar #1 skrivet: 17 okt-14 kl 20:32 »
Jag förväller och fryser in. Gott till paj, stuvning och soppa. Gärna båda sorterna blandat. Går att använda istället för spenat eller nässlor.

crystal

• Småland
    • Six Oaks homestead
« Svar #2 skrivet: 06 feb-15 kl 17:50 »
man kan frysa grönkål.

Recept till grönkål:
smälta ett liten smör i en grytta, lägg till lök, liten bit paprika och salt och peper. Steka några minuter. Tillsätt grönköl och en liten vatten och sjuda med lock till grönkålen är mjukt. Tillsätt sojasås och sambal, steka liten till och färdigt. Smakar bra med potatis
www.sixoakshomestead.blogspot.se
a historic working homestead

Peter81

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-15 kl 19:48 »
Har precis börjat falla för grönkål. Det jag gör mest för tillfället är olika sorters sallader. Jag river dom i önskad storlek och lägger det i durkslag sen slår jag kokande vatten över för att sen spola med kallt. Krama ur vattnet och "fluffa" sen upp den igen. Antingen kan man nu äta den naturell (gjorde det alldeles nyss på hamburgare) eller blanda med tex äpple, apelsin, rödlök, russin citron och olivolja.
En på jobbet berättade att lagat lax på grönkålsbädd.
I varm mat är den att betrakta som en mer koktålig variant av spenat.
Även mangold funkar som spenat i tex pastarätter.
Några gånger har jag gjort ungnsgrytor med mangold, vita bönor, tomat, lök, honung, olivolja och citron.
Mangold funkar även fint i wok och grönkål borde göra det också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 feb-15 kl 19:51 »
Bägge går att syra oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-15 kl 13:22 »
Det godaste man kan göra på grönkål är paj  :P  http://www.ica.se/recept/gronkalspaj-med-valnotter-493529/
Gjorde denna i julas, men hade ett annat recept på pajdegen. Gjorde flera portionspajer och frös in. Blev om möjligt ännu godare. Såg att dom sålde grönkål nu på Lidls så köpte ett paket och skall göra fler pajer att frysa in.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 mar-15 kl 13:58 »
Jag har precis blivit grönkålsfrälst.
Hackad och smörstekt, salt och peppar....häll i grädde tills du skäms, låt småputtra lite och avnjut!

MissT

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-15 kl 18:53 »
Ja grönkål är nog den godaste grönsak som finns. Och en av de allra nyttigaste. Man kan torka den också, blir allra bäst med palmkål. Först förväller man den. Jag brukar smula ner lite torkad grönkål i alla soppor jag gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser