Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativer till CSN-studielån?  (läst 6110 gånger)

emos

  • Inlägg: 18
Alternativer till CSN-studielån?
« skrivet: 26 mar-07 kl 13:43 »
Hej,

undrar om någon känner till en bra alternativ till CSN-studielån. Om man har redan tidgare gått en utbildning, t.ex. gymnasie- några år efter skolan, och skulle vilja gå en 'riktig' utbildning till. CSN har en maximal lånetid och efter den är det stopp för vidare studiemedel...

Visst, bäst att slippa lånar helt, men om det helt enkelt är heltidsstudier man går...?


« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 13:43 av emos »

leifhh

  • Gäst
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 13:46 »
en bekant till mig finansierade delar av sin studietid genom jeopardy....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 13:55 »
Vådligt mycket med studiemedel kan man ta om man tänker antingen tjäna MYCKET med pengar, eller nästan inga alls, i det ena fallet går det lätt att betala, i det andra fallet blir utgiften låg.

Heltidsstudier och arbete kan vara tufft, men det går ibland att hitta ett helgjobb på sådär en 24 timmar och få en heltidslön, gör man det halva året, så kan man klara sig.

Jag gick, såväl grundskola, gymnasium och på universitet som vuxen, och hankade mig fram hyfsat med arbete, tog studiemedel ett par terminer  av de  17 jag studerade.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Morran

  • Gäst
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 15:13 »
Min son tar bara bidragsdelen och jobbar sedan extra på ett par ställen (barer) på helgerna.
Alternativet är ju att ta jobb som timanställd boendeassistent inom åldringsvården, det är det ju också många studerande som gör.

Visserligen är det slitigt men som han säger, hellre slita nu medan han är ung och orkar än att slita senare för att betala en massa skulder.

Dessutom hyr han en lägenhet tillsammans med tre andra eftersom det blir billigare än att hyra studentrum och de dessutom kan dela på alla andra räkningar och mat- och hushållskostnader.

leifhh

  • Gäst
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 15:16 »
Vådligt mycket med studiemedel kan man ta om man tänker antingen tjäna MYCKET med pengar, eller nästan inga alls, i det ena fallet går det lätt att betala, i det andra fallet blir utgiften låg.

Hänger väl på när man pluggade vilka regler som gäller (t.ex. avseende avskrivning vid 65). Idag är återbetalningskraven tuffare än för bara 10 år sedan....

emos

  • Inlägg: 18
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 16:37 »
Okay - kanske ska jag formulera frågan lite annorlunda:

Utgångsläge:
Heltidsstudier (som innebär tungt fysiskt arbete) och småbarn - egentligen ingen möjlighet att jobba in pengar på helgen.

Finns det alternativa studielån, via en alternativ bank t.ex.?
Alltså en annan lösning än att låna från CSN?  


Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 20:59 »
Stipendium? Det är bra. Kolla med din församling (Svenska Kyrkan eller annan).

Morran

  • Gäst
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 21:14 »
För ett antal år sedan vet jag att många tog helt vanliga banklån för att finansiera sina studier. På den tiden i alla fall var räntorna hos bankerna bättre. Det är möjligt att de är det fortfarande, jag har ingen koll på banklån.
Om du kan få ett lån så är väl det en möjlighet.

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
Re:Alternativer till CSN-studielån?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 18:56 »
JAg vet att JAK diskuterade räntefria studielån tidigare , men jag vet inte hur långt diskusssionen kom. Jonas Löhnn, numera kommunalråd i Kalmar intresserade sig för det.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Vem-Hunden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser