Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  get i trädgård  (läst 11902 gånger)

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
get i trädgård
« skrivet: 26 mar-07 kl 12:08 »
 kan man ha en get i halsband och tjudra den i trädgården om man flyttar runt den eller är det djurplågeri jag såg nämligen en som hade det och jag vill så gärna ha en get att mjölka och kela med men min mark är bara drygt 1000m2 praline1 som drömmer om get
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:get i trädgård
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 12:13 »
Tror det går bra, en kätte inomhus är väl inte bättre, men bered dig på att folk får synpunkter.  Det kan vara vådligt att släppa en get lös i en trädgård.  Nu bör du se till att den får annat än gräs, lite kvistar och sly.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 13:29 »
En kätte inomhus ?
Djur ska  få vara ute sommartid enl. lagen, så det var väl en haltande jämförelse  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:get i trädgård
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 13:44 »
Kära Rosa det vet jag!
Jag menade givetvis att det går att ha en get i "koppel" utan att det skulle vara till men för geten.  Det är andra aspekter på skötseln som avgör hur geten mår.

Ofta är djur kopplade inomhus oxå, när de inte är på bete.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 13:46 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 13:54 »
Kära Skytten !

Det har varit en lång tråd om det här med tjudrade getter el. får tidigare här på forumet.
Olika åsikter framkom om det var tillåtet eller inte..

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 07:22 »
Och att gå ut med getter är bland det trevligaste man kan göra.
Och inte tar det sån tid, "bara" 2 x 2 timmar om dagen... ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:get i trädgård
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 08:50 »
jag jag antog det men bakom mig finns två stora åkrar som bara växer igen förr aranderade jag dom till mina hästar för att hålla åkrarna öppna men nu är det en ny ägare och hon år lite speciell och tycker det är ok att det växer igen hon är bara intresserad av skogen men promenader kan jag ta i skogendet gör jag ju varje dag med hundarna mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #7 skrivet: 27 mar-07 kl 19:37 »
Bäst att kolla att Du får gå där med getterna.  De äter bark...

Mysoxen:  Det var här fråga om en eller två getter som skulle ha mycket kontakt med människor och ofta gå på promenad.  Det är stor skillnad mot att ha dem bundna i stora stallar; det har jag också sett, och anser vara rent djurplågeri.  Men de här, även om människan åker till jobbet måndag till fredag, får mycket av den sociala kontakt dessa djur är så bra på och i behov av.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 21:34 »
Ett bra alternativ till att tjudra är att köpa flyttbara fårgrindar och flytta dem vartefter.
Räcker inte betet så finns alltid hö att tillgå.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 00:48 »
Det var faktiskt frågan om EN get om du läser noga vad hon skrev, och jag kan bara inte tänka mig ett så där livlig djur som en get bunden i en trädgård hela dagarna.

Skulle du hålla en hund så där ??  Och hur vill du veta att hon gå på promenad ofta..??
och hon har bara 1000 m2.
 :'(

Allt går... med mycket vilja och fantasi. Men jag rekommenderar att du skaffar minst två getter. kanske dessutom finns någon granne som vill låna för slyröjning el. dyl.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #10 skrivet: 28 mar-07 kl 08:22 »
Ett bra alternativ till att tjudra är att köpa flyttbara fårgrindar och flytta dem vartefter.
Räcker inte betet så finns alltid hö att tillgå.

En praktisk fråga. Hur sätter man upp flyttbara fårgrindar så att de står stadigt?  ??? :-[

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #11 skrivet: 28 mar-07 kl 09:16 »
En praktisk fråga. Hur sätter man upp flyttbara fårgrindar så att de står stadigt?  ??? :-[

Du ställer dem i en cirkel och trycker ner dem en bit i backen..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #12 skrivet: 28 mar-07 kl 19:38 »
En praktisk fråga. Hur sätter man upp flyttbara fårgrindar så att de står stadigt?  ??? :-[
De där grindarna är specialgjorda för tillfälliga SMÅ fållor.  Dyra men ändamålsenliga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #13 skrivet: 28 mar-07 kl 20:28 »
Tack för info om tillfälliga grindar.  Jag förstår att de är ämnade för tillfälliga lösningar, men tänkte att de kanske är bättre än att tjudra geten.  ???

Jag har inga getter .... än.  8), men två fårflickor och har så smått börjat fundera på att kanske, kanske skaffa en bock.  Jag ursäktar mig att han ska bli sällskap till fåren, men så är det ju inte.  :) ;)

Jag läste här någonstans att två får och en get skulle fungera ihop, bättre än tvärtom.

Vi får se vad som händer. En väninna har 2 getter, mor och dotter, och de är söta.  ;) :-\ Hm... Hon kanske vill bli av med dem!  :) ???

AnnaPanna

  • Gäst
Re:get i trädgård
« Svar #14 skrivet: 28 mar-07 kl 20:34 »
Jag har oxå en önskan om ett par dvärggetter. Men jag vill inte att min trädgård ska bli uppäten, så de skulle få vara på vår äng. Men då måste jag väl nästan sätta upp viltstängsel för att hålla dem ifrån mina rabatter gissar jag...
Synd, eftersom jag gillar både getter och blommor, inte en bra kombination.  :'(
För mig är att tjudra getterna inte ett alternativ.
/A
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 20:34 av AnnaPanna »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #15 skrivet: 28 mar-07 kl 20:58 »
Jag har oxå en önskan om ett par dvärggetter. Men jag vill inte att min trädgård ska bli uppäten, så de skulle få vara på vår äng. Men då måste jag väl nästan sätta upp viltstängsel för att hålla dem ifrån mina rabatter gissar jag...
Synd, eftersom jag gillar både getter och blommor, inte en bra kombination.  :'(
För mig är att tjudra getterna inte ett alternativ.
/A

Inte då... Jag har dvärgar och är fruktansvärt rädd om min trädgård och alla dess vackra gamla perenner och buskar. Jag har inte haft en smitning sedan jag satte upp fårnät (vanligt lågt) och två eltrådar- en tio cm från marken och en 15 cm ovanför nätet. Dvärgarna är lätta att stänga in....
Jag använder granngårdens bäst ledande eltråd och ett skarpt tjuraggregat.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #16 skrivet: 28 mar-07 kl 21:01 »
De där grindarna är specialgjorda för tillfälliga SMÅ fållor.  


Beror ju helt på hur många grindar man sätter ihop. Eller hur....
Visst är de dyra men jag kan lova att du kommer inte behöva köpa nya om några år.... De håller i all evighet och lätta att sälja om man tröttnar på dem.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #17 skrivet: 28 mar-07 kl 21:53 »
Geten är som sagts tidigare ett flockdjur. Min gammelbock fick ibland gå ensam i hagen då ungbockarna var borttagna för vintern. Han löste detta genom att påtala sit sociala behov och vilja till promenader för husse. Denne hade fått skogsgrannarnas tilllåtelse till betes-promenader på traktorstigarna i skogen, för bocken alltså. Men det sociala behovet var större än att detta enbart räckte - han kompleterade detta med bete påbra löplina medan husse jobbade i närhrten och alldeles själv genom att låta en av katterna antingen sova i höhäcken eller vintertid mellan frambenen. (Att ge en katt mat inomhus som sovit hos en bock kan ha sina efterräkningar.) Jag vet också bockar som "adopterat"
höns, kanniner (lösgående) och hundar.

Om man låter geten gå och samtidigt snappa åt sig av grannens skog så får man nog räkna med trubbel om det inte finns en överenskommels innan. Det är förbjudet i lag! >:(

Att låta en get vara helt ensam är ur djurets synpunkt förkastligt.
Den kommer att söka sig till 1) andra getter 2) får 3) kor -d'är den kan bli ihjälstångad. 4) hästar -där den antingen driver dem på flykten eller blir ihjälsparkad. :(
Förutsatt att de inte lärt känna varandra innan och blivit vänner.

 ???Varför inte kolla upp om det finns någon hästägare som behöver en sälskapsget till en shettis te? Gör det det kan du ju njuta av båda under ett par perioder på sommar halvåret! Med stöd -utfodring hö, gräs och grenar. Tänk vad glad hästen blir åt den dieten! ;D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #18 skrivet: 29 mar-07 kl 01:45 »
Beror ju helt på hur många grindar man sätter ihop. Eller hur....
Visst är de dyra men jag kan lova att du kommer inte behöva köpa nya om några år.... De håller i all evighet och lätta att sälja om man tröttnar på dem.
Jo.  Fast om Du sätter upp en hel massa, så kan hela härligheten välta.  Men för oss vanliga sätter priset stopp för sådana idéer.  Att använda dom "permanent" är nog ingen dum idé egentligen, för de är som sagt av hög kvalité.  Av järn, svetsade, och med små spetsar att trampa ner i jorden.  I överändan en ring att sätta ihop dom med, och ett enkelt handgrepp så är de öppna.  Mycket lätthanterliga.  När man väl har dom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #19 skrivet: 29 mar-07 kl 02:30 »
Kolla på lantbruksnet.se finns begagnat där....
Jag är uppvuxen med får och border collies och då är man även uppvuxen med dessa grindar. Jag tycker de är fantastiskt bra och jag har en bekant (även hon uppvuxen med får och border collies) som anväder sig av den lösningen till sina getter som går i trädgården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser