Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?  (läst 2206 gånger)

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« skrivet: 02 okt-14 kl 14:37 »
Jag undrar om någon här bor eller har bott i närheten av ett vindkraftverk, där det varit hörbart till bostaden, och hur ni har upplevt detta. Mest nyfiken är jag på hur man upplever 36,8 dB... 60 är väl normal samtalsstyrka, då är väl 40 en fjärdedel av detta? Och 30 en åttondel? Då kanske 36,8 kanske blir ganska jobbigt i längden, är det möjligt att det hörs in i huset när man ligger där på natten och vill sova/läsa?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-14 kl 17:03 »
Vi bodde nära vindkraftverk. Konstigt nog spelade vindriktningen in på hörbarheten. Kanske lite som baffelytan på en högtalare som riktar ljudet. Så kanske är det idé att kolla var bostaden är i förhållande till den prominenta vindriktningen. Om man upplever ljudet som störande är nog högst personligt. Såg ett reportage med en tant som påstod att hon inte kunde sova för att tornlampan på vindkraftverket blinkade. Då är man nog inne på psykologi.
/Jan

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-14 kl 17:08 »
Jag kan inte säga hur jag upplever 36,8 dB, för det vet jag inte riktigt. Däremot bor jag hyfsat nära ett par vindkraftverk just nu och runt mina föräldrars hus finns det mängder. Min erfarenhet är att hur mycket man hör beror mycket på hur vinden ligger. Där jag bor nu störs jag inte alls av dem tack vare att vinden vanligtvis ligger åt "rätt" håll. Hos mina föräldrar hör man vindkraftverken om vinden ligger åt fel håll och det i övrigt är tyst men absolut inte så det hörs med fönstret stängt. Jag har ingen aning om hur många dB det är men vindkraftverket som hörs mest ligger kanske 500m bort.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-14 kl 18:42 »
Ljudskalan är logaritmisk (precis som också t ex pH-skalan)!  55 dB upplevs alltså dubbelt så starkt som 45 dB.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-14 kl 20:18 »
De gånger jag är nära vindkraftverk blir jag störd av ljudet, men mest av att något rör sig hela tiden. Jag vänjer mig lättare vid ljud än vid synintryck. Sedan hänger mycket på om man gillar dem eller ej.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-14 kl 20:32 »
Folk bor vid vägar, järnvägar, industrier, gårdar med mjölkrum, med hydroforer och oljebrännare i källaren, med tuppar som galer mitt i natta............... Det sitter i huvvet helt å hållet om man störs.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-14 kl 08:42 »
Just när det gäller ljudet från vindkraftverk så ska man komma ihåg att ljudstyrkan varierar kraftigt med vindstyrkan. Och när det blåser hårt blir det ändå så mycket "naturligt" vindbrus att det överröstar ljudet från vindkraftverket redan på ganska kort håll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 03 okt-14 kl 10:09 »
Viktig notering där, torbjörn. En vindstilla natt kan man fortfarande höra syrsorna.

Men fladdrande skuggor från bladen om man befinner sig på skuggsidan är rätt irriterande, om man nu inte har en positiv syn på snurran från första början. Så att ha en snurra inom synhåll i SO eller SV kan nog vara tråkigt.

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 10 okt-14 kl 18:09 »
Jag tycker det är riktigt, RIKTIGT, störande att det aldrig någonsin är helt tyst längre och då bor jag ändå flera km från och kan inte ens se snurran. Men ändå det ständiga wosch wosch wosch... Fan man har dödat friden och förmodligen går dom inte ens ihop under sin livstid. Bara ännu ett av experimenten där vi landsbygdsbor är försökskaniner!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-14 kl 18:34 »
Jag har en vindkraftspark mellan tre och fyra kilometer från mig men de ligger åt rätt håll så jag hör inte ett ljud. Men det är en massa röda lampor på himmelen nattetid. Jag skulle aldrig stå ut med ett ständigt susande från vindkraftverk, jag kan reta mig på att kylskåpet står och surrar.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 10 okt-14 kl 18:39 »
När det gäller eventuell lönsamhet hos vindkraftverk så vågar jag inte uttala mig om de som byggs idag, men de verk som byggdes i slutet av 90-talet, och då med en teknik som var betydligt dyrare än för moderna verk per utvunnen kWh, betalade sig som regel på 7-10 år (inräknat fondering av medel för att riva verket och återställa marken när det har tjänat ut) och då levererar de ren vinst åt sina ägare under den återstående livslängden, dvs schablonmässigt 15-20 år.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 10 okt-14 kl 21:10 »
Jag bodde nära flera vindkraftverk och ljudet av dom var väldigt sövande.Gräshoppor och mygg däremot kan driva mig till vansinne!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 11 okt-14 kl 01:22 »
Jag bor 400 meter fågelvägen från ett vindkraftverk. Har bott här i 7 år och man tänker aldrig på det. Precis som Torbjörn skriver så försvinner  ljudet från vindkraftverket av blåsten som tjuter. Så vindkraftverket har jag inget problem. Då är det värre på sommarkvällarna när det blir vindstilla. Då hör jag långtradarna från E18 som går 1400 meter bort. (fågelvägen.) Vilket förstör kvällstystnaden.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 11 okt-14 kl 06:21 »
Jag har 2 snurror ca 400-500m hemmifrån och störs ibland av ljudet men det beror som sagt på vindriktning och vindstyrka, ett fenomem är att swoshandet/tryckvågen hörs mer vid en speciell hastighet som uppstår vid ganska lite vind????

Sen kan skuggorna från vingarna bli väldigt störande vid vissa solvinklar, man blir nästan hypnotiserad av "blinkandet" då skuggan får skarp kontrast mot marken, själva "propellern" som snurrar stör mig inte alls.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ljudet från vindkraftverk, några erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 12 okt-14 kl 23:26 »
Jag har 2 snurror ca 400-500m hemmifrån och störs ibland av ljudet men det beror som sagt på vindriktning och vindstyrka, ett fenomem är att swoshandet/tryckvågen hörs mer vid en speciell hastighet som uppstår vid ganska lite vind????

Sen kan skuggorna från vingarna bli väldigt störande vid vissa solvinklar, man blir nästan hypnotiserad av "blinkandet" då skuggan får skarp kontrast mot marken, själva "propellern" som snurrar stör mig inte alls.
Vi har inga problem med skuggorna. Vilket verkar vara det stora problemet om man bor närma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, ärt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser