Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårstartad bil, dör ibland under färd  (läst 7757 gånger)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
svårstartad bil, dör ibland under färd
« skrivet: 02 okt-14 kl 12:01 »
Hej igen, nu är det problem med Opel frontera igen.
Den är mycket svårstartad nu när det är lite kallare, det har jag levt ett tag med men nu måste det åtgärdas då ytterligare problem uppkommit. Helt plötsligt under körning så dör den, oftast så hoppar den igång direkt efter någon sekund så det märks knappt, men nu sista färden så dog den två ggr helt, så jag blev tvungen att stanna och starta om. Då hoppar den igång ganska snabbt och jag kunde köra vidare några km sen dör den igen osv.
Kan nämnas också att lampan för avgasrening? Börjat lysa i samma veva.

Tänkte byta glödstift, kan klarar man det själv som hyfsat händig men bilmek novis?
Vad kan det annars bero på?
Bilen går helt bra förövrigt

Mvh erik

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svårstartad bil, dör ibland under färd
« Svar #1 skrivet: 02 okt-14 kl 20:55 »
Glödstiften borde vara ganska lätta att byta.   Dock kan dom sitta riktigt bra fast så se till att ha en olja med bra krypegenskaper för att smörja lite under lossandet.
Dra fast dom nya fast men inte för mycket.

Gällande stoppen så kan det bero på att bränslefiltret har blivit igensatt och behöver bytas.
Om det sitter dräneringsskruv på tankens undersida så öppna den och töm tanken. Det skall inte koma IT en massa guck som liknar slime.
Har du inte det så kolla i filtret om du ser något illavarslande. Vill du ge dig en möjlighet att upptäcka sådant så kan du montera ett siktglas eller ett genomskinligt filter avsett för diesel. Viktigt att det är avsett för diesel då ett bensinfilter sätter igen sig på nolltid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

farmdreamer

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 okt-14 kl 21:51 »
Jag hade en volvo 740 som brukade dö under färd och senare visade det sig att det var fel på lambdasonden.

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-14 kl 22:51 »
Hade en Fiat som dog under färd, det var kondensatorn som var sönder. Kan tillägga att jag kan absolut inget om bilar.  ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 02 okt-14 kl 22:58 »
Hade en Fiat som dog under färd, det var kondensatorn som var sönder. Kan tillägga att jag kan absolut inget om bilar.  ;)
Dessa finns inte på dieselbilar och i princip inte på bensinbilar nyare än ca. 25 år

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-14 kl 23:12 »
Jo det var nog 25 år sedan  ;D

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #6 skrivet: 03 okt-14 kl 09:52 »
Tack för alla svar, blir en tur till stan i helgen. Detta med lambdasond låter intressant. Efter lite googlande kan det tydligen vara den som gör att motor/avgasröret lampan lyser. hur vet man säkert om den är trasig? Rätt dyr rackare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 03 okt-14 kl 11:09 »
Hur gammal är bilen? Om den inte är väldigt gammal finns det ett diagnosuttag där man kan plugga in ett instrument och få fram felkoder för att få veta vad som krånglar. Är den äldre kanske det ändå finns någon funktion för att få fram felkoder genom någon blinkande lampa eller så.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 03 okt-14 kl 13:09 »
Om du tänkt behålla bilen ett tag brukar en full-service om året va en bra investering. De flesta bilar skrotan I M O för att de inte skötts om med rätt grejer. Att "fixa själv" slutar alldeles för ofta med en annan gammal bil som någon tröttnat på.

Visst kan det kosta en slant, speciellt om underhållet är eftersatt. Men sällan mer än ett annat vrak.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 okt-14 kl 14:27 »
Eftersom det är en diesel så har den ingen lambdasond. Och i och med att den har en motorelektronikvarningslampa och dessutom är en diesel så kan den inte gärna vara mer än ca 15 år gammal och då har den säkert ett standardiserat s k OBD II -uttag (det blev lagkrav i Europa från ca 2001, men eftersom det blev krav i USA redan 1996 finns det standardiserade uttaget även på många sena 90-talsbilar).

Börja som sagt med att skaffa fram eller låna utrustning för att läsa av felkoder. En diagnoskabel av enkel typ (ELM327 är ett bra sökord) kan man få för någon hundring på eBay, och det brukar följa med en primitiv men fullt användbar programvara för avläsning.

Dåliga glödstift är uteslutet i det här fallet, glödstiften används bara i samband med svåra kallstarter av dieselmotorer och när väl motorn har startat och gått något tiotal sekunder så kan de inte längre ställa till med något.

Vet du vilken typ av dieselinsprutningssystem den har? Är det ett modernt s k common rail-system med en elektromagnet i varje spridare, eller är det en traditionell radpump/fördelarpump som man har hängt på litegrann elektronisk styrning utanpå?

Ta reda på exakta uppgifter om årsmodell, typbeteckning på motorn mm för vidare felsökning, om du vet exakt vad motortypen heter kan det finnas goda möjligheter att googla sig fram till relevant information.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #10 skrivet: 03 okt-14 kl 15:40 »
Tack tack.

Det är en gammal bil-99
Motortypen är x22dth , har enligt google suttit i Saab 9-3 också?

Går det att läsa av felkoder även om lampan slocknat? Den lyste inte nu när jag provade.

Jag googlar och googlar men det är lite svårt att hitta några vettiga svar när man inte vet. Vad delarna heter. Men jag kämpar på och lär mig

Det är fantastiskt att man kan få hjälp via forum.  Ska fixa kabel, bränslefilter och nya glödstift.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 okt-14 kl 15:54 »
Ja, felkoderna brukar ligga kvar tills man uttryckligen raderar dem via en diagnoskabel. På en del bilar (vanligt på 90-talsmodeller) försvinner felkoderna också om man kopplar bort batteriet och gör bilen strömlös en stund, men de försvinner inte för att man t ex stänger av tändningen eller startar om motorn.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 03 okt-14 kl 17:07 »
Byta glödstiften och bränslefilter först och främst, feökoderna är inte lika bråttom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #13 skrivet: 10 okt-14 kl 21:59 »
tack igen för alla svar.

tyvärr är problemet med kallstarter inte löst. jag bytte glödstift och den hoppar igång som vanligt, dvs ibland direkt och ibland efter några försök.
nu är det ju inte ens särskilt kallt så jag anade oro.
då slog det mig att det kanske går att starta helt utan glödstift (fattade inte det innan) så jag provade att koppla ur all "tändhattar" och starta och det är ingen skillnad (startar som vanligt).
värt att tillägga är även det faktum att jag aldrig sett någon glödningslampa på instrumentbrädet. (har haft bilen en vinter men körde väldigt sällan pg firmabil, de gånger jag körde använde jag startkablar till firmabilen)
så det verkar som att glödningen aldrig (i min ägo) fungerat alls.

lite googling fick mig att leta reda på glödnings relät, det verkar funka, det knäpper varje fall till när jag vrider på nyckeln, och knäpper igen efter några sekunder.

ursäkta men vad kan då vara felet? läste om någon lirare som kopplat glödstiften direkt via en brytare inne i bilen till batteriet och sen räknat till tre och sedan startat bilen, kan det kanske vara någon lösning? har kollat säkringarna men inte hittat någon brunnen sådan. elen i bilen är rena skämtet.

tacksam för alla svar!mvh Erik

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 10 okt-14 kl 22:06 »
Ska bilen ha någon kontrollampa för förglödningen? Vad står i instruktionsboken om saken? Finns det med någon kontrollampa i bilens elschema?
Annars kan du t ex mäta om det finns spänning till glödstiften medan glödrelät är tillslaget, eller om spänningen i bilbatteriet sjunker under denna tid för att sedan stiga igen när relät har slagit ifrån.
Säkringen för glödningen brukar inte sitta tillsammans med andra säkringar, vanligtvis är det en ganska grov sak av typ plåtband mellan två M4-skruvar, som sitter i en plastkåpa nära batteriet. I moderna bilar kan jag också tänka mig att det används en sån här "Maxifuse" eller en säkringskabel "fusible wire". Säkringskablar är lite lömska, de är en ca decimeterlång kabelbit med ledare av någon lättsmält legering och isolering av värmetåligt silikongummi, man ser inte alltid på en sådan om den har brunnit av utan man måste antingen ohmmäta den eller också dra i den och kolla om det bara verkar vara gummit som håller ihop den.

Har du läst av felkoder och vad fick du i så fall fram?

longing4colors

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 13 okt-14 kl 21:55 »
Ett ganska enkelt sätt att kolla om glödstiften fungerar eller inte brukar vara om man först tittar vart dom sitter, vrider nyckeln i tändningsläge (ej startläge) och sedan håller handen ganska nära varje glödstift, dom som är hela blir heta så ta inte direkt på dom, men det är inte därför bilen dör under drift utan glödstiften är för uppvärmning vid start och inte under gång. Glödstiften styrs via en tidsstyrenhet och det är för att skydda glödstiften från att brännas, ett enkelt sätt är att leta vart det sitter vrida nyckeln i tändningsläge och lägga en mjuk hand på relät och känna om det knäpper i det. Att bilen beter sig underligt under gång kan vara som övriga har tipsat om med filter och liknande, men jag har inte sett någon nämna vatten i bränsletanken som kan bildas om man sällan tankar fullt och med hjälp av temperaturväxlingar bildas kondens och vatten blandar sig inte så bra med diesel utan lägger sig i botten på tanken och det börjar växa algliknandenågonting? som blandas upp med vägdamm och micropartiklar som sätter igen bränslesystemet, men din bil var ganska ny -99 så fullt så långt har det nog inte gått men det kan mycket väl vara vatten som ställer till det. Hade det varit en äldre dieselbil hade jag tankat 3-4 liter bensin och sedan tankat upp full med diesel, eller slagit i en flaska av någon stark sprit (etanol/metanol eller annan sprit)som löser sig med vattnet och gör så det kan blandas med dieseln. När det kommer till diagnostisering kan du köpa denna från teknikmagasinet ELM327 OBD2 Bluetooth som du ansluter till diagnosuttaget och sedan använder du en smartphone för att läsa koder men kolla så att bilen är kompatibel med fordonet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser