Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt beteende  (läst 1955 gånger)

caa

  • Gäst
Konstigt beteende
« skrivet: 25 mar-07 kl 19:49 »
Hej!

Jag har två getter,en angora och en dvärgget. Båda är ca 1 1/2 år.
Min dvärgget har börjat med ett underligt beteende som jag undrar vad det kan stå för.

Hon skrapar och stampar med klövarna hela tiden. Först trodde jag att det var någon typ av dominans beteende, för hon har varit lite små "stödig" sista tiden men nu i helgen har hon börjat slicka och bita på "fötterna" och hon verkar orolig. Kan det vara någon form av
parasit eller svamp?

Känner någon igen detta så snälla hör av er!

Hälsar

Lina

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Konstigt beteende
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 20:07 »
Det där låter obehagligt.  Hon verkar ju helt klart ha ont eller åtminstone starkt obehag.  Absolut något Du bör titta närmare på, först själv, jämför med alla åtta föterna som är tillgängliga, och om möjligt med andra getter, så Du kan se hur det ska se ut normalt.  Och om Du inte hittar orsaken själv, hör med Din veterinär!  Om Du har tur kanske det hjälper med vanligt Jodopax från Granngården.  Att kalla ut veterinären är dyrt, men de flesta brukar gå med på att ge inledande råd per telefon.  Själv skulle jag även ta en närmare titt på ströbädden och övrig hud, särskilt runt bröstbenet och på framknäna.

Och berätta vad Du får fram så att vi alla kan lära!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:Konstigt beteende
« Svar #2 skrivet: 25 mar-07 kl 20:54 »
Klipp klövarna och blanda Jodapax ( ska vara svagt konjaksfärgat )  i en burk. Honungsburkar passar bra. Sätt sen ner ett fot i taget i lösningen och låt verka en stund. Då tar du dör på eventuella bakterier.
Det kan vara någon form av klövröta/eksem och då hjälper inte det här men det får du se om några dagar.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Konstigt beteende
« Svar #3 skrivet: 25 mar-07 kl 20:54 »
Håller med trollmor.
skölj fötterna i jodopax och om det behövs så trimma klövarna och se till så där inte finns några sprickor eller andra håligheter. Men var försiktig, en liten bit i taget så hon inte får mer ont...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Konstigt beteende
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 22:21 »
Passar på att tipsa om enl. mig bästaste saxen. Biltema, artikelnummer 26-221 för 39.90. Saxskär och så pass smal att man kommer in under flikarna som ev. blivit efter ett tag. priset är så pass, att man kan ha flera liggandes lite här och där eller i reserv. När dom inte duger till klövvår längre, klipper jag balaband med dom  :) Ja, man kan kratsa med den också. Vanlig vardagsklövvård, är lättast när dom gått i regn eller daggvått gräs. Jag snippsnappar lite då och då, bara för att det inte ska bli otäckt när det verkligen är dags för översyn.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Konstigt beteende
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 00:13 »
Ibland kan vi vara väl snälla och ge för mycket kraftfoder ffa med protein i. Har Du gett henne kraftfoder oftare eller mer på sista tiden?
Har hon full rölighet i lederna och ser de ut och känns de som vanligt? Jmf fång hos hästar.

Var bor Du? Har själv fått plocka fästingar på killingarna de sista dagarna. Kanske de vaknat hos Dig och geten och gett upphov till  ngn irritation?

Pröva även att klippa pälsen på nederdelen av benen kort, riktigt kort och gå över benen med ett starkt förstoringsglas. Finns där sår, krustor eller "hudkakor" alternativt gångar i huden?

Då Du gett geten Jodopax bad som ovan sagts kan Du pröva med att smörja in benen med Olivolja om där inget synns - det kan verka klåddämpande. Om där är sår kan Du antingen pröva Idominsalva som innehåller Zink eller ta hälften Zinkpasta och hälften vitt vasselin och blanda samman, för att sedan stryka på detta.

Ger Du getetterna båda, även Flusa efter anvisning på flaskan,
kan Du hindra insekter som snart kommer men även fästingar!

Har Du prövat färsk tallbark, dvs grenar från tallen som är så färska att barken både är ljusbrun och grön?
Dels kan detta ge välbehövlig sysselsättning, dels innehåller tallbarken både ämnen som är bakteriedödande och virushämmande men även svampdödande.

Hur eller vad för minneralfoder ger Du?

Många frågor och inga svar blev det, men heller absolut ingen negativ kritik även om alla dessa frågor kan kännas som just ifrågasättande, men jag känner att för att förstå varför geten gör som hon gör måste jag fråga. Jag hoppas Du inte tar illa upp!

Lycka till!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
magnus n

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser