Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykomling  (läst 915 gånger)

Noo

• Skåne
Nykomling
« skrivet: 25 sep-14 kl 21:31 »
Hej alla!

Jag är ny här! Jag är kock till yrket men väldigt naiv och ny när det kommer till självhushållning på mindre (väldigt liten) skala.
Tanken är att ju mer jag lär mig desto längre ut på bygden kan jag flytta. Jag tillbringade 15 år på resande fot och bosatte mig lite här och var i världen tills en skilsmässa och en sjuk förälder fick mig att på något sätt med klara ögon uppskatta Sverige och ja, det blev bara så att jag flyttade tillbaka!  :)
Jag kommer antagligen att ställa de dummaste frågorna om sånt som ni tycker är en självklarhet eller fnyser åt ;) Jag vill bara lära mig! Men jag är en jädrans bra kock (i mitt huvud i alla fall) och kan i utbyte hjälpa till med recept och vilka smaker som passar varandra.

Allt gott!
Noo

lsjonsson

• Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
SV: Nykomling
« Svar #1 skrivet: 26 sep-14 kl 05:45 »
Lite ombyte förnöjer heter det ju.
Vad kan ju ge för tips på en god sås till fjällröding som omväxling?
Jag köper ca 10 kg fjällröding av en jaktkompis från Gällivare som jagar med oss. Han är bördig från Kalix.
Fisken fiskas av samerna i Gällivare kommun.
Vi i Norrbotten äter ju mycket ugnsstekt/halstrad fisk ihop med potatis, tunnbröd (hårt o mjukt http://www.polarbrod.se/sarek.aspx ).
Vi tar o rensar fisken o tar potatis o mosar det ihop med smör o blandar in fisk o lägger det på tunnbrödet o det är gott o till det så dricker man mjölk bl. a. Man skulle nog kunna dricka vin också. :)
Det är sonen i första hand som vill ha lite ombyte.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (2 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser