Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda skinn med pälsen kvar?  (läst 4739 gånger)

q-i

• Västergötland
bereda skinn med pälsen kvar?
« skrivet: 23 sep-14 kl 21:18 »
hur går man tillväga för att ta vara på ett skinn med pälsen kvar (i detta fallet kanin), för att exempelvis sy en tjusig mössa? Jag tycker att alla länkar jag hittar verkar
innebära att pälsen ska bort.

mvh
Q-i

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
SV: bereda skinn med pälsen kvar?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-14 kl 23:44 »
Hej!
En snabbsökning på "kaninskinnsberedning" på Alternativ ger en mängd svar, i princip alla är för skinn där man behåller pälsen kvar. Kaninskinn är inget hållbara alls, därför inte mycket att göra läder av.
Här http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=6796.0 finns recept på både och. Det första är för skinn med pälsen kvar, det nedre för nappa, dvs avpälsad kanin.
Jag rekommenderar att du använder alun vid dina första försök, det är absolut lättast.

Lycka till

/Martina

Howlit

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 sep-14 kl 07:14 »
Skrapa bort hinnorna på köttsidan (var försiktig för det går lätt hål på kanin). Smeta på en blandning av äggula och rapsolja när köttsidan bara är lite fuktig (som nyskivad falukorv får man lära sig på Bäckedal), jobba med skinnet tills det blir ljust och fluffigt, det ska inte se ut som vax (då måste du fukta igen och jobba mer). Låt skinnet hänga i minst tre dagar. Tvätta skinnet med tex diskmedel för att få bort överskottsfett och fett i pälsen. Torka pälsen fort (det ska vara torrt ner i botten innom ett dygn, hårtork är bra) men se upp så inte köttsidan torkar för fort. Jobba med skinnet tills det blir ljust och fluffigt och slutar prassla. Om du blir trött på mjukgörningsprocessen (eller vill sova tex) så lägg skinnet i frysen. Lycka till!

q-i

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-14 kl 19:45 »
jag får tacka er båda så mycket, det hjälpte mig väldigt mycket :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1807 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser