Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har erfarenhet av att ta sticklingar på Fikonträd?  (läst 4309 gånger)

Happy family

• Övriga världen
Någon som har erfarenhet av att ta sticklingar på Fikonträd?

Znibban

• Skåne
Jag gjorde det förra året. Klippte av en gren som var lång och gänglig med bara lite blad på toppen. Inget att ha kvar på moderplantan. Istället för att slänga den så satte jag den helt sonika i fuktig jord. Nu är det en ny planta som har fått frukter och flyttat hem till min syster.  :D
Om det var nybörjartur eller om fikon är så lätt att föröka, det vet jag inte.
Min moderplanta är en stickling som gjordes på samma sätt.
Om det går så här sent på säsongen, vet jag inte. Jag skulle nog vänta till våren.

Ett svart får

• Bohuslän
Man kan göra det nu på hösten också, men det kommer inte bildas några nya rötter förrän till våren ändå. Fikon skall vara relativt enkelt att sticklingsföröka sägs det.

kraut

• Skåne
    • postannelund
Jag tog sticklingar av mitt brown turkey i semptember. Tog årskotten och satte ner i krukor med såjord. Glömde bort att vattna vud tillfällen, trodde de var döda men de kom sig väl. Sålde för 20kr/st i grannskapet.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Mycket enkelt (därför kan ju undra varför fikonträd är relativt dyra i inköp  ???). Jag brukar klippa mitt fikonträd varje år på våren. Klippet kan med lätthet planteras som sticklingar. Se till att ha hög luftfuktighet, men det är väl knappast unikt för fikon...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bibbi, Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser