Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salixen växer inte  (läst 1923 gånger)

Zepp

• Skåne
Salixen växer inte
« skrivet: 09 sep-14 kl 13:29 »
Jag satte salixskott i våras och de verkade rota sig bra, så tillvida att det slog ut blad och en del skott från sticklingen. Men sedan har det inte hänt mer  :(
Hur får man dem att "buska till sig" dvs få fler stammar och skjuta skott åt alla håll?  Ska man klippa ner dem, och i så fall när? Det är fortfarande bara en "pinn-skog" med lite blad i topparna.

Och dessutom - hararna gnager gärna av barken. Hur undviker jag det?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Salixen växer inte
« Svar #1 skrivet: 09 sep-14 kl 17:08 »
De har antagligen växt massvis - under marken. Utan rötter kan de inte skapa någon krona. Men vill man att salix skall växa bättre så gäller det att vattna. Normalt växer de längs vattendrag, de flesta salix är väldigt törstiga.

Antingen kan du skjuta haren eller så skaffa nät och sätta runt stammarna. Beroende på vad för salix du har så kommer det antagligen att bildas grövre skorpbark så småningom och då smakar det inte gott för haren längre.

trashtotreasure

• -
SV: Salixen växer inte
« Svar #2 skrivet: 19 sep-14 kl 14:21 »
Har själv planterat en flätad salixhäck en gång, och som det sägs i tidigare inlägg så behöver de mycket vatten, särskilt det första året, en torr sommar kan lätt ta död på skott som verkar ha tagit sig bra.
Jag lade ut droppbevattning och körde den på nätterna, det gav dem en superstart. Tyvärr minskade vattentrycket under nätterna frammåt sommaren, utan att jag märkte det först och det syntes tydligt på plantorna, flera tidigare friska skott dog ända ner. Särskilt de som stod där det var torrare hade sedan svårt att komma igång.
Men annars är det en tålig planta, den gillar naturligt vis att växa som den gör fritt, blött.

Angående beskärning, frodiga skott som får mycket vatten, skjuter hysteriskt mycket skott, blir både höga och breda. Man kan beskära salix som vilken annan häckväxt som helst.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
torbjorn, oskarq

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser