Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna honung vid invintring?  (läst 8485 gånger)

Gep

• Blekinge
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #40 skrivet: 21 jun-16 kl 00:18 »
Kap Horn, vi är nog inte oense om nåt.
Jag hade kanske valt din väg om jag inte råkat köpa en
komplett hobbyodling med LN-lådor.
Det var bara ett svar på att du hoppades att alla är överrens om
att det inte finns pollendepåer.

Jag har alltid tänkt att pollenet som bina får tillbaka efter
höstslungningen täcks igen och kommer till användning även
till våren. Är ganska säker på att mina bin putsar celler för
äggläggning på våren innan de kan hämta pollen ute. Men om det
även läggs ägg då har jag inte kollat.
Bina drar också in sen pollen (sept-okt) från murgröna och snöbär.
Så jag tror att det finns pollendepåer även då tomten hälsar på.

Jano

• Halland
« Svar #41 skrivet: 21 jun-16 kl 18:53 »
Men de lagrar väl pollen även i yngelrummen? Och det är inte alltid pollenet slungas ut vid slungningen.
En fråga när det gäller att ta honung på våren - spelar det ingen roll att bina/kupan har oxalsyrabehandlats - rinner oxalsyran sas förbi den täckta honungen?

Det mesta pollenet lagras runt yngelnästet. När bina får behålla yngelavdelningen orörd vid invintringen så har de pollen mer än tillräckligt för både vinterbina och tidigt yngel på våren.

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 21 jun-16 kl 20:16 »
Det mesta pollenet lagras runt yngelnästet. När bina får behålla yngelavdelningen orörd vid invintringen så har de pollen mer än tillräckligt för både vinterbina och tidigt yngel på våren.
Tänkte byta ut hela det nedre yngelrummmet på de äldsta sh mot nya lådor med trådade ramar men det kanske inte är nån bra idé?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 21 jun-16 kl 20:22 »
Sedan kan det vara bra att påminna sig att efter vintern finns nästan allt pollen hos en koloni lagrat i form av vitellogenin och fetkroppen hos vinterbina, alltså om det gick bra på hösten och det fanns pollen, så jag tror inte att det som finns i yngelkakorna har så stor betydelse egentligen, det har dessutom förlorat en del av sitt proteinvärde

Jano

• Halland
« Svar #44 skrivet: 21 jun-16 kl 20:38 »
Sedan kan det vara bra att påminna sig att efter vintern finns nästan allt pollen hos en koloni lagrat i form av vitellogenin och fetkroppen hos vinterbina, alltså om det gick bra på hösten och det fanns pollen, så jag tror inte att det som finns i yngelkakorna har så stor betydelse egentligen, det har dessutom förlorat en del av sitt proteinvärde

Vtellogeninet är egentligen binas vinterenergi. Tillsammans med detta och de tomma cellerna efter utkrupet yngel i yngelkakorna så behöver bina inte någon nämnvärd metabolisk aktivitet under själva vintermånaderna. Det är när yngelproduktionen börjar i slutet på februari och början på mars som vinterfoder och pollen kommer till användning.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 21 jun-16 kl 22:29 »
Jag har en sak som jag funderar på.
Jag har några kupor hemma och en ute bigård som skall invintras men jag vill slippa kladdet som blir med att åka bil med sockerlösning och fodra i fält.
Om jag "offrar" en kupa/ samhälle här hemma och "invintrar" dem på mellanväggar under sommaren efter rapsen och under pågående drag, då borde jag få ett antal fyllda lådor med en blandning av honung och sockerlösning som är täckt och färdig.
Då borde man vid slutskattningen kunna lyfta på en låda på ett samhälle och så är invintringen klar. 
Då jag behöver fler utbyggda ramar så borde det vara billigare att bygga ut ramar på socker än på honung, röveriet borde bli minimalt då all hantering på hösten med öppet socker försvinner

Jag har säkert missat något i tankekedjan, kritik och idéer mottages tacksamt

Små

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 21 jun-16 kl 23:40 »
Det fungerar nog, men jag tycker att det du beskriver låter jobbigare än att bara invintra som vanligt. Är det inte enklare att hantera sockerlösning än att skatta och köra iväg skattlådor och sätta på igen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser