Kantareller

Startat av kullagulla, 26 Aug-14 kl 22:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

kullagulla

Hej på er!
Jag har plockat massor av kantareller. Vad gör ni av era kantareller? Bara steker dem, stuvning? Jag efterlyser recept på tex. soppa och andra goda saker.  :)
Grymt det är att leva, grymt det är att dö, grymt det är att skita i meterdjup snö. Ta vara på livet, vi lever bara en gång.

grisslan

Kantarellsmör!
Hacka ner så mycket kantareller du vill & känner för i riktigt små bitar & låt dom gotta sig i så mycket smör du vill göra på låg värme tills dom släppt i från sig vätskan. Ner i en burk & in i kylen. Försvinnande gott på mackan, på köttet m.m.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

allternativaren

tork eller konservera för att ha i grytor till vintern.

hon på torpet

Citat från: grisslan skrivet 26 Aug-14 kl 23:00
Kantarellsmör!
Hacka ner så mycket kantareller du vill & känner för i riktigt små bitar & låt dom gotta sig i så mycket smör du vill göra på låg värme tills dom släppt i från sig vätskan. Ner i en burk & in i kylen. Försvinnande gott på mackan, på köttet m.m.

Det låter supergott! Har du provat att göra soppsmör (ja... på soppar alltså...  inte soppa  ;D) ?
Tala ut människa!!!

grisslan

Citat från: hon på torpet skrivet 27 Aug-14 kl 13:35
Det låter supergott! Har du provat att göra soppsmör (ja... på soppar alltså...  inte soppa  ;D) ?
Nä det har jag inte gjort, men det skall provas bara därför.  :)

Var någon som gjorde kantarellsnaps också, passade tydligen riktigt bra till kräftor. Men jag minns inte vem eller hur det skulle göras tyvärr....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

hon på torpet

Citat från: grisslan skrivet 27 Aug-14 kl 14:34
Nä det har jag inte gjort, men det skall provas bara därför.  :)

Var någon som gjorde kantarellsnaps också, passade tydligen riktigt bra till kräftor. Men jag minns inte vem eller hur det skulle göras tyvärr....

Jag ska prova jag med  :) soppar finns det gott om i år!

Och kolla här vad jag hittade  :D
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/birgittas-kantarellsnaps/
Tala ut människa!!!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

533 Gäster, 2 användare
Purpurea, olgama