Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framfallsbygel  (läst 4066 gånger)

Falin

• -
Framfallsbygel
« skrivet: 23 mar-07 kl 06:25 »
Finns ju till får, men till kor?

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Framfallsbygel
« Svar #1 skrivet: 23 mar-07 kl 09:19 »
Bygel brukar ju användas vid slid framfall..på får
på ko gör man ofta ingte så mycket... vid slid framfall.

Men antar att om fram fallet bir stort så gör man nog som vid livmoders framfall... man syr i hop kon....
Sen måste man naturligt vis tabort stygnen vid nästa kalvning...

Nu kan det ju vara så att dagens produktions starka kor blir oftast inte så gamla... tror genomsnittet ligger på 2,5 kalv... (ca 5 år)
så då hinner de ju inte bli så slappa i bäckenbotten.. kanske som då vissa äldre kor... har en fjäll ... som får lite slid framfall när hon är högdräktig...

men det ha gått bra...
 (är 9e kalvare nu...)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 mar-07 kl 18:35 »
Slidframfall kan tillfälligtvis hållas på plats med plasttråd eller metallnålar.

Om  framfallet är stort ( det åker inte in fast kossan står upp)
så brukar det bli infammerat och om livmoderhals hela tiden är ute, trycker det på urinröret, vilket hindrar kon från att urinera och orsakar kraftiga krystvärkar... och död i urinförgiftning.
Blir framfallet så stort så kan kossan börja krysta då flyger nålar o tråd all världens väg, alt sitter kvar och strimlar sönder framfallet.

Framfallet brukar normalt bli större o större för varje kalvning.
Och förvärras om kon är fet...

Kor med slidframfall ska man inte behålla och inte spara avkommorna efter då det till viss del är ärftligt !

/Rosa
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 18:42 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 23 mar-07 kl 20:36 »
Så bygel är inget alternativ alls? Vi har en inköpt ko som visade sig ha framfall när hon ligger ner, den sista veckan innan kalvning, och då känns det lite överdrivet att sy ihop henne.... Sambon vill förstås slå ut henne, men jag är så väldigt, väldigt förtjust i henne....  ::)  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 mar-07 kl 21:07 »
Nej det finns inga byglar till kor.
Det är fråga om för starka krafter för det...

Så jag håller med din sambo...man ska inte samla på problem  ;)
du får kalvar efter henne som ärver det och vad ska du göra av dom ?
Spara själv eller sälja till andra ? ingetdera är något bra alternativ.

Vad är det för ras på henne förresten ?
mvh Rosa
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 21:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 23 mar-07 kl 21:55 »
Nä, jag vet ju också det egentligen...  ::) Isåfall finge ju alla kalvarna gå till slakt. Det är en Charolais, och hon är så himla trevlig!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-07 kl 13:34 »
Vi har haft en kossa med livmoderframfall, det stoppades in och stannade sedan på plats (utan ihopsyning) i flera år och två kalvningar till, så helt nattsvart tycker inte jag att man ska se detta.

Små slidframfall i samband med högdräktighet på äldre kor ser inte jag som nån självklar utstlagnins anlednig.

Min egen helt personliga uppfattning alltså ;).
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Falin

• -
SV: Framfallsbygel
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 10:31 »
Kon i fråga finns fortfarande kvar, kan jag meddela.  :)
Vid kalvningen i fjol hade hon inget problem med framfall alls, och hittills i år har jag inte sett något ännu. När vi köpte henne (ganska nära kalvning) var hon i dåligt skick, mager, smutsig och eländig och hade nog inte sett till varken mineraler eller selen gissar jag. Nu när hon ätit upp sig och kommit i ordning verkar framfallet ha försvunnit också.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-09 kl 14:03 »
Jättekul att få en liten uppdatering. Och härigt att höra att kossan mår bra.

Med kor man verkligen gillar är ju lättare att se mellan fingrarna vad gäller småfel..........man måste få gå på lite hjärtekänsla oxå.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-09 kl 14:35 »
ett litet slid framfall på en ko som är långt dräktig när hon ligger ner ser vi inte som något problem att bry sig om här i alla fall. man bör notera det och ha koll så hon inte får bekymmer av det och så att det inte blir värre.. men vi skulle aldrig slå ut kor för en sån sak, det finns annat här som prioriteras långt före ett framfall, slog vi ut kor för alla bagateller som dyker upp skulle det inte bli några kossor kvar..   vilken kvinna på ålderns höst som gått med bäbis i magen större delen av sitt liv har inte små skavanker??     slidframfall kan vara ärftligt men kan även komma av tex en skada eller töjning vid en tidigare kalvning...

blir det allvarligare, stort och permanent även när kon står upp så kan man kanske däremot överväga att slå ut henne..

det finns en tysk bigel på marknaden men jag har aldrig prövat den här..
antingen klarar kon sitt framfall utan hjälp eller så ska man göra det ordentligt och sy henne alt. slå ut henne  (min personliga åsikt)

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Alexander G

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser