Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodra hästar med olika behov tillsammans?  (läst 1889 gånger)

Nina W

• Värmland
Utfodra hästar med olika behov tillsammans?
« skrivet: 21 aug-14 kl 19:03 »
-Jag har hästen på ett trevligt ställe nu från och med senhösten ska hästarna där gå på lösdrift. Min är en ganska lättfödd och framförallt glupsk islänning som behöver max 7 kilo hö om dygnet -hellre mindre än mer än så!  Och de andra är inridna travare som behöver ungefär tre gånger så mycket. Enda sättet jag kan tänka mig i så fall är att ge dom stora hö i hönät och sätta dom så högt upp att han inte når, och göra en "kryp" till min pålle. Men höjdskillnaden är inte enorm, skiljer 20 cm i höjd mellan honom och den lägsta av storingarna så kanske kan dom ta sig under ändå? Även om dom inte behöver det för att få mat så skulle jag tänka mig att dom gärna gör det ändå för nöjet att erövra maten, alltså dominera.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Utfodra hästar med olika behov tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-14 kl 19:28 »
Lömskt att ha något som de stora kan få i korset.

Vi har försökt med en travare och en shettis, och shettisen går på bakbenen som en cirkushäst för att komma åt höet i hönät och häckar i höjden. Eller så leker han dammsugare.

Hoppas någon har en smart och enkel lösning :)

Guran

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-14 kl 10:17 »
Mina får olika utfodring nattetid då de separeras i olika boxar alternativt olika hagar. Ibland får en stå kvar ute i hagen; den som ska ha mycket foder har det oftast blivit; förstår att det kan bli svårt när det är så stora givskillnader men det kan kanske lösa problemet en aning?

Guran

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-14 kl 10:18 »
Äsch, läste så dåligt! Ser nu att det är lösdrift  :-[

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 aug-14 kl 14:07 »
Att sätta hönäten högt är inte ett bra alternativ; det skapar en onaturlig ätställning för de stora och säkerligen en hel del stress hos din ponny som då ser men inte når.

Jag har också lösdrift, och har i år en ovanligt jämn liten flock. Men annars har jag löst det så att jag fodrat 3-4 gånger om dagen med hösilage i hönät blandat med halm. Så blir det lite att pyssla med också. De har även halmat i ligghallen. Jag kan på så sätt omöjligt veta hur mycket de får i sig per häst/ponny, men jag kan iaf se till att hela ransonen äts upp på en gång. De hästar som har varit växande eller på annat sätt behövt mer näring har fått lucern i strå. Det har funkat bra att hålla den generella näringsnivån på grovfodret så låg som möjligt, men ändå tillgodose tuggtid med halm, och att ge extra till de som behöver. Skillnaden mellan en ridtravare och en islandshäst är väl egentligen inte sådär superstor, om man ser till vikt och vad som behövs i torrsubstans per kg kroppsvikt?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-14 kl 14:31 »
Nja, om travaren är ranglåg och äter sakta så blir det en fetknopp och ett benrangel i hagen även om så travaren skulle klara sig på samma giva. Men han kan nog behöva dubbel dos till samma vikt.

Här finns inte tid att vakta kusarna medans de äter, de skall ju äta hela dygnet om de skall må bra ;)

En granne som har stor mjölkgård har ID-bricka på korna, och så håller en dator reda på vad de äter. Har funderat på en sådan lösning, men det är lite mek att få till det. Skulle vilja lösa det helt mekaniskt.

I mitt fall är det visserligen rätt stor skillnad på kusarnas storlek, men de små verkar klara allt som den stora kan, i alla fall om det finns mat som belöning ;D Eventuellt skulle man kunna spärra av en del av hagen med ett dolt elektriskt stängsel och endast ha mottagare på de små. Typ det här  http://www.ebay.com/itm/New-Underground-Electronic-Fences-Pet-wireless-fence-Shock-Pet-Collar-System-/251604562838?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a94ccf396

korpnina

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-14 kl 20:30 »
kan de ge travarna extra i samband med att de tas in för ridning/pyssel
alternativt passa på att ge travarna extra när du är ute o rider
munkorg på din delar av dygnet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare
ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser