Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så för hand..  (läst 8389 gånger)

Husaren

Så för hand..
« skrivet: 22 mar-07 kl 20:28 »
Jag ska till våren så ett par små betesvallar och en liten havreåker, åkrarna plöjdes i höstas!
Tillgängliga redskap är mina händer och en traktor med harv.
Är det någon där ute som vet hur jag lämpligen går tillväga för att resultatet ska bli tillfredställande (helst mycket bra :))?!?

Blomme

• Gäst
Re:Så för hand..
« Svar #1 skrivet: 22 mar-07 kl 21:17 »
För mycket bra resultat rekommenderas:

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 22 mar-07 kl 23:32 »
Jag ska till våren så ett par små betesvallar och en liten havreåker, åkrarna plöjdes i höstas!
Tillgängliga redskap är mina händer och en traktor med harv.
Är det någon där ute som vet hur jag lämpligen går tillväga för att resultatet ska bli tillfredställande (helst mycket bra :))?!?

Detta är en grov skiss på bredsådd med hjälp av traktor och harv, som kan funka upp till kanske något hektar. Du får kolla upp en del saker. Jag antar (och hoppas) att du har vissa grundläggande kunskaper, t ex om jordbearbetning med traktor, så att du inte ger dig ut och harvar när det är för blött. Särskilt viktigt för lerjord att jorden är lagom upptorkad, varken för mycket eller litet.

Börja med att harva när jorden reder sig.
Harva ganska grunnt (5-10 cm? beroende på...) men du måste jämna till plogtiltorna. Om jorden är kokig så använd sladdplankan om harven har en sån för att få bättre såbruk.

För havren beräknar du lite större utsädesmängd än vid sådd med såmaskin, kanske 250 kg/ha. Du kastar ut havren så jämnt du kan och harvar sen ytligt och försiktigt utan sladdplanka och utan att flytta omkring jorden mer än nödvändigt (ca 4 cm djup bör sädeskornen i genomsnitt hamna på).

För vallen så antar jag att det är små vallfrön (klöver och gräs) utan skyddssäd. Kasta ut dessa så jämnt du kan. Här kan du inte mylla med harven för då hamnar fröna för djupt. Om du bara har harv att tillgå så kan du helt enkelt kasta ut fröet på marken utan att mylla det. Fåglarna kommer äta en del men en del klarar sig också. Det kanske är bra att kasta ut strax före ett lätt regn (om inte jorden slammar igen vilket inte är bra för fröna). Men även utan regn får fröna troligen tillräcklig fukt av daggen. Vid torrt väder är det nog ändå riskabelt. Du kan även försöka hitta på någon metod att mylla vallfrön ytligt (ca 0.5 cm). Om du har en vält att dra efter traktorn så trycker den ner fröna i jorden.

När man kastar ut frön för hand så tar fröet fort snabbare än man tror. Du bör därför dela in varje åkerlapp i delar och räkna ut hur mycket du ska kasta ut på varje del och ransonera noga.

Det finns även något slags enkel apparat som underlättar bredsådd. Man bär den framför sig och vevar så sprids fröna ut mer eller mindre jämnt.

Resultatet kan väl bli hyfsat kanske. Det blir bättre med såmaskin. Det finns förstås mycket mindre och enklare såmaskiner än monstret på Blommes foto.
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 23:36 av Anders Skarlind »

Jonas R

• Bossgården
« Svar #3 skrivet: 23 mar-07 kl 09:15 »
Jag brukar sex tunnland och sår ett eller två tunnland spannmål med insådd varje år för hand. Använder en sådan bredsåmaskin som Anders skriver om som man vevar och som  sprider fröna några meter brett. Det brukar funka bra både med spannmål och vallfrö bara man hittar rätt inställning på öppningen där fröna matas ut. Den kostar typ 500 kr på Nordpost och är väl värd sin pengar om man skall hålla på några år.

Utöver harven skulle jag nog rekomendera att du lånar eller skaffar en ringvält också.

Jonas.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 24 mar-07 kl 12:42 »
Jonas, då bör du kunna mer än mig om detta. Min erfarenhet kommer dels från ganska väl mekaniserat lantbruk (länge sen), dels eget påtande med spannmålsodling i trädgården (med handredskap). Jag har också en kompis som bredsår och harvar i hektarskala och har snappat upp en del om detta från honom. Men delvis skrev jag mest på känn. Tycker du min beskrivning av arbetet var OK? Är det något du vill lägga till eller dra ifrån?

Anders

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 mar-07 kl 15:51 »
Mark 4 1-9
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jonas R

• Bossgården
« Svar #6 skrivet: 24 mar-07 kl 23:13 »
Tycker du min beskrivning av arbetet var OK?

Helt OK. Fast så utan att välta skulle jag nog inte göra... En gammal ringvält är ju dessutom inget problem att få tag på. På små arealer där jag inte använt traktor har jag bara haft en stock som jag rullat över sådden. Det har också funkat bra.

Jonas.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 08:45 »
Ingen som läst "Bonden på Tämmesboda". Han sådde för hand och han hade ett knep, när han trampade med stöveln skulle det vara ett visst antal havrekorn i avtrycket. Har för mig att det var sjutton  ??? någon som kan bekräfta / rätta mig?

Jag ska för övrigt också så för hand, dock blandsäd havre/ärt. Några fler tips? Tänkte harva ner med en "tusenpinnarsharv" efter pållen.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Husaren

« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 22:35 »
Hej och tack så mycket för bra svar!

Bondelinda: Satt just o kikade i den boken, 7 st havrekorn i ett stöveltramp skulle vara det optimala!!

Hade lite flyt idag, grannen hade visst en gammal såmaskin stående på logen så jag lånar den istället för att handså!
Men välta är alltså bäst att göra efteråt i vilket fall??

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 17 apr-07 kl 07:47 »
Hmm... mina planer var ju ok men det gick inte så bra som jag trott. Tog pållen och harvade upp lite med fjäderharven, sådde och gick sedan på med tusenpinnarharven. Men eftersom detta var gammal vall förra året så blev det bara trassel med pinnar och rötter i harven. Så nu känns det som om jag matar fåglarna med mitt utsäde. Allt ligger synligt!

Tyvärr har jag ingen vält, försökte trycka ner fröna så gott det gick med att rulla över ett stort oljefat...

Tror att jag försöker låna grannens såmaskin till den andra åkerplätten. Fast då måste det ju dock bli traktor...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
SV: Så för hand..
« Svar #10 skrivet: 14 apr-09 kl 15:47 »
har precis upptäckt detta med att så för hand! Kan det vara en enkel möjlig väg istället för att asa runt dyra maskiner? Ska så vall med insådd och funderar på att köpa den där lilla manuella grejen på Nordpost. Nån som vet om det funkar?

Ska jag då harva efteråt? Jag har bara en c-harv, funkar det? Men kan kanske pussla ihop grannens nånting med raka pinnar. Om det är en tusenpinnarsharv.. fast mycket mindre, två små delar har jag sett han har stående.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 15 apr-09 kl 07:47 »
Vi sår alltid för hand. ;D
Nu senast havre, först harvade vi och sedan sådde vi och sen harvade vi lite lätt igen. Visserligen blir den en del som fåglarna äter upp men det mesta kommer upp som det ska. Beräkna lite mer utsäde vid handsådd bara. Förra året sådde vi havre med vallinsådd och vallen ser jättefin ut iår.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 apr-09 kl 10:05 »
Härligt! Men, gör det det helt för hand? Med en påse och en näve liksom? Är det inte svårt att få det jämt då?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #13 skrivet: 15 apr-09 kl 10:38 »
Härligt! Men, gör det det helt för hand? Med en påse och en näve liksom? Är det inte svårt att få det jämt då?

Nja, det blir väl lite mer på sina ställen och mindre på andra... men det går bra ändå

Dock ska man inte ha en 2-åring med sig som bara öser ur skottkärran ut i en stor hög... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser