Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposteringsfrågor  (läst 17398 gånger)

Che Guevara

• Gäst
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #20 skrivet: 17 aug-14 kl 00:05 »
Om du har två hushållskomposter i stället.
Säg att du fyller den ena och sedan fårmden stå tills den andra är fylld och tömmer den då.
Då få du en lång och fin kompostering och allt bör bör ha blivit jord.
Benen plockar man ut och kör i en kompostkvarn och skickar med i komposten en vända till.
Är nog bättre att köra benen till återvinningen när man ska till byn .Och lägga pengarna på något vettigare än en kompostkvarn.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 17 aug-14 kl 09:35 »
Ben innehåller värdefull näring, främst fosfor.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #22 skrivet: 17 aug-14 kl 09:47 »
Är nog bättre att köra benen till återvinningen när man ska till byn .Och lägga pengarna på något vettigare än en kompostkvarn.

om man har en kompostkvarn då?
Förövrigt så är kompostkvarnen en bra investering i ett självhushållarperspektiv då man kan utvinna bra marktäckning med hjälp av dylik tingest. 

Ben innehåller värdefull näring, främst fosfor.

Helt rätt och alla sätt att ta vara på det och återbörda till jorden är värda att beakta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 aug-14 kl 10:20 »
om man har en kompostkvarn då?
Förövrigt så är kompostkvarnen en bra investering i ett självhushållarperspektiv då man kan utvinna bra marktäckning med hjälp av dylik tingest. 

Helt rätt och alla sätt att ta vara på det och återbörda till jorden är värda att beakta.
Ja vist om man nu har en sådan  då förstås :) Det går väl alldeles utmärkt med vanlig kompost. marktäckning får man ju av gräsklipp.

Znibban

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 17 aug-14 kl 10:31 »
Det tar många år för ben att brytas ner. Vi gav valpen oxben att gnaga på och ibland får man upp ett sånt, fyllt med jord där det varit märg, (hunden är över 12 år) och benen är intakta trots kompostering och att de legat i jorden så många år.

Vi lägger alltid köttbenen i brasan och efter att ha eldats så blir de spröda och går jättelätt sönder, innan vi kom på det hamnade benen i kökskomposten så vi har gamla ben i jorden överallt  ;D
Att elda de är jättebra lösning.

christelle

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 17 aug-14 kl 13:19 »
Vi lägger alltid köttbenen i brasan och efter att ha eldats så blir de spröda och går jättelätt sönder, innan vi kom på det hamnade benen i kökskomposten så vi har gamla ben i jorden överallt  ;D
Att elda de är jättebra lösning.
Bra idé men luktar det inte?
(Vi har inga problem med ben i komposten eftersom vi inte äter kött och hunden har flyttat).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 aug-14 kl 18:16 »
Bra idé men luktar det inte?
(Vi har inga problem med ben i komposten eftersom vi inte äter kött och hunden har flyttat).

Nej det luktar ingenting att elda med några ben i brasan, under eldningssäsongen eldar vi varje dag så benen är färska.
Om man är orolig för att benen ska lukta kan man ju alltid koka buljong på dem  ::)

Richard

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 aug-14 kl 09:43 »
???

Jag har aldrig märkt nåt problem med en måttlig inblandning.
Inte jag heller,men komposten Snarrbon pratar om verkar vara huvudsakligen köksafval .
Men jag har läst det igen och det kan också vara en brist av syre:
Citera
Ganska blöt är den och när jag tömde den nu senast var det fint svart det som var längst ner men från lite under mitten var det riktigt äckligt. Luktade skit gjorde det också.
« Senast ändrad: 18 aug-14 kl 09:50 av Richard »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 18 aug-14 kl 10:28 »
Inte jag heller,men komposten Snarrbon pratar om verkar vara huvudsakligen köksafval .
Men jag har läst det igen och det kan också vara en brist av syre:

Brist på syre (vilket i det här sammanhanget betyder brist på luft eller luftväxling) beror troligen på blött och strukturfattigt material (som därför vill packa och gegga sig - typiskt köksavfall). Åtgärd: sätt till torrt och strukturbyggande material, t.ex. torr flis samt ,för att allmänt gynna bra processer, torr jord. Nödåtgärd: rör om.

Richard

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 aug-14 kl 11:31 »
Då har jag en fråga ....
Jag ska bygga en varmkompost i växthuset,vilken material är bäst sten(såna röda sten med hål i)eller formplywood (också med hål i)
Sen tänkte jag att ha det på en tätt betonggolv med luftslangar på botten och evt en liten luftpump .Nån som har tips?

karsan

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 22 aug-14 kl 13:40 »
Ben:  Jag lägger ben av olika slag i komposten. När det är dags att tömma får de som ser färska ut gå ett varv till i komposten.  De som verkar mer komposterade åker ut med komposten i jorden.  De multnar så småningom, blir sköra först, fast erkännas bör att det tar ut tag och det ser lite fel ut med ben som sticker upp i jorden. Rensa ogräs, plocka bort stenar som växer upp och peta ner ben gör jag liksom  då och då hela tiden.  - Det verkar inte som om djur (hundar, rävar, grävlingar) bryr sig ben som legat något år i komposten.

Inbillar mig att multnande ben läcker ut värdefull fosfornäring.  Samt att benen i någon mån håller min lerjord lucker.

Be

• Finland
« Svar #31 skrivet: 11 sep-14 kl 22:40 »
Jag har ett kompostkärl som var tänkt som varmkompost, men som vanligtvis fungerar lite sådär, ljum/varm ibland men också med mask. Men jag har löst det så att kärlet får stå för förkompostering, dvs komposteras tillräckligt för att råttor och andra gnagare inte ska vara så intresserade, och sen kippar jag över innehållet på en öppen kompost som mest bebos av maskar. Förkomposteringen fungerar vanligtvis snabbt och bra om jag bara kommer ihåg att lägga i tillräckligt med torra löv (i volym räknat, mer än färskmaterialet, så brukar det bli bra). På ett år ca. har jag färdig kompost som luktar gott och gödslar fantastiskt. Och kan hela tiden fylla på med mer färskmaterial även om kärlet är rätt litet (kanske 60 l), förutom på vintern när allt stannar av. Då fyller jag kärlet tills det är fullt, sen får jag vänta till våren.
Ingen människa är illegal

qeliott

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 02 okt-14 kl 18:44 »
Hej,
I likhet med flera andra rekommenderar jag att ni har minst två kompostbehållare. Själv har jag (vi, dvs familj om 4 pers) två greenline samt en annan enklare "plastlåda" av äldre modell. Vi fyller ungefär en behållare om året. När den är full, gräver jag igenom hela komposten med grep och spade, och öser över geggan i en tom kompostbehållare. Så för att ha en tom behållare, måste jag först tömma någon av behållarna i rabatter/trädgårdsland. Det blir mycket grävande, men systemet har funkat i snart ett årtionde.

Jag lägger allt komposterbart inklusive en del papper tex påsar, sönderrivna bitar wellpapp eller marsvinens kutterspånsströ i behållarna. Vi har inte så mycket ben, men åtminstone min gårdshund bryr sig inte om sådana som legat i komposten, de luktar väl inte "mat" längre. Jag klipper ned en del ris eller pinnar för att skapa fickor av luft i komposten. Benknotorna borde kunna ge en liknande funktion.

Kan rekommendera en häftig liten bok som fanns i handeln häromåret, skriven av en engelsman vid namn Bob Flower. Kolla om ditt bibliotek har den?

qeliott

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 02 okt-14 kl 20:42 »
 :o Hur invecklat kan man göra detta med kompost? Här ruttnar allt och blir till mull om det får ligga ute. Lägger man lite allt möjligt i en hög blir det rätt bra fast vi inte gräver, spekar och jävlas med det. Men det är bra pysselsättning, tur vi har lite annat att göra och att vi är för fattiga för att handla plastbaljor......... O:)

.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 02 okt-14 kl 20:46 »
:o Hur invecklat kan man göra detta med kompost? Här ruttnar allt och blir till mull om det får ligga ute. Lägger man lite allt möjligt i en hög blir det rätt bra fast vi inte gräver, spekar och jävlas med det. Men det är bra pysselsättning, tur vi har lite annat......... O:)

.

Min herre är inte medveten om att man måste ha svampar och maskar av speciell sort och ett strö för att få igång den?

Obildat folk gör som man alltid gjort, släng det som ruttnar och gonar sig på hög och låter naturen Hanson gång.  Faktiskt riktigt trevligt och fint lättvindigt.

Nä skämt och sido.    Det är helt klart bra att ha två komposter så kan man helt enkelt låta den ena vila innan man gräver ur den.
Då slipper man att behöva sortera ut sådant som är ofärdigt.
Dessutom så skall man inte skapa mer jobb för sig än nödvändigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 02 okt-14 kl 22:09 »
:o Hur invecklat kan man göra detta med kompost? Här ruttnar allt och blir till mull om det får ligga ute. Lägger man lite allt möjligt i en hög blir det rätt bra fast vi inte gräver, spekar och jävlas med det. Men det är bra pysselsättning, tur vi har lite annat att göra och att vi är för fattiga för att handla plastbaljor......... O:)

.
Fast det är ju inte invecklat, snarare tvärtom. Om man lägger hushållsavfall och matrester rakt ner på backen så kan man få både rått- och fågelproblem.
Vi hade en sådan öppen kompost när vi flyttade ut på landet och i den komposten härjade fåglar ffa skatorna så att komposten mest låg utspridd över hela tomten  :P

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 02 okt-14 kl 22:28 »
Fast det är ju inte invecklat, snarare tvärtom. Om man lägger hushållsavfall och matrester rakt ner på backen så kan man få både rått- och fågelproblem.
Vi hade en sådan öppen kompost när vi flyttade ut på landet och i den komposten härjade fåglar ffa skatorna så att komposten mest låg utspridd över hela tomten  :P

Jag täcker min kombinerade hushålls- och pisskompost med ett rejält lager gräs från "slåttern". I början täckte jag inte lika mycket och då var skatorna där. Och kattfan.. Hittade grejer lite här och var.
Skator är ena roliga typer. Ett tag drog runt på en gammal sko, som låg här ute.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 03 okt-14 kl 01:39 »
 :o Var kommer hushållsavfall ifrån? Svampar och mask kommer nog mest underifrån och gamla skor kan man lägga i soptunnan.
Och mycke till kompost blir det ju inte här, Maria lägger det allra mesta på täckmaterialet där det torkar ihjäl. Här blir mest grenar och löv som varken intresserar skator eller katter speciellt.
« Senast ändrad: 03 okt-14 kl 01:45 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 03 okt-14 kl 06:48 »
Grenar, löv o dy behöver inte läggas i en sluten behållare/grävas ner eller som Pentti gör, täckas ordentligt. Men hushållsavfall som ligger helt öppet drar till sig diverse intresserade djur och kan orsaka en sanitär olägenhet och det är frågan om det ens är tillåtet att ha en markliggande öppen hushållskompost om man lägger kött/fiskrester etc i den?
Som ren kuriosa så fick vi för ett antal år sen en stor mängd nyfiskad strömming och vi la ut renset bakom huset för att katterna skulle få äta resterna. 10 minuter efter förmörkades himlen av skrikande fiskmåsar som slogs om renset, måsar som aldrig brukar vara här hos oss som bor mer än en mil från havet.

« Senast ändrad: 03 okt-14 kl 06:56 av christelle »

Be

• Finland
« Svar #39 skrivet: 03 okt-14 kl 12:31 »

.

Och jag är för fattig för att ha eget hus + tomt med utrymme för högar. Så man tager vad man haver... ::)
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser