Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggekologi - Varis Bokalders  (läst 5952 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Byggekologi - Varis Bokalders
« skrivet: 21 mar-07 kl 17:35 »
Hej.
Är det någon som har läst dessa, vad tycker ni om dem?

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
Re:Byggekologi - Varis Bokalders
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 20:34 »
Jag har läst den, tycker att den är bra, täcker upp en massa saker. Boken är svindyr, i början bestod texen av 4 fyra inbunda pärmar, då kostade dessa tillsammans ännu mer. Priset är för högt m.a.o.
Jag skulle tro att det finns finns mycket att hämta i boken för den intresserade lekmannen.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 mar-07 kl 20:27 »
Varis Bokanders har skrivit minst en annan bra bok som jag känner till, den heter "Energisnåla Hus", från 1983 typ ... läsvärd.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #3 skrivet: 24 mar-07 kl 16:54 »
Jo, jag vet att dom är svindyra, det är därför jag vill ha lite mer info om dem. Men är den senare boken av samma innehåll som de fyra första?
Man kanske kan få tag på dom begagnade nånstans...

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 20:48 »
Jag tror inte att de kan hittas på beg.marknaden, upplagan är inte alltför stor skulle jag tro. Boken eller häftena har inte funnit på antikvariat. Det finns dock en billigare variant från Tyskland, med svensk text, som jag tycker är alldeles perfa, den såldes billigt för några år sedan, och finns för 220 kr på antikvariat. Byggekologi finns på de flesta bibliotek att låna...

Den tyska varianten:

Schmitz-Gunther Thomas
Ekologiskt byggande och boende. Idéer - förslag - exempel, 480 sid.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 20:49 av Bärfisen »

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 22:15 »
Kolla Bokbörsen då och då, man vet aldrig vad som dyker upp.

Om man söker på 'Varis' får man iaf. träff på "Energisnåla hus" ... men svindyrt ...  :(

hasteus

« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 22:40 »
Jag har bara hunnit skumma igenom dom tyvärr, den nyare är uppfräsad med foton och bättre tryck, och inte lika torr. Dvs "de fyra" känns som en väldigt utförlig bygghandledning från 70 talet och den nya som en modern fyllig teoretisk fackbok.  Som vanligt kolla på biblioteket först och om du inte hittar den där kolla med någon teknisk skola, bygg-gymnasie/högskola etc i närheten :-)

Klart bra bok men väldigt dyr..

----

Ett  ord om "Ekologiskt byggande och boende. Idéer - förslag" författaren är eg inte intresserad av filosofin/etiken bakom, utan behandlar ämnet snarare som en arkitekturinriktning och homestylingfråga. Byggtekniken är industriell men med lite mer medvetna materialval samt en del kretssloppssystem. En detalj är att inredningsbilderna dräller av designmärkesmöbler mm. Direkt kritik är att den svenska översättningen sägs vara bristfällig (köp den engelska om du inte kan tyska) samt även flera direkta sakfel samt svepande formuleringar.  Jag ser mitt ex som "byggindustrins ekologiska byggande" eller en "ide/stylistbok".

Men jag rekomenderar den för den ger en god överblick över vad som är möjligt att göra inom ramen för byggindustrin samt material, dessutom är faktiskt en massa tjusiga ideer :-)  men var du ute efter "alternativa ekologiska (själv) byggtekniker" så är detta inte din bok.  
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 22:59 av hasteus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser