Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visa upp get  (läst 1860 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Visa upp get
« skrivet: 21 mar-07 kl 16:43 »
Har fått uppgiften att visa upp lite djur på en "bydag" som vi ska ha här.

Ska då ha med mig min get Saga (<---bilden brevid)
Tänkte ha henne kopplad och med staket runt, så att barnen inte springer in till henne.
Är lite rädd att hon tar sig ut om hon inte har koppel på sig...

Vill ju ha lite uppgifter om getter men vet inte riktigt vad jag ska skriva... Har ni några förslag?

Kommer även att visa kaniner ev. höns och ev. duvor om jag får i ordning någon större bur...

Men kom gärna med lite förslag på vad man kan skriva om getter!

Mvh//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Visa upp get
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 19:16 »
Geten är en av världens främsta människoräddare.  Kanske den allra främsta.  Med sin mjölk hjälper hon många fattiga barn i många olika länder över den värsta svälten.  Hon klarar sig på betydligt mindre mat än en ko, och tillgodogör sig många växter som andra (hus)djur inte kan utnyttja.  Därav fördomen att getter äter "vad som helst".  (Det gör de inte.)

I Sverige sade man förr att

Skogen är fattigmans tröja,
och geten är fattigmans ko.

Dessutom är geten en av de trevligaste arter vi kan göra sällskapsdjur av!

Skinn och kött är också mycket fina produkter, som tyvärr inte går att utnyttja förrän vår vän är död.

Ja, om Du sen vill gå in på detaljer kan Du ju nämna att geten är känsligare för brister i födan än många andra djur, och därför svårare att stänga in, samt tillgivnare än många andra djur, och därför svårare att stänga ut... ;D

När ska bydagen gå av stapeln?  Har Du möjlighet att ta undan Saga ibland om hon skulle behöva vila sig från uppståndelsen?  Hur hon kommer att reagera beror ju på hur van hon är vid diverse underligheter och oväsen, samt hur stort hennes förtroende är för Dig, och hur mycket Du kan vara i hennes blickfång.  En massa folk kan vara tröttande även för en människoälskare. :D
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 19:24 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 19:20 »
När jag tänker efter, minns jag en djurhage i en djurpark, där barnen kunde komma in i en yttre hage, och djuren kunde dra sig tillbaka till en inre när de ville vara i fred.  Det ville killingarna för det mesta INTE. ;D ;D

Men kaninerna kanske?  Det går ju att ha dem bakom ett nät så att de syns även när de inte vill bli klappade.

Förresten får Du säkert frågan om Saga är en pojke eftersom hon har horn.  Förmodligen enklast att skriva ner det... :)

« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 19:23 av Trollmor »

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 20:21 »
Om du ute efter text, hur skulle det vara med utdrag ur skönlitteratur om getter? I Kulla-Gulla finns det en sympatisk beskrivning av Pelles get, i en av Agathe Christies deckare jämförs dock getter med djävulen. Fråga forumets bibliotekarier efter flera getskildringar för ett riktigt tjockt kompendium att dela ut till Sagas fans.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 21:28 »
Spännande. Var ska ni ha by-dagen???

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 22:11 »
Tack alla för era svar!

Jag vet inte vilket datum som detta kommer att hållas men inom snart framtid... Jag bor i den berömda byn Knutby  :P

Självklart kommer jag att kunna ta bort Saga så att hon får lugn och ro. (ett av kraven är att jag ska kunna ha ett ställe där hon kan få gå undan!) Skulle det inte funka med henne så får jag byta ut geten och ta bocken Tor i stället (som kommer från en 4H gård.)
Hon tyr sig väldigt mkt till mig (och till alla andra som har något ätbart i handen  ;))

Kaninerna kommer jag nog ha i en hage och så har jag mina hoppkaniner i koppel, som är vana med lite mer uppmärksamhet.

Funderar på att Kontakta katthemmet i Uppsala om att ha lite reklam från dom uppe!

Ska klura lite på allt detta i morgon!

Mvh//Ullis

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 04:17 »
Javisst, det finns en underbar sida i Gavin Maxwells "Mina Uttrar" också.  Men det skulle väl vara informativt?

Tyvärr tror jag inte att jag kommer i närheten av Knutby den närmaste tiden, men jag har noterat att där finns en att hälsa på när jag har vägarna förbi, så då ska Du få ett P M!

(Och det har faktiskt inträffat flera ministermord i den lilla hålan Stockholm, men folk slutar inte åka dit för det... :) )

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #7 skrivet: 22 mar-07 kl 09:52 »
Du är välkommen  :)

Nu har jag börjat lite smått med infotavla om get.

Kan ni fylla på/ta bort något?

Faktaruta

Klass                   däggdjur
Ordning                   partåiga hovdjur
Familj                   slidhornsdjur, tamdjur
Kroppslängd   100 cm
Mankhöjd                    70 cm
Vikt                   60 kilo
Föda                   busk- och lövsly, gräs
Dräktighetstid   ca 5 månader
Antal ungar   1/år
Livslängd                   12-15 år

Detta är om allmogegeten... Ska även ha en om afrikanska dvärggetter ifall jag skulle ha med mig min bock...
Jag vet inte vad min get är för ras egentligen men när jag fick henne så användes hon som mjölkget.
Har ni några bra tips på vad jag kan skriva?

Ska lite om att vi haft getter sen stenålden i sverige, att man använder getter över hela världen framför allt till kött och mjölk men att man här i sverige inte äter så mkt från getter nästan bara getost... och den som inte hade råd med ko... "fattigmansko", dom är husdjur, landskapsvårdare.

Något mer??

Får ju inte vara för mkt... det blir ju jobbigt att läsa fö rmkt kanske.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-07 kl 19:17 »
Saga ser nog ut som en lantras.  Såväl storlek och vikt som antal ungar kan variera.  Kanske bäst att nyansera något där. I övrigt ser det väldigt strukturerat  ut.

Och inte behöver man väl ta med skällsord som "skogssköflare" eller "Sätta bocken till trädgårdsmästare".  Det får Du nog höra som enstaka kommentar ändå!!

Och tack för inbjudan; jag har just fått en möjlighet att förlänga min vistelse här hos pojkvännen, så det dröjer lite.  ;D
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 19:17 av Trollmor »

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 11:12 »
Om den afrikanska dvärggeten kan du bla. lägga till att de gärna uppår en ålder på bortåt 25 år
de blir 40-50 cm höga
väger 20-30 kilo
kommer från Kamerun i Västafrika
vanligast är 2 ungar/kull
att de används för sällskap, kött och mjölk

Något mer du vill veta så är det bara att hör av dig...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 maj-07 kl 04:31 »
Du kan även säga att de nyttjades förr ofta som behändiga dragare. Ofta fanns de i städer hosmjölkutkörare och hos trädgårdsmästare för att dra vagnar med vatten, grönsaker och redskap. Konung Karl XII instiftade en lag som stadgade att soldat som förlorat båda fötterna och minst ena underbenet skulle av statliga medel erhålla en enaxlig kärra med sidolämmar samt en bock och en getkilling. På dertta sätt skulle den fd soldaten kunna förflytta sig, få mjölk, ragg och ibland kött eller kontanter samt värme om vintern och därtill prima gödsel till kållandet. Soldatens rote (de gårdar han tjänat) skulle förse honom (och getterna) med minst en tvårummig backstuga så att getterna och kärran fanns nära tillhands.
Idag använder Amishfolket getter för plöjning, harvning m.m. i grönsaksland och andra mindre odlingar. Bild på dessa redskap finns på nätet med länkar på denna sida.
Se också de underbara bilderna under tråden att "köra med getter" på denna sida.
Som god skönlitratur vill jag nämna "Barnen från Frostmofjället" och skildringen av Gullspira, som geten hette.
En annan bra förberedelsebok är "Husdjuren och deras människor. - Om folk och fä under 18 000 år." Den är skriven av en norsk kvinnlig vetrinär på ett ovanligt kunnigt, ballanserat och samtidigt inkännande sätt.
Lycka till!!!  :) och glöm inte at ta bilder och att lägga ut dem här på sidan! ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-07 kl 10:39 »
Ja, berätta hur det går!

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser