Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvätta okardad ull  (läst 10350 gånger)

attefocratte

Re:tvätta okardad ull
« Svar #20 skrivet: 25 mar-07 kl 10:46 »
Jag brukar använda "morotspåsar" sånadär oranga som fodermorötter kommer i.
Håller ullen samlad och det går bra att "centrufugera" genom att snurra påsen efter tvätt. Tovningseffekten blir inte särskilt stor (finull).

En fråga: finns det någon som har ett mönster till  tovad "lammtröja" för att värma minilamm. Orkar inte riktigt tänka själv just nu. Fåren behagar idka nattlammning.

Sinus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 mar-07 kl 14:13 »
Ska försöka få igång en gammal halvautomatisk tvättmaskin och där blir det fint med fodersäckarna! Tack för tipset.
Hur ser lammtröjan ut? - Vill du tova i ett stycke eller sy? Kan nog ta fram en modell om jag får lite mått av dig..

attefocratte

« Svar #22 skrivet: 26 mar-07 kl 12:39 »
www.elitlamm.com finns några små modeller! Ser ut som dom är både tovade och sydda. Jag vet att det finns att köpa också men det känns lite onödigt, ull och såpa har jag ju själv! Tiden är tyvärr lite kortare! Nattlammningarna fortsätter.

Sinus

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 mar-07 kl 12:59 »
Vad mysiga lamm och tröjor... ;D
Det ser ut som om du skulle kunna ta längden på lammet + 15-20 cm och runt hela kroppen + 10 cm. Sen lägger du på krympmånen för din ull - 20-30% ? Det här behöver ju inte hårdvalkas direkt. klipp ut för benen och sy ihop frm från hals till nästan mitt på magen ungefär...Kan inte se att det skulle sitta fast med mer än benhålen och bröstet.....
Måste testa till syrrans lamm...
Lycka till med din fortsatta lammning!

attefocratte

« Svar #24 skrivet: 26 mar-07 kl 19:13 »
Tack för "receptet"!
Insåg att jag var lite oklar; jag snurrar alltså påsarna med handkraft, vevar runt armen liksom, blir en kroppscentrifug!

Sinus

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 mar-07 kl 18:32 »
Jo, jag förstod - brukar köra den tekniken med ullgarn men jag var bara lite längre i tanken och såg hur praktiskt med all ull samlad i maskinhanteringen. Kommer nog att använda det vid handtvätten också....bra idé. När jag växtfärgar min ull använder jag  nylonstrumpbyxor (köper billigt storpack) - gör lättstoppade "korvar"  - bra för mindre mängder ull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Anders Flix, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser