Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med hallonsnår...?  (läst 10662 gånger)

Tapio

• Västergötland
Re:Bli av med hallonsnår...?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-07 kl 10:50 »
Halaj!

Det var en sak jag glömde att påpeka. Köp inte din plast på ett byggvaruhus el. liknande.
På plantagen, blomsterlandet, granngården m.fl. finns plast för detta ändamål.
Den är perforerad. Jag tror att det är för att regnvatten skall rinna ner i jorden.
Jag är inte riktigt säker, men jag tror att det är för att mikrolivet inte skall avstanna.
Det finns en massa mikrobaskelusker, svampar mm. som bryter ner dina döda rötter.
De vill nog ha lagom fuktig jord för att trivas.

//T

manna

• -
« Svar #21 skrivet: 26 mar-07 kl 12:55 »
Tapio, jag tror du menar markväv.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 26 mar-07 kl 13:31 »
Halaj!

Markväv, är det inte den där tätt, tätt sammanflätade väven? Brukar vara brun till färgen.
Nej, det är inte den jag menar.
Jag har sett svart plast med hål i. Hålen ligger i linjer med kanske 10 cm mellanrum.
Hålen har mellanrum på 1 cm.
Det ser ut som om de är gjorda med någon rulle med piggar på.

//T

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 26 mar-07 kl 14:16 »
 ???
Jag vet att markväv är lämplig att lägga när man vill ha hyfsat ogräsfria trädgårdsgångar ex. Den funkar även att lägga underst i pallkragar om man vill minska rotogräs från att blanda sig i leken. Vet faktiskt inte om den är tätflätad, som du säger. *teflonminne*

Den plast som du nämner, påminner om den som brukar synas i offentliga planteringar. Kanske en kontakt med parkförvaltningen eller liknande kan ge bra upplysningar och tips?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #24 skrivet: 26 mar-07 kl 15:44 »
Markduk/Plastväv, finns att köpa på de flesta ställen som säljer trädgårdsattiraljer. Den är rätt så tjock och prasslig, består av ngn sorts väv av plastremsor, som gör att vatten och näringsämnen passerar men inte solljus. Jag har precis upptäckt denna fiffiga sak.

Förra sommaren besökte jag en modernistisk privatträdgård som framkallade ångest. Pga av dess pedanteri. Innan jag åkte hem upptäckte jag dock att det stack fram lite markväv vid en grusgång på ett ställe, aha det är så dom gör, sen var jag fast.
kan själv

alfredsson

• Västergötland
SV: Bli av med hallonsnår...?
« Svar #25 skrivet: 05 sep-10 kl 10:10 »
Inte riktigt/bara BLI AV med hallonsnår.
Kan jag flytta dem till ETT ställe?
De är nästan överallt, ibland inte ens en buske, utan bara några decimeter hög växt utan bär.
Vill ta bort dem där de ej skall vara. Flytta dem.
Flytta de stora? Resten till komposten? 
Alltså; hur ser rötterna ut? Ytliga? breder ut sig? eller?
De sprids lätt uppfattar jag det som. Jag vill helst behålla dem på nya stället. Kunna behålla dem på det nya? Utan att göra om samma rensning för ofta.

Tack från naturkunskapslärlingen.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #26 skrivet: 13 sep-10 kl 21:46 »
Hur hälsosamt är det med plast i jorden?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 13 sep-10 kl 21:52 »
Tyvärr kräver hallon, som all annan odling kontinuerlig skötsel. Det går inte att plantera och sedan tro att det sköter sig själv.

Hallon behöver glesas ut, och rotskott tas bort minst en gång per år. Efter skörd ska samtliga grenar som burit frukt skäras bort nere vis marken. De nya skotten ska man däremot vara rädd om annars blir det ingen skörd. Fast om man behåller för många blir buskarna för täta, och då ökar risken för sjukdomar, plus att plantorna får mindre solljus, vilket ger färre/sämre bär.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser