Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med hallonsnår...?  (läst 10652 gånger)

Cedala

• Gäst
Bli av med hallonsnår...?
« skrivet: 21 mar-07 kl 12:56 »
G´da!
Vi flyttade hit i december när det var fullt med snö. Nu är det så att vi upptäckt att ca en 3e del av vår rätt stora tomt är täckt med förvildade hallon och trädgårds varianten.

Är enda lösningen jordfräs????

Sia

• Dalarna
Re:Bli av med hallonsnår...?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 20:21 »
Hmm.. Min trädgård behöver också getter, men hur gör man för att inte getterna ska smita in till grannen som är trädgårdsamatör  :(
Jag skulle gråta blod om miga husdjur orsakade skada i hans trädgård...
Hur är det med angoragetter? är dom lättare att hägna in?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 21:30 »
Sprid först roundup med ryggspruta och låt det stå en vecka, ta därefter jordfräsen.  Plocka först bort ris och annat skräp så fastnar det inte i bladen på fräsen.

Cedala

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 12:44 »
Roundup....??? Finns det hos Lantmännen?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 13:25 »
Tänk bara på att roundup tar ALLT. Så har du nåt i hallonsnåren du vill spara så får du vara försiktig med sprutan.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 13:49 »
Det är ett växtgift.

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 13:55 »
Jag tror på manuellt arbete: på med tjocka arbetskläder & handskar, ryck upp med rot!

Nackdelen är att du får hålla efter ett bra tag efteråt, och fortsätta rycka och gräva upp rötter där det kommer upp.
Fördelen är att du kan behålla jordstrukturen och andra växter som kanske växer runtomkring..
Jordfräs rör om lite för mycket, och skonar inget, fast det hade du kanske inte tänkt ändå?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #7 skrivet: 22 mar-07 kl 14:16 »
Sprid först roundup med ryggspruta och låt det stå en vecka, ta därefter jordfräsen.  Plocka först bort ris och annat skräp så fastnar det inte i bladen på fräsen.

Vilken tur att man är luttrad, snart förslår man väl som alternativ färdmedel flygplan till alla.

Varför inte helt enkelt asfaltera hela landet, så är det lungt ett antal år framöver!

Vilken sabla tur, att livet är så starkt och en maskros som bryter upp asfalten har alltid haft min största beundran!

Mycket glädje med trädgårdslivet efter läsningen

urklipp ur Wikipedia angående Roundup
om det inte räcker så finns det mera att läsa där. Goggla bara på roundup, Wikipedia är med på första sidan direkt.

Immediate symptoms of ingestion & unintentional contact exposure
The toxicity of Roundup has been questioned, in addition to its active agent (glyphosate), because of several of the inactive ingredients, including the surfactant polyoxy-ethyleneamine (POEA) [27]. These components may be responsible for some of the "acute" toxicity to humans such as eye irritation up to death. Ingestion of Roundup has been proven to cause many symptoms including diarrhea, vomitting, excess fluid in lungs, pneumonia, confusion, lung dsyfunction, erosion of the intestinal tract, kidney damage, damage to the larynx, destruction of blood cells, and other symptoms, with 200ml (less than a cup) typically leading to death and human fatality, yet cases of only 100ml (a little over 1/3 cup) of ingested glyphosate product have been fatal.[28][29][30][31][32] Unintentional low exposures cause symptoms such as, eye irritation (pain, burning, blurred vision), swollen face & eyes & joints, blisters, skin rash, rapid heartbeat & palpitations, elevated blood pressure, chest pain, congestion, coughing, headache, dizziness, fever, nausea, facial numbness, burning & itchy skin, & recurrent eczema & inhalation is considered more toxic than ingestion.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 22 mar-07 kl 14:31 »
Nej, jag tycker inte heller att giftsprutning är så särskilt kul att läsa om på ett alternativt forum.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 mar-07 kl 15:05 »
Halaj!

Vildhallon är ena sega överlevare.

En jordfräs har man till att luckra upp jorden med, inget annat. Hallonrötterna kommer att trassla in sig i jordfräsens axlar. Efter 10 min. har du ett enda gigantiskt nystan som tar en halvtimme att reda ut. Du kommer att bli vansinnig efter ett tag. Jordfräs går bort.

RoundUp.
Själv är jag ingen gifthatande militär trädgårdsfundamentalist. Vissa ställen vill man inte gräva i. Men då skall det penslas på det man vill ha bort. Med tveksamhet kan man använda blomspruta.
Börjar vi snacka behållare på ryggen så tycker jag att man är fel ute.
Dessutom så kommer det inte att bli bara den där tredjedelen av tomten som dör.
Allt som växer nedströms vindriktningen från där du sprutar kommer också att dö. Garanterat. RoundUp går fetbort.

Återstår manuell bekämpning. Du har två vägar.
Eulalias metod. Funkar, men tro inte att du får bort allt hur noggrann du än är. Nästa år kommer en tredjedel upp igen. Om du har anlagt potatisland där så spelar det ju ingen roll. Då går du bara och tar bort det som kommit upp. Nästa år är det ännu mindre hallon.
Till slut är de borta.
Men om du har anlagt ett blomsterarrangemang där med svett och möda och tusentals kronor så är det ju lite vanskligt att gå in där och böka.

Det sista alternativet är att täcka hela området med svart plast.
Utan sol dör de. Plasten skall ligga i två år, minst. Fördelen är att du inte behöver göra ett handtag. Nackdelen är ju att det inte är så fint, och dessutom vill man ju odla något!

//T

skånetösen

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 mar-07 kl 16:05 »
Vet inte hur det är i trakten där du bor men här i Skåne kan man faktiskt hyra Linderödsgrisar om man behöver markbearbetning. De gör ett fantastiskt jobb. Käkar upp alla rötter och insekter, och gödslar marken samtidigt. Vet att många bönder uppe i Göingebygden hyr Linderödare för att markbereda efter skogsavverkning. Smart.
Fast det kanske inte är ett alternativ där du bor? :-[ ???

Även jag har vildhallon på tomten men jag låter dem stå. Klipper med gräsklipparen runt om dem ( för att hålla snåren i schack ) och njuter av bären istället. Finns inget godare.

Vad du än gör så använd INTE roundup, snälla! Som Kap Horn påpekade....GIFTIGT, på så många sätt det kan vara.

« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 16:06 av skånetösen »
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-07 kl 16:09 »
bra simplifierad metod, det där med plasten!
Kan man inte göra massa småhål i plasten att odla i?
Det är klart, då söker sig hallon-spröten till hålen och ljuset...

Grismetoden tyckte jag låter helcoolt, gödsling ingår, bara en sån sak!
kruxet är att grisarna lär ju inte vara selektiva, de tar rubbet! så du kan glömma att odla nåt alls förrän grisarna är klara med sitt jobb  ;D

den manuella metoden funkar men man får som sagt hålla på ett par år..
jag fick bort ett kirskålsbestånd efter 3 års kämpande :-) kan inte tänka mig att hallon är värre..

ps: inne på andra året i morsans stora blomsterrabatt..det börjar klarna..
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 16:12 av Eulalia »

Blomme

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 mar-07 kl 18:29 »
Jag berättade visserligen inte hur man ska spruta, som de flesta säger så är det ett effektivit växtbekämpningsmedel. Spruta när det är vindstilla och tidigt på morgonen när det är dagg, då tar växterna upp giftet genom bladverket bättre. Använd inte gift i närheten av vattendrag. Häll i en matsked diskmedel i sprutan så fastnar det bättre vid applicering. Byt stövlar när du har sprutat, annars får du gula fotsteg på din gräsmatta!

Sedan finns det selektivt gift med som jag med framgång använder på gräsmattan, den tar allt utom gräs. Maskrosor, tusenskönor och allt annat  ogräs försvinner på 1 vecka.

Cedala

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 mar-07 kl 21:55 »
Oj! Vad mkt svar! Det där med gift är nog inget för mej.... Hade aldrig hört talas om roundup innan?? Jag har bestämt mej för plasten på en del av området som ändå inte behövs just nu, varken för djuren eller oss. Kan ju slänga på lite jord/kompost i ett tunt lager ovanpå plasten och kanske, kanske lite blomfrön juh?
Ska faktiskt testa med blöta, tjocka Göteborgs Posten på en liten del. Läste om "tidnings-metoden" i en annan tråd. Det tar ju en stund innan dessa förmultnar. Och man har ju en del tidningar efter en vecka eller två....
Grisar hade varit trevligt! Men jag kan absolut inget om dem....
För övrigt finns det nästan ingenting förutom just hallonen och gräsmattan, så jag behöver inte ta hänsyn till ngn annan växtlighet runt om.

Tack alla! :D
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 21:56 av Cedala »

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 22 mar-07 kl 22:34 »
Ett annat förslag, åvanpå plasten, sand!!
I ett ca. 20-25 cm tjockt lager sand kan man odla de flesta grönsaker med bra skörd, täck med ett tjockt lager gräsklipp det ger näring, hindrar fröogräs och uttorkning.
Se till så att tyngden av  sanden inte orsakar hål i plasten av undervegetationen bara, man kanske ska grunda med markduk också?...
jag ska beställa ett lass sand till våren!!

Ang. tidningsklipp:  Jag har täckt min perenna-rabatt med tidningar och bark, och efter ca. 2-3 år så trängde kvickroten igenom  >:(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 22 mar-07 kl 23:47 »
Jag skulle slå med lie och/eller gräsklippare. Flera gånger per år. Med gräsklippare ännu oftare. Om det är stor yta skulle jag överväga tvåhjulig slåtterbalk. Jag skulle göra detta som en del av gräsklippningen på tomten i övrigt. Ta helst bort gräsklippet och använd det som marktäckning i grönsaksland, samt i och på kompost. Då blir marken magrare. Hallon gillar näringsrik mark. Efterhand måste hallonen tröttas ut (främst av att klippas ned hela tiden) och det kommer in gräs och kanske örter. Sköter man marken som en äng så blir den en äng så småningom. Sköter man den som en gräsmatta så blir den en gräsmatta eller något slags gräsmark i varje fall. Så gjorde man förr. Fast man hade djur som betade också. Så etablerade man kulturmark som idag är uppskattad att bo i.

När hallonen är borta kan du gräva eller fräsa till grönsaksland om du föredrar det.

signe

« Svar #16 skrivet: 23 mar-07 kl 06:17 »
Hallonskotten är tvååriga så hälften av ett hallonsnår består av torra kvistar. Vi bekämpade hallon på vår tomt en gång genom att trampa ihop buskarna på våren och sedan sätta eld på dem. De torra kvistarna brinner så bra att årsskotten brinner upp de också. Blir det några kvistar kvar så kapar du dem vid marken och tar bort dem. De skott som kommer upp de första åren tar du enkelt med gräsklipparen eller lie innan de hunnit bli förvedade. Lycka till! Och spara några buskar så ni får lite färska skogshallon.

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 23 mar-07 kl 07:27 »
Du har fått jättebra tips redan, t ex marktäckning och att dra upp plantorna för hand - efterhand. Vill bara slänga in en förflugen tanke vad gäller det nämnda växtgiftet. Det är, enligt mig, inte så enkelt som att "ogräset dör" vid en besprutning. Saker som inte syns påverkas oxå. Att ta bort det vi kallar ogräs, en definition som för övrigt sällan är just en definition eftersom alla tycker olika, med växtgift innebär att vi samtidigt sabbar miljön för smådjur, mikroorganismer osv. Något "Det är bara ogräset som dör", existerar alltså inte, som jag ser det.

Kapa gärna hallonsnåren, men skänk gärna en tanke åt de bin som ser vildhallon som rena Klondike. Och du gillar kanske oxå smaken av färska hallon?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

teufel

« Svar #18 skrivet: 23 mar-07 kl 12:35 »
Sia: Markduk kan man använda, men det är givetvis dyrare än plast.
Den går att återanvända om man vill, men kan vara bökig att få upp efteråt.

Cedala

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 mar-07 kl 10:31 »
Jag är otroligt tacksam för alla svar!! Jag har kapat alla snår jag vill bli av med.
Visst har vi sparat en del, vi ÄLSKAR hallon! Men inte över hela tomten....
Ska köpa plast idag och det med sand ovanpå verkar suveränt! Hade tänkt att använda "plast-området" till framtida grönsaksland, ju!
Har eldat upp alla pinnar  som blev när jag kapade snåren (det blev en del...!!!)
och det fina vädret har satt igång de nya skotten med en väldig fart, så detta med plasten ska jag ägna denna dagen åt. Och tidningarna... har faktiskt inte sett kvickrot här, ännu, vill säga, för det  finns ju överallt!
TACK alla! :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser