Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Atkinsoncykeln = motor-DIY?  (läst 5621 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Atkinsoncykeln = motor-DIY?
« skrivet: 28 jul-14 kl 19:42 »
Efter att Toyota Prius nämndes i diskussionen om "jojjokörning" dras jag med funderingen om den s.k. Atkinson-cykeln kan vara något för händiga hemfixare att experimentera med.
Ursprungligen konstruerade herr Atkinson sin motor i slutet av 1800-talet som ett sätt att kringgå patent rörande den vanliga ottomotorn, men det unika med atkinsoncykeln går att återskapa i en vanlig ottomotor genom att mickla med ventiltiderna. Antagligen bygger man även en sådan motor med högre teoretiskt kompressionsförhållande.

Toyota Prius sägs ha en motor som följer atkinsoncykeln genom att insugsventilerna står öppna längre än vad som är normalt. Resultatet blir att en del av den insugna blandningen trycks tillbaka ut i insugsröret innan ventilen stänger och därigenom kommer kolvens arbetsslag tillåta en högre grad av expansion relativt den insugna luftmängden. En sådan motor får lägre litereffekt och ett uppåt sett begränsat varvtalsregister men verkningsgraden bli i gengäld högre.

Den som kan slipa egna kamaxlar borde själv kunna ekonomitrimma en äldre skräpmotor enligt atkinsoncykeln genom att slipa av insugsventilernas nockar till en platå och kompensera det minskade lyftet med ändrad utväxling i vipparmsbryggan. Eftersom fyllnadsgraden minskar bör den komprimerade volymen i förbränningsrummen minskas i motsvarande grad. Jag antar också att en sådan motor bör ha ganska långa insugsrör för att inte de tillbakatryckta färskgaserna ska smita ut och kondensera i luftburken.

I praktiken uppfattar jag den atkinsonkonverterade ottomotorn som ett effektivt sätt att köra på halvgas genom att pumpförlusterna minskas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Atkinsoncykeln = motor-DIY?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-14 kl 19:46 »
Jämför även med Miller-cykeln:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_cycle
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser