Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finansiering av B&B?  (läst 5965 gånger)

louise

• Gäst
Finansiering av B&B?
« skrivet: 21 mar-07 kl 11:59 »
Nån som har erfarenhet av bed & breakfast? Jag letar pengar till renoveringen som behövs för att starta, nån som har tips? EU-s landsbygdsstöd kan betala 30 %, men jag behöver ännu mer. Idéer?

Vitis

• Skåne
Re:Finansiering av B&B?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 12:40 »
Länsstyrelsen brukar väl ha nåt "landsbygdsutvecklings-nånting" som man kan få hjälp av ?

Fast det gäller ju att hitta fram till rätt instans ... Googla på länsstyrelsen där du bor så hittar du säkert en del.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 13:32 »
Kul om du kan hitta pengar till allt, men ibland får man gå till hypoteket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 14:48 »
Jo, lite hypotek får det väl bli, men som budgeten ser ut nu kan jag inte ha så stora lån. Jagar länsstyrelsen..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 14:52 »
Är det med de nya EU-stöden Lollo? Det finns ju investeringsstöd och lite annat också. Lite ska ju ha tillkommit som inte vänder sig direkt till lantbrukare utan till dem som bor och verkar på landet mer allmänt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 18:54 »
ja det är investeringsstödet jag räknar med. Men sen kan man inte få mer "offentlig" finansiering, oavett från vilken myndighet, staten får inte ge mer än 30 procent av pengarna. Så nu är det privat finansiering som gäller, typ bank eller rik snubbe som skänker pengar...

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 20:00 »
Ingen aning. men jag blir grön av avund - jag vill oxå ha ett bed och breakfast. Kanske kan starta ett i lekstugan. Fast då får sovgästerna stå böjda och sova. ;)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 21 mar-07 kl 20:14 »
Och så slipper man ju byta lakan vareviga morgon också. Om dom står och sover alltså. Sen kan du ge dem havre till frukost som hästar - förenklad variant av frukostbuffé med gröt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-07 kl 22:08 »
haha, ja det är bra! Har precis pratat med livsmedelsinspektören som rekommenderar mig att servera kall mat, annars blir han besvärlig med extra kontroller:)

För övrigt börjar jag bli väldigt pessimistisk över mina hotellplaner.. Jag har inte råd med renoveringen om jag inte vinner pengar.. Har ikväll plöjt igenom Stora Fondboken som inte hade något att erbjuda alls.
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 22:09 av Lollo »

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 mar-07 kl 22:14 »
Här kanske finns lite matnyttig info :

Bo På Lantgård

Klicka på "Bli värd" i menyn så finns där en hel del användbart.

Tillägg : länken var inte så bra som jag hoppades ... ska leta vidare och se om jag kan hitta det jag ville visa ...  :-[  :-X
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 22:20 av Vitis »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 23:05 »
ja det är investeringsstödet jag räknar med. Men sen kan man inte få mer "offentlig" finansiering, oavett från vilken myndighet, staten får inte ge mer än 30 procent av pengarna. Så nu är det privat finansiering som gäller, typ bank eller rik snubbe som skänker pengar...

Men, vad surt då. Det optimala hade ju varit att få 30% av fyra olika myndigheter så skulle du ha ditt B&B som i en ask!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-07 kl 08:41 »
Jo jag har pratat med Bo på Lantgård, men finansiering vet de inget om.

Det verkade faktiskt inte va så lönsamt med Bo på Lantgård om man inte kan erbjuda en egen stuga till gästerna. Då kommer barnfamiljer som vill semestra, men har man rum på ovanvåningen kommer folk som vill övernatta och som inte bryr sig om djuren. Den här veckan har jag lyckats luska ut en hel del:) EU vill ju ha en marknadsundersökning, affärsplan å allt möjligt.

Känns surt det här med pengarna, för turistchefen säger att kommunen skriker efter fler övernattningsmöjligheter för turister och gästarbetare.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #12 skrivet: 22 mar-07 kl 09:05 »
Hej Lollo,
kolla denna länk;
http://www.leader-sjuharad.com/page189.html

eller på
http://www.svenljunga.org/vaxatillsammans/

kanske kan du få råd och hjälp där.

eller;

http://vast.almi.se/finansiering.html

Jag tycker det låter som en utmärkt idé, men jag har
ofta sovit på b&b och inte behövs så mycket mer än
ett sovrum och lite frukost. Det finns mycket varierade
kvalité på b&b.

Lycka till.

;)

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 22 mar-07 kl 09:09 »
Gästarbetare och turister har möjligen helt olika krav på standard. De ena behöver billig bostad under lång tid, de andra bekvämt under ett par dagar. Skulle jag tro.

Har aldrig bott på BoB i Sverige, men ofta hyrt stuga/lägenhet med självhushåll hos Bo på Lantgård. Så vitt jag kan bedöma är det mycket mera okomplicerat för hyresvärden. Standarden brukar ju inte vara så särskilt hög, men i ett fall (Gotland) måste jag nog utgå från att hälsovårdsinspektörerna hade bättre för sig än att kontrollera Bopålantgård-värdar.

Varför hyr du inte ut till självhushållare då? Ev. kan du hyra ut lakan extra och sälja ett par frukostägg.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 mar-07 kl 09:10 »
Suck, jag verkar ha hunnit före er alla hjälpsamma. Men så glad att ni engagerar er! Den här sajten är guld verkligen.

Leader är EU-pengar, alltså kört. Almi kräver att man kan ta ut en heltidslön på sitt företag, lika kört. Växa tillsammans är väl mer nåt nätverk, eller nåt med eu-pengar, men ska kolla länken.

Hyra ut till självhushållare eller turister gör ingen ekonomisk skillnad för mig. Utrymmet som ska användas till rum är just nu en helt tom vind som måste inredas oavsett. Men hur menar du, självhushållare som behöver en natt eller två? Kollektiv har jag redan men det är rätt få som vill flytta hit. Vi har sökt en tredje sambo ett bra tag nu.
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 09:13 av Lollo »

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 mar-07 kl 09:20 »
Sjuhäradsstiftelsen finns väl till för att ge bidrag till precis den här typen av projekt. Nästa ansökan borde vara kring årsskiftet.

http://www.stiftelsensjuharad.com/

edit: Både jag och min farbror har fått pengar att ge ut böcker från just den stiftelsen. En liten summa pengar går till "kultur" men det mesta till ekonomisk utveckling i regionen (7-härad). Totalt delar de ut ett 2 siffrigt miljonbelopp varje år.
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 09:22 av leifhh »

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 mar-07 kl 10:22 »
Ja de är mitt nya hopp. Jagar de som har hand om det. Men de prioriterar föreningar å sånt, inte enskilda företagare. Men.. får se får se..

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #17 skrivet: 22 mar-07 kl 11:55 »
 :'(sista ansökningsdag var 6 mars!!

Må väl ändå..

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 mar-07 kl 11:59 »
Jo men så fort går det ju inte ändå. Besked från EU kommer i höst. Tidigast då finns det hantverkare.  Man smäller ju inte upp ett hotell sådär bara:)

leifhh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 mar-07 kl 13:41 »
Ja de är mitt nya hopp. Jagar de som har hand om det. Men de prioriterar föreningar å sånt, inte enskilda företagare. Men.. får se får se..

Det var inte det intrycket jag fick när jag såg listan över vilka som fick pengar samt var på utdelningscermonin i fjor. Visst det är massor med hembygdsföreningar idrottsföreningar mm som får några kkr, men de större beloppen går tveklöst till företagande av olika slag, samt givetvis forskning vilken i många fall är förlagd på eller initierad av företag.

Om nätverk 7-härad formaliseras lite kan man alltid hänvisa till att projektet är en del av ett privat initierat försök att vitalisera landsbygden företagsmässigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser