Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasiga M90 kängor  (läst 4346 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Trasiga M90 kängor
« skrivet: 20 jul-14 kl 00:19 »
Hej
Mina m90 kängor har tappat delar av båda klackarna och nu undrar jag om det går att limma ihop dom på något vis eller är det bara att slänga dom även om det sistnämda bär emot ordentligt då kängorna i övrigt är i bra skick.

Mvh Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Halte

• Gäst
SV: Trasiga M90 kängor
« Svar #1 skrivet: 20 jul-14 kl 07:37 »
Hej
Mina m90 kängor har tappat delar av båda klackarna och nu undrar jag om det går att limma ihop dom på något vis eller är det bara att slänga dom även om det sistnämda bär emot ordentligt då kängorna i övrigt är i bra skick.

Mvh Per
Finns fortfarande skomakare, de kan säkert fixa till något

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 20 jul-14 kl 08:13 »
Det finns någon solution som skomakare använder till att laga gummisulor. Jag tror det är ungefär samma som man lagar cykelpunka med. Annars funkar det skapligt med kontaktlim också.

Jag vet inte var man handlar skomakargrejor numera.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-14 kl 08:32 »
Vanligt problem på m/90 kängor.. Gummit åldras och orsakar punktering på bakre delen..troligen ingen idé att lappa då resten av sulan snart smulas sönder också.. Har haft flertalet par som gått samma öde till mötes.. Många som köpt kängorna på överskottslager har fått upptäcka samma sak.. Hutlöst att de tar över 400kr för begagnade kängor som går sönder inom någon dag..
Fjäderfän och kaniner

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 20 jul-14 kl 09:57 »
Ok då får jag tseta med lite kontaktlim så får man se om det håller ett par dagar eller mera.

Tack för svar så länge
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 20 jul-14 kl 10:35 »
Kontaktlim förutsätter dock att man har två bra bitar att limma ihop, med ytor som ansluter väl till varandra. Man kan inte bygga nytt material med kontaktlim, eller lappa ihop smulor.

F.ö. känner jag inte till M90-kängan och dess sulor, så jag inser att jag inte kan uttala mig. Jag uttalar mig bara allmänt utifrån lite egen erfarenhet av lagning av mer traditionella gummisulor.

Skulle det gå att byta ut hela sulan?

kurt

« Svar #6 skrivet: 20 jul-14 kl 16:28 »
Kontaktlim kommer aldrig att hålla, man kan försöka med Casco LiquiSole eller Biltema Gummilagning . LiquiSole är det enda som håller för att limma tillbaka sulor som lossnat

Men just när det gäller M90 så är bästa rådet soptunnan

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75932

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 20 jul-14 kl 18:12 »
Jag har gjort en del sullagningar och andra suljobb med kontaktlim som har hållit bra (i åratal - tills skorna var slut). Men då gällde de förutsättningar jag skrev ovan. Senare har jag dock förstått att proffs använder andra grejor. Har behov att skaffa sånt, så jag är tacksam för tips på två namngivna produkter. Det finns också en produkt som heter Kövulfix, som jag har en oanvänd tub av. Enligt en snabbkoll verkar den dock vara mer lim och mindre för att bygga upp nytt material.

Jag behöver även laga ett par bättre gummistövlar (Lundhags vinterstövlar) i "ovangummit". Jag förmodar att dessa produkter kan vara lämpliga.

kurt

« Svar #8 skrivet: 20 jul-14 kl 18:43 »
LiquiSole är lite dyrt, många säger att Biltemas Gummilagning skall fungera lika bra, men jag har ingen egen erfarenhet. Ett problem med båda är att när man väl öppnat tuben så finns det stor risk att den sedan stelnar så att man bara kan ta ur den en gång,  man kan förlänga hållbarheten för en öppnad tub genom att förvara den i frysen.

http://www.casco.se/index.php?contentID=1501

När det gäller hål på gummistövlar så finns det ju också gummilappar och solution, som man lagar cykelslangar med, men det förutsätter att stövlarna verkligen är gjorda av gummi, vilket inte är så vanligt längre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 3 användare
von tratt, papwe, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser