Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Päron från frö?  (läst 6815 gånger)

Jansdotter

• Småland
Päron från frö?
« skrivet: 07 jul-14 kl 23:20 »
]Hej hej!
Jag har köpt boken Självhushållning på Djupdal av Mandelmanns, och vilken bok! Helt fanatstisk, kan verkligen rekommenderas! I alla fall så står det på följande vis i den: " Här hemma brukar det vara svårt att få tag i dem [sandpäron], man får passa på när man är ute och reser eller så kan man ju alltid så kärdonr från en frukt inköpt på torget". Nu vet inte jag vad som skiljer sandpäron (pyrus pyrifolia) från vanligt päron (pyrus communis), men någon av er kanske vet? Går det alltså att fröså päron? Jag trodde det var som med äpplen, att man var tvungen att ympa för att frösorten blir något helt villt och kanske osmakande? Om det går att fröså päron öppnas ju helt nya möjligheter för mig som inte har en aning om ympning!

Maria C S

• Småland
SV: Päron från frö?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-14 kl 23:34 »
Ja det mesta går att frö så. Problemet är att rotsystemen inte klarar kylan här i norden och det är orsaken till att man ympar på något som klarar klimatet exempelvis kvitten när det gäller päron.
Grundstammen (rötterna ) bestämmer hur plantan ska växa och när den ska avmogna inför vintern mm.
Men ympning är inget svårt och grundstammar kan man köpa eller få av någon som har sådana som kommer upp jämte päron trädet i marken.

Tycker inte det är någon bra bok om den infon inte finns med.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 jul-14 kl 23:39 »
Sandpäron skall visst vara känsligare än vanlig päron, men gå att odla i södra Sverige. Om det blir samma sort av fröna vet jag inte, men man kan ju alltid testa. Frukterna säljs ibland som "nashipäron" i fruktdisken i välsorterade matvarubutiker. Sedan vet man inte om frukten hinner mogna här i landet, sommaren kan vara allt för kort. Det finns annars andra päronsorter som klarar sig långt upp i norrland, men deras frukt är liten och inte så god

kurt

« Svar #3 skrivet: 08 jul-14 kl 04:22 »
Det handlar som sagt om hur förädlade de är, sandpäron är ju uppenbarligen inte speciellt förädlade och man kan äta frukt från frösådda träd.

Frösår man vanliga päron, så kommer det med största sannolikhet ge små hårda frukter, på ett mycket högt träd. Päron är dessutom relativt enkla att ympa

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 08 jul-14 kl 09:58 »
Det handlar som sagt om hur förädlade de är, sandpäron är ju uppenbarligen inte speciellt förädlade och man kan äta frukt från frösådda träd.
Enligt vad jag läst mig till är de lika förädlade som vanliga päron

Jansdotter

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-14 kl 10:08 »
Tack för era intressanta svar!

Maria, det är alltså inte en rent teknisk bok, utan en bok om året på deras gård och deras väg till självhushållning, och sedan har de sprängt in ett och annat tips eller recept, så jo, det är en jättebra bok! Mycket inspirerande!

Men är det alltså förädlingsgraden det handlar om. Intressant! Jag är inte egentligen intresserad av sandpäron, utan av grännapäron. Och det är ju en helt annan sak att be någon att få ett päron (och därmed frön) än att be dem att få karva lite i deras anrika träd! (särskilt som jag ju inte kan det här med ympning, men någon skev ju att det är lätt att ympa just päron)
Men Maria, du har alltså koll på att det går att fröså just päron med gott resultat? Även om man senare måste ympa? (attans att det inte ska gå att komma ifrån den där ympningen!)
Spelar det in att man misstänker att Grännapäronet är en frösådd från början? (alltså många hundra år sedan, jag tänker; gammal frösådd, låg förädlingsgrad?)

Men vi gör väl så här: Finns det någon som bor i Huskvarna/ Gränna med omnejd, som gärna äger ett träd med Gränna Rödpäron, som kan lära mig ympa? Jag betalar gärna en hundralapp eller två (men mindre än de 500 som ett köpt träd kostar)!

Maria C S

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-14 kl 10:47 »
Jag är helt säker på att det finns folk i ditt område som kan lära dej ympa, finns ju gamla äppelodlingar där i trakterna.
Det är ingen skillnad på hur man ympar äpple eller päron.
Grund stam kan säkert köpas via nätet.
Sen ska du bara finna någon som har den sort du vill ha.

Ett annat problem med frösådd är ju att dom kanske inte alls blir som moderplantan, det är ju därför man tar (stickling) från moderplantan som då blir ett träd som får frukt som är precis som moderplantan.
Detta är att klona trädet, alla sorter vi har är kloner som kommer från ett å samma träd från begynnelsen.

Ett annat problem med frösådd är ju att det inte går att säja hur lång tid det tar innan den börjar ge frukt, det kanske tar 15 år å sen är frukterna inte goda.
Men det kan lika gärna ta 5 år och det blir jätte goda frukter ... problemet är ju att det vet man inte innan.

Ett träd som du köper i plantskolan är redan flera år gammalt och även där så är det rötterna som bestämmer när trädet ger frukt. På ympat är en sort som är god (förhoppningsvis)

Om din frösådd klarar vinter så kan man ju ympa på den sen den sort man vill ha men samma problem där är ju att det inte går att säja hur lång tid det tar innan det blir frukt med DEN grundstammaen (rotsystemet)

Jaha ja låter som en trevlig bok och det är inget fel på tipsen om man förstår att det tar tid och blir som det blir.
Inspirations behöver vi alla till mans ibland  :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 08 jul-14 kl 11:13 »
Ja, päron är ju kända för att ta väldigt lång tid på sig innan de börjar ge frukt. Men jag vet inte om det gäller även denna sort. Sedan vet jag inte om sandpäron är självfertil eller om man behöver två som kan befrukta varandra?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 08 jul-14 kl 13:18 »
Enligt vad jag läst mig till är de lika förädlade som vanliga päron

Förädlad kan ju betyda olika saker, t.ex. att man får fin frukt.
Men jag tycker också att det är en form av förädling om en sort är frökonstant, så att man får sortäkta plantor när man sår. Detta är ett tänkbart förädlingsmål även för fruktträd.

Maria C S

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 jul-14 kl 17:02 »
Förädlad kan ju betyda olika saker, t.ex. att man får fin frukt.
Men jag tycker också att det är en form av förädling om en sort är frökonstant, så att man får sortäkta plantor när man sår. Detta är ett tänkbart förädlingsmål även för fruktträd.
Ja visst  :) men så vitt jag vet finns inga sådana just nu... eller menar du Anders att någon säljer frökonstanta kärnor av päron ?

Vet att det kommit fram endel nya goda sorter från cox orange äpplen via frö sådd.
Så endel sorter kan ju vara bättre att prova än andra.
Man kan tänka sig att vissa hybrider ger ett specifikt resultat med  :) Tror det finns endel att upptäcka än.. men som sagt det tar TID.

MissT

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 jul-14 kl 17:18 »
Vilken intressant tråd. Visste inte att nashipäron gick att odla i Sverige. Googlade lite och hittade den här intressanta sidan. Dom är tydligen härdiga till zon 3 och är inte frökonstanta. http://jordmandel.se/?id=2080

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 08 jul-14 kl 17:29 »
Bra info på den sidan. De bekräftade dessutom det jag tidigare befarade, korspollinering krävs för bra skördar. Det vill säga att man behöver två träd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 08 jul-14 kl 17:43 »
Ja visst  :) men så vitt jag vet finns inga sådana just nu... eller menar du Anders att någon säljer frökonstanta kärnor av päron ?
Nej, det var en allmän kommentar, som bara delvis anknöt till trådens diskussion. Däremot ska vissa äppelsorter vara frökonstanta och ytterligare andra kunna åtminstone ge bra grundstammar eller om man har tur bra frukt. Jag har gjort smärre försök med kärnsådder men har ärligt talat svårt att få kärnorna att gro.

Citera
Vet att det kommit fram endel nya goda sorter från cox orange äpplen via frö sådd.
Så endel sorter kan ju vara bättre att prova än andra.
Man kan tänka sig att vissa hybrider ger ett specifikt resultat med  :) Tror det finns endel att upptäcka än.. men som sagt det tar TID.
Visst tar det tid, och det är därför man använder sorter som inte är frökonstanta, som en genväg i utvecklingsarbetet. Dessa måste då förökas vegetativt, samt i de flesta fall ympas/okuleras på grundstam, som oftast också förökas vegetativt, vilket ökar sjukdomsbelastningen.

Maria C S

• Småland
« Svar #13 skrivet: 09 jul-14 kl 08:40 »
 Tack för den länken MissT.
Min erfaren het av kärn frukter är att fröna inte får torka ut m.a.o dom bör sås direkt.
Hade endel experiment med Äkta kvitten och bäst gick det när jag la dom i fuktigt papper i en plastficka, många frön var dessutom inaktiva från början så det kanske är likadant med päron ?
Av alla frön i en frukt så kanske det var 1-3 som grodde. Av dessa sen så var endel inte livskraftiga endå.
Bara en har överlevt vintern men bra nog för min del.

Men det kan ju bli helt annat resultat om man har Svensk frukt för importer strålas väl ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Hardy, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser