Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trekammarbrunn vs Torrtoa med separering?  (läst 1771 gånger)

Granelunds odling

• Närke
Trekammarbrunn vs Torrtoa med separering?
« skrivet: 04 jul-14 kl 21:12 »
En enkel fråga (ska dock försöka ställa dessa längre in i ett förmodat husköp i framtiden).

Jag har sagt det förr, men det här med rinnande vatten och elektricitet är något jag i ett hus inte ser som helt nödvändigt. Åtminstone inte initialt.
Om man som jag finner detta med enkelheten väldigt lockande och självhushållning med hjälp av ett kretslopp (där latrin ingår), är det då meningslöst att satsa på en fastighet med dessa bekvämligheter med vattenavlopp, trekammarbrunn osv?

Jag har tittat på en fastighet där detta finns.
Är det något man i så fall skulle kunna koppla ur och i stället installera just en torrtoalett, så att man kan kompostera avfallet?
Är det något jag totalt glömmer bort med detta med trekammarbrunn? Är det något som gör saker och ting mycket enklare? Känns för mig väldigt självmotsägande om man vill hålla sig till ett kretsloppstänk?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Trekammarbrunn vs Torrtoa med separering?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-14 kl 00:36 »
Om du bara har en tillräckligt stor tank som kan hålla det avloppsvatten du producerar under den tiden av året då växterna inte kan ta om hand det, så är det givetvis bättre än att låta bakterierna i en bädd rensa vad de kan. Reningsverk och bäddar är ju egentligen bara en praktisk lösning på problemet, inte en optimal.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 jul-14 kl 08:22 »
Men är det inte bättre att kompostera avföringen (undantag urinen)? Eller sköter alltså en tank det lika bra (inkl urin och vatten)?

Om jag vill ta till vara på allt på bästa sätt (samt hålla det simpelt) bör jag koppla ur vattentoaletten och ersätta med en torrtoalett?

Tror jag måste läsa på lite mer om trekammarbrunnar...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-14 kl 08:56 »
Helt rätt att separera vid källan och inte blanda, men jag tänkte på din vattenanvändning i övrigt. Du producerar ju skitigt vatten året om, och det får/bör du inte släppa ut hur som helst.

Trekammarbrunn (med efterföljande bädd) är ju inte till bara för toalettavloppet. Det blir rätt mycket vatten som skitas ned i ett hushåll under vinterhalvåret.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 05 jul-14 kl 09:41 »
En trekammarbrunn ger nog  inte tillräcklig rening utan det behövs ytterligare tex tank och infiltrering, såvida du inte har nån typ av separationstoa där du tar reda på urin och fekalier.
Hör med kommunen där huset ligger hur de vill ha det med avloppslösningar, greja inte och lägg ut en massa pengar innan du säkert vet vad som gäller.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-14 kl 09:56 »
Så länge du inte betalar massa extra för befintligt vattendassavlopp, så spelar det väl ingen roll om det finns innan? Koppla bort vattendasset till att börja med, så är den grejen borta. Hur du sen gör med BDT-vattnet kan planeras efter förutsättningarna på stället.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-14 kl 10:01 »
Finns det godkänd trekammarbrunn och efterföljande grej, så kan man i princip vattna med BDT-vattnet på sommaren och låta det gå vidare på vintern.

Det lilla slamm som blir i BDT-vattnet, kan man skoffa upp och kompostera med avföringen tex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
långfot, Nannanas, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser