Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Refraktometer  (läst 1197 gånger)

Hönshjärna

• Finland
Refraktometer
« skrivet: 04 jul-14 kl 20:12 »
Behöver köpa en refraktometer men de finns ju i alla prisklasser från 60 eiro till 140 euro. De ser dessutom lika ut på bilderna. Är den billigaste ok eller ska man ta en dyrare? Vill ju ha en som man vågar lita på.

forestman78

• Södermanland
SV: Refraktometer
« Svar #3 skrivet: 04 jul-14 kl 23:54 »
Den är ganska dyr. Om den nu är bäst, varför säljs den då inte av någon biredskapshandlare? Har inte sett den i sortimentet hos någon av de större svenska eller europeiska försäljarna av biodlingstillbehör.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Hönshjärna

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 jul-14 kl 07:02 »
T.ex biredskapsfabriken har en för ca 470, en för 950 och en för 3000 kr. Är de alla ok eller?

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-14 kl 08:53 »
Den är ganska dyr. Om den nu är bäst, varför säljs den då inte av någon biredskapshandlare?
Du sa det själv... Den är dyr. Biredskapshandlarna säljer det som folk är beredda att betala för. Dom flesta nöjer sig med att nåt är "80% bra" och då är det inte lönande att ha i sortimentet.
Mvh /M

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-14 kl 13:09 »
Man får naturligtvis vad man betalar för.
Men man kan ju också fundera en stund över vad man faktiskt behöver...
Vill du veta den exakta vattenhalten på tusendels procent när, eller är du nöjd med att kunna kolla att honungens vattenhalt ligger under 17%?
Jag köpte den billigaste på biredskapsaffären, 400-500:- tror jag den kostade. Fungerar alldeles utmärkt för mitt behov.

Magnus24

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jul-14 kl 14:38 »
Finns på ebay för 150kr som ser väldigt lik ut de i svenska biodlingsbutiker. Skulle gissa på att det är samma mätare. http://www.ebay.com/itm/Honey-Refractometer-RHB-90ATC-Calibration-Oil-set-/290769566603?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b3377b8b
Någon som testat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser