Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödtråd/grupp för TBH och biodynamisk biodling  (läst 1495 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Stödtråd/grupp för TBH och biodynamisk biodling
« skrivet: 02 jul-14 kl 11:47 »
Hej!!

Har precis skaffat mina första bin i tbh-kupor. Jag planerar att invintra dom med honung.
Jag har ungefär en miljon frågor och det  tar så mycket tid och energi att sålla i forumen från påhopp från konventionell odling.

Så denna tråden är för frågor om tbh och naturlig och eller biodynamisk biodling endast!!!

Jag börjar:

Jag har i dagsläget två paketbisamhällen i var sin tbh. Försäljaren sa att jag måste stödmata dom resten av säsongen. Jag har gett dom ett kilo var men dom har massor kvar.

Hur mycket tror ni att det kommer gå åt?? Nånstans var det nån som trodde 20 kg. Var ska jag ha det i tbh:n?? Jag har gamla foderballonger kan jag använda dom tror ni?? Tacksam för svar!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stödtråd/grupp för TBH och biodynamisk biodling
« Svar #1 skrivet: 02 jul-14 kl 18:44 »
Känner mig lite träffad med de där 20 kg...

Prova spä honungen med lite vatten och se om de tar emot den snabbare. Det är viktigt att de så snabbt som möjligt omsätter den honung du ger dem till vax och yngel för att bli starka inför vintern.

Men det är inga problem för bina att ta hand om ens 20 kg om du löser upp det och ger dem i foderballong i lagom koncentration. Lagom är så att det blir lättflytande, det behövs nog inte många procent vatten för det. Lös dock inte upp mer än vad som förbrukas på någon dag, det jäser fort.

Varför tror jag du ska räkna med att ge dem allt foder själv (20 kg)? Låt oss säga att ett bisamhälle ger en skörd på 40 kg/år. Delat i två delar så blir det 20 kg/del. Paketbin är troligen inte så mycket som ett halvt bisamhälle och dessutom har halva säsongen gått, det är inte troligt att de själva kan hämta in så mycket från naturen. En fördubbling av antalet samhällen/år är nära den teoretiska gränsen för bin som inte får konstgjord mat helt enkelt för att de inte kan dra in mer.

Jag brukar beskriva vinterfoderförbrukningen som att hälften av fodret går åt mellan rensningsflykt och första draget. Normalt i mina trakter, mina bin och mina kupor är 20 kg förbrukning. 5 kg går åt från att de får foder tills vintern börjar, 5 kg går åt under själva vintern och 10 kg går åt i april. Det är där någonstans det kommer att vara även i dina.

Har du ett fint sensommardrag på t.ex. ljung så förbättras det och du behöver ge mindre foder. Om du inte kan väga själv kupan så räkna kvadratdecimenter av täckt foder. Som jämförelse är en lågnormallåda med 10 ramar om 22x35 cm, 77 dm2, där åtminstone 90% måste vara fullt med foder 1:e oktober här i Skåne för att ett starkt samhälle ska klara sig till sälgen blommar på våren.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 03 jul-14 kl 07:26 »
Tack Olof för ditt svar.

jag har ingen anledning att ifrågasätta mägnden 20 kg. Det stämmer säkert. Jag är däremot fundersam till hur jag ska göra i toplistkupan. I en konventionell kupa kan man ju sätta foderballongen i en tom låda ovanför samhället. När man stödmatar i en tbh så ska man ha burken i kupan bredvid samhället. I min kupa finns det inte plats för några fem kilo honung där. Än mindre 20!!!

Så jag skulle vara oändligt tacksam om jag kunde få kreativa förslag på hur jag ska lösa det eller helt enkelt berättelser om hur någon gjort när hen stödmatat en tbh över en vinter... :)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 03 jul-14 kl 07:43 »
Jag skulle byggt en en ramfodrare, dvs en specialbyggd ram som passar i din TBH. Den ska ha sidor av masonite, men längs ovankanten ska det öppet så bina kan komma in och du kan ta ut och städa den. Stoppa en plastpåse i, fyll på honungsvattnet och sedan lekakulor på ytan. Efterhand som de bygger ut flyttar du den längre och längre bort. Anpassa bredden så den motsvarar två av dina topplister (6 cm?) i området längst från flustret, eller möjligen en topplist i bredd, eller varför inte 2 st olika breda?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 03 jul-14 kl 11:38 »
How to Make a Simple Feeder for a Top Bar Hive

Det viktiga måttet är storleken på hålen i locken. Kartnål eller häftstift är tydligen lagom, men lite experimenterande behövs nog.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser