Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brutet ben!!! hjälp!  (läst 7390 gånger)

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
brutet ben!!! hjälp!
« skrivet: 26 jun-14 kl 11:38 »
Kom precis ut till mina 4 getter (två vuxna två bebisar) å alla var ute ur hagen o ena vuxna har brutit bakbenet! Är det kört för henne? Andra vuxna haltar men inte lika farligt. Dom har bitmärken överallt, troligtvis en räv.
En veterinär sa att de bara är att avliva henne(me brutna benet), nån som var erfarenhet???
/panik

annajohannas

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-14 kl 15:51 »
Hur har det gått med geten? Veterinären som sa att den skulle avlivas har den undersökt geten? Om inte tycker jag att du skall ta den till veterinären, för att få en bedömning. Det beror på var brottet sitter, så en undersökning är av stor vikt. Lycka till.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-14 kl 16:01 »
Tack för svar! Det är av vid skenbenet, veterinären sa att det bara fanns ett alternativ o de va avlivning. Har hört av andra att det gått att spjäla trots att geten varit vuxen. En bekant som varit veterinärsassistent kommer hit strax o ska spjäla. Måste få tag på nå smärtstillande till båda vuxna även.

annajohannas

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #3 skrivet: 26 jun-14 kl 16:13 »
Om den brutit skenbenet, så borde det ju gå att lägga ett skydd om benet på geten. Men du måste ha stor uppmärksamhet, då getter älskar att bita i allt. Risken är stor att den kommer att bita sönder skenan. Håller tummarna för både dig och get(ter) att allt ordnar sig.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #4 skrivet: 26 jun-14 kl 16:23 »
Ett okomplicerat benbrott som man lägger tillrätta kan man spjälka eller gipsa och det brukar läka. Geten behöver hållas i stillhet en tid. Men utan röntgen är det svårt att veta hur brottet ser ut.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #5 skrivet: 26 jun-14 kl 20:54 »
Nu är det uppspjälat ordentligt, hon var sååå mycke piggare o framåt nu (var dock aldrig helt avslagen/avtrubbad innan heller). Så de känns positivt,  hon kände nog att benet blivit stadigare. Så nu håller alla här hemma tummarna för att det kommer läka !:)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #6 skrivet: 27 jun-14 kl 06:26 »
Snyggt jobbat. Håller tummarna :)!

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #7 skrivet: 27 jun-14 kl 14:39 »
Hur få tag på smärtstillande? Enda veterinären i närheten har bara gett ett alternativ ( de va avlivning å då utan att ha sett geten eller veta var benbrottet sitter).
vet en till veterinär som är en bekant men denne bor långt härifrån, måste en veterinär ha kommit o bedömt innan de kan skriva ut smärtstillande och penicillin?

annajohannas

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #8 skrivet: 28 jun-14 kl 10:31 »
Jag undrar om du har bett att få vaccinera dem mot stelkramp? Hur har det gått för er?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #9 skrivet: 28 jun-14 kl 21:09 »
Kanske bättre att hon inte får för mycket smärtstillande utan håller sig i stillhet istället...om du förstår vad jag menar ;) Hon ska ju inte belasta benet utan låta brottet få läka.

annajohannas

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #10 skrivet: 28 jun-14 kl 21:41 »
Men antibiotika borde hon ju få, eftersom den har  blivit biten.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #11 skrivet: 28 jun-14 kl 22:06 »
Antibiotika bör hon få om hon har feber och om såren är inflammerade... men det räcker kanske med att tvätta och hålla rent. Svårt att säga såhär utan att veta hur biten hon har blivit.

Villamundo

  • Inlägg: 13
  • Ett par som flyttat i Torp nära Äsphult.
    • Skåne
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #12 skrivet: 28 jun-14 kl 22:14 »
En möjlighet till efterbehandling kan vara att supplera brottet med omslag av vallört.
"De gamle" andvände den till att hela benbrott.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #13 skrivet: 30 jun-14 kl 07:45 »
Hur mår din skadade get? Hoppas det läker bra (getter brukar ha gott läkkött)! Var noga med att hålla såren rena, bett kan vara svåra eftersom djuret som biter ofta har otäcka bakterier i munnen.

Blir fundersam ang att det skulle vara en räv som attackerat dina getter och killingar, tycker det låter osannolikt. Har du låtit någon rovdjursskadeexpert titta på dem? Det bör du nog göra ganska snart, innan skadorna läkt. Ta kontakt med din länsstyrelse!
Var de inne i en hage när de blev attackerade? Isf kan det vara en god idé att se över stängslet.
Räven kan möjligen ge sig på småkillingar, men en vuxen get torde den inte rå på. Kanske en tamhund som rymt, eller lo eller annat större vilt rovdjur?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #14 skrivet: 30 jun-14 kl 08:23 »
Tack för alla svar! Glömt bort att gå in här:). Hon mår bättre och är piggare nu, ska åka och gipsa benet ordentligt hos en annan veterinär idag:). Ska även då be om att få penicillin utskrivet! Ja hela byn här har haft diskussioner om vad det kan vara för djur. Hade det varit nå större än en räv så hade jag troligtvis varit utan get helt o hållet. Flera har tippat på nån liten hund, typ terrier (orädd och ettrig). Betten är inte större än att det skulle kunna vara en liten hund/räv.
Tippade på räv först då det gått en räv runt i området den senaste tiden.
Hursomhelst så har getterna troligtvis blivit skrämd/jagad/biten så de försökt fly och fastnat med benen i nånting (typ mellan stenar etc).
Tänkte först ifall de kunde ha fastnat i nätet i hagen men de fanns inte nå märken på benen eller övriga kroppen för det samt att nätet var helt.
Dom är nu installade, killingarna följer med mig ut och gör av med energi (finns ju så mycket energi i dom;))
Oj vilken bibel det blev haha!:)
(Vallört ska mor min fixa till vår ena häst som varit oförklarligt halt i ~2,5 månad)
Tack återigen för positiva kommentarer!

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #15 skrivet: 01 jul-14 kl 09:21 »
Blev rådd av distriktarna att höra av mig till en veterinär som har koll på getter, denne hade telefontid endast idag(tisdag) o imorn mellan 8-9, under hela den timmen var det upptaget. Har nån tips på getkunning veterinär i Gävle-området?
Jag blir galen på dehär!

Skogsola

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #16 skrivet: 01 jul-14 kl 11:08 »
 Men går inte djurhysterin långt nu? ??? Gipsa och spjäla benet på en stackars get som rimligtvis borde få gå till den eviga beteshagen? Du kan säkert få en ny get för en femtiolapp.

ingridddm

  • Inlägg: 13
    • -
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #17 skrivet: 01 jul-14 kl 11:24 »
Mina 4 getter är de enda jag har, så jag gör som vilken hund/kattägare som helst skulle gjort. Tyck vad du vill, så tycker jag vad jag vill:))

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #18 skrivet: 01 jul-14 kl 12:25 »
Håller med dig!det är upp till var o en hur man vill göra med sina djur(inom rimliga gränser förstårs)men ett ben går det att få ordning på.klart man vill hjälpa sitt djur om det går!dom är en så kära.lycka till....

annajohannas

  • Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #19 skrivet: 01 jul-14 kl 14:39 »
Skogsola, varför inte ge geten en chans? Allt tyder ju på att geten mår bra. Var hittar du en get för 50 kr?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser