Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brutet ben!!! hjälp!  (läst 8425 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: brutet ben!!! hjälp!
« Svar #20 skrivet: 01 jul-14 kl 15:01 »
Finns några häromkring. Kan inte garantera priset iofs men garanterat billigare än ett veterinärbesök.

LimJans

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 01 jul-14 kl 16:16 »
Lycka till med din krassliga get och hoppas att det läker fint!

(Vi la 4000 spänn på att gipsa benet på vår kanin som vi hade köpt för typ en femtiolapp. Man gör allt för sina "bebisar"! :) )

SussiloII

• Småland
« Svar #22 skrivet: 01 jul-14 kl 16:28 »
Även om det finns gott om billiga getter behöver inte avlivning vara första åtgärd vid ett enkelt benbrott på ett djur som man fäst sig vid. 

Ingridddm, du har PM.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 02 jul-14 kl 08:27 »
Finns några häromkring. Kan inte garantera priset iofs men garanterat billigare än ett veterinärbesök.
Nä nä nä, gubbe lille, du hittar ingen vettig get för en 50-lapp. Möjligen någon stackars vandringspokal-dvärgget som varit 40-årspresent och haft ett eländigt liv. En lantras- eller allmogeget kan en få om en börjar vifta med tusenlappar.
Fixa ett okomplicerat benbrott på en get är en bra sak att göra! En måste inte vara så snabb med bultpistolen alltid...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 jul-14 kl 08:48 »
Lycka till med din krassliga get och hoppas att det läker fint!

(Vi la 4000 spänn på att gipsa benet på vår kanin som vi hade köpt för typ en femtiolapp. Man gör allt för sina "bebisar"! :) )

Man kan ju ha djur som surrogat för barn och bränna pengar på dem om man är välbeställd. Men att lägga 4000:- på en kanin känns  som ett hån mot de som strävar efter ett mindre materialistiskt liv och har djuren som en del av sin självförsörjning.

SussiloII

• Småland
« Svar #25 skrivet: 02 jul-14 kl 09:31 »
Tycker att uppfattningen att djur inte skulle vara värda vård är mycket materialistisk. Det är upp till djurägaren att avgöra hur mycket den vården rent ekonomiskt får kosta.

annajohannas

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 jul-14 kl 13:09 »
Sedan när man har dur, så får man en nära relation till dem. Att bara bulta dem, för att de är skadade är , enligt mitt tycke, att inte ha någon relation till djuren. Jag beundrar dem som är beredda att försöka hjälpa sina djur, innan de måste avlivas.

LimJans

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 02 jul-14 kl 15:07 »
Man kan ju ha djur som surrogat för barn och bränna pengar på dem om man är välbeställd. Men att lägga 4000:- på en kanin känns  som ett hån mot de som strävar efter ett mindre materialistiskt liv och har djuren som en del av sin självförsörjning.

Jag var barn då. Kände inte att mina föräldrar hade kaninen som ett surrogat för mig (som tur var!)  ;)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #28 skrivet: 05 jul-14 kl 15:17 »
Och jag är av den uppfattningen att man inte skaffar djur om man inte har råd att hjälpa dem om de blir sjuka. Det spelar väl ingen roll vad de kostar i inköp???

Tycker att trådskaparen gör helt rätt som försöker hjälpa sin get. Har själv lagt ner massor av pengar för att hjälpa mina getter när de varit sjuka och det ångrar jag inte en sekund, skulle inte kunna leva med mig själv om jag avlivade dem direkt de börjar kosta pengar.

Det finns flera i min omgivning med djur som struntar i att ringa till veterinär när djuren blir sjuka för att det är dyrt, men lyxkonsumtion har de råd med och jag kan inte förstå det. Men vi är alla olika och har djur av olika anledning. Men att djuren är surrogat för barn är bara löjligt, inte sjutton ville jag ha barn redan som 7-åring.

Syrran betalade en operation för sin katt på 20 000:- Den överlevde tack vare det. Om hon köpt en ny bil hade ingen ifrågasatt kostnaden, men om man vill rädda sitt djur blir man ifrågasatt. Vilken konstig värld vi lever i.

LimJans

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 05 jul-14 kl 15:22 »
Och jag är av den uppfattningen att man inte skaffar djur om man inte har råd att hjälpa dem om de blir sjuka. Det spelar väl ingen roll vad de kostar i inköp???

Tycker att trådskaparen gör helt rätt som försöker hjälpa sin get. Har själv lagt ner massor av pengar för att hjälpa mina getter när de varit sjuka och det ångrar jag inte en sekund, skulle inte kunna leva med mig själv om jag avlivade dem direkt de börjar kosta pengar.

Det finns flera i min omgivning med djur som struntar i att ringa till veterinär när djuren blir sjuka för att det är dyrt, men lyxkonsumtion har de råd med och jag kan inte förstå det. Men vi är alla olika och har djur av olika anledning. Men att djuren är surrogat för barn är bara löjligt, inte sjutton ville jag ha barn redan som 7-åring.

Syrran betalade en operation för sin katt på 20 000:- Den överlevde tack vare det. Om hon köpt en ny bil hade ingen ifrågasatt kostnaden, men om man vill rädda sitt djur blir man ifrågasatt. Vilken konstig värld vi lever i.

*gilla*

ingridddm

• -
« Svar #30 skrivet: 03 jan-15 kl 17:58 »
Uppdatering om nån va nyfiken;)
Den med mest vitt är hon som bröt bakbenet, kan då inte se nåt som helst tecken på hälta, å hon mår kanon!
Fick dock inte med när alla gjorde sina gymnastiska bocksprång :(
men allt gick kanon!:)
http://youtu.be/wDnMe4ErZvA

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #31 skrivet: 05 jan-15 kl 17:57 »
Underbart att det gick bra!  :) ;D
Kan dock inte se videon, då det står att den är privat.

ingridddm

• -
« Svar #32 skrivet: 05 jan-15 kl 21:56 »
Jaaa!:D hm, ska försöka fixa de!

ingridddm

• -
« Svar #33 skrivet: 05 jan-15 kl 21:59 »
Fixat nu så klippet är offentligt! :D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #34 skrivet: 06 jan-15 kl 01:12 »
Fixat nu så klippet är offentligt! :D
Nu kan jag se videon!  :) Vilka gulliga busgetter! Syns ju ingenting på henne nu!  ;D

SussiloII

• Småland
« Svar #35 skrivet: 06 jan-15 kl 11:51 »
 ;D Jösses, vilken fart! Inga brutna ben där inte :D!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #36 skrivet: 06 mar-15 kl 20:41 »
Nu har jag också sett filmen!  :D  Påsprungen av din egen get, eh?  Hur många av oss känner igen det?   ;D 8) :-*

Men jag kan då inte avgöra vilken av dem som varit drabbad.  Alla skuttar lika glatt!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1204 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser