Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det vara dumt att skaffa bin? (Dundernybörjarfråga)  (läst 1219 gånger)

Anja P

• -
Jag är inte alls, än, insatt i biodling. Tror knappt jag har sett någon kupa ens, men inga frågor är för dumma eller hur?  ;)

Jag och min sambo har köpt oss ett litet lantställe med mycket potential (eller saker att göra om man hellre uttrycker sig så....) En av alla fantastiska upplevelser jag haft här är när jag stod under fruktträden en vindstilla varm vårdag och hela luften dånade och vibrerade av alla pollinerinerare (humlor och större och mindre varianter av andra surrande mörka och randiga varelser).

Jag har en liten dröm om att kunna göra sin egen honung nån gång i framtiden, men eftersom vi redan har turen att ha så mycket surrande och brummande djur redan så kanske det är dumt? Det jag nog egentligen undrar är om tam-bin kan störa det naturliga mångfalden?

mars146

SV: Kan det vara dumt att skaffa bin? (Dundernybörjarfråga)
« Svar #1 skrivet: 26 jun-14 kl 09:01 »
Har aldrig hört talas om att tam bin skulle störa andra polinatörer. Bin behövs de håller på att dö runt om i värden. Så skaffa dig en kupa, fler biodlare behövs

asmir

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jun-14 kl 18:04 »
Var bor du? Kanske någon behöver uppställningsplats....

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 jun-14 kl 20:45 »
Har aldrig hört talas om att tam bin skulle störa andra polinatörer. Bin behövs de håller på att dö runt om i värden. Så skaffa dig en kupa, fler biodlare behövs

En tanke bara, men tänk om tambin konkurrerar ut dom vilda bina som också håller på att dö ut ??? Det finns ju bara en begränsad mängd mat inom ett visst område.. :-\
Jag har själv bin så jag vill inte påstå att fler inte ska skaffa bin.
Men jag har själv undrat om det är möjligt.
Sugen på te? www.tealovers.se

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-14 kl 08:42 »
Honungs biet flyger oftast på ett nektar källa åt gången tills den tar slut.

Humlor , steklar och solitär bin flyger på allt så det finns mat åt alla.

Klart att du ska göra egen honung och skaffa egna bin har kan du få hjälp att anmäla dig inför nästa års kurs http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

en bra bok att läsa, kan finnas på bibblan http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/60

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser