Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man behandla djur hur som helst  (läst 2117 gånger)

Bondmoran

Får man behandla djur hur som helst
« skrivet: 19 mar-07 kl 09:30 »
Ja det kan man ju undra över  >:( :'( :-X efter att jag läst förljande artikel på ATL´s hemsida

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=39641&a=Upprop%20mot%20skinnimport%20-%20lammen%20plågas

Söndag 18 mars 2007

Upprop mot skinnimport - lammen plågas
Fårägare Katarina Lingehag-Ekholm har startat ett upprop för att stoppa import av australiensiska fårskinn.

Lammen utsätts för plågsam och oacceptabel behandling, menar hon.
I Australien tillämpas en metod som kallas mulesing, berättar hon för Skånskan. Det innebär att lammen läggs på rygg i en stålställning, medan ett stycke ull, skinn och kött skärs bort från bakdelen.
Ingreppet är mycket smärtsamt eftersom lammen inte får någon bedövning. Syftet med behandlingen är att minska risken för flugangrepp och metoden har visat sig billigare än andra. Forskare, djurvårdare, ryttare och småskaliga fårägare har skrivit under på uppropet. Uppmaningen har gått ut till grossister och importörer av fårskinn.
Brevet ska också skickas till politiker, skriver Skånskan.
ATL

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lena A

Re:Får man behandla djur hur som helst
« Svar #1 skrivet: 19 mar-07 kl 10:08 »
 >:( :( :'(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 16:50 »
Ja visst får man det.  :-X Ända tills en kritisk massa människor säger ifrån.  :-X :-X :-X Så låt oss försöka göra något åt saken.  Hur får vi fart på namninsamlingen?  Vilka produkter ska bojkottas, och vilka kan vi efterfråga desto mera för att ge tydliga signaler till dem som bestämmer?  Hur får vi Medelsvensson att bojkotta respektive efterfråga "rätt" produkter? >:(

Tillsammans kan vi! ;D

(PS Jag har länge undrat hur jag ska få tag på en bok som heter "Pull the Wool" eller "Pulling the Wool", som ska handla om liknande saker i just Australien.  Någon som vet hur man kommer över den?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 20:39 »
Vad ledsen man blir när man läser sådant.  :'( Hur stor bit rör det sig om? Tänker på griskultingar som vi här i Sverige kasterar utan bedövning, det borde också göra ont.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 20:39 »
Kan det vara sant? Skär man bort skinn och kött borde det väl locka till sig flugor.  ???
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-07 kl 13:46 »
Enligt wikipedia (eng) är det tänkt att mulesing skall förbjudas 2010. I artikeln finns även en rätt bra beskrivning av proceduren. Det verkar vara merinofår som främst utsätts för detta, men de har ju så att säga lite skinn att ta av, kan för övrigt förstå att man får problem med merinofårets alla veck i skinnet. Därmed inte sagt att det är OK.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mulesing

edit: det finns rätt mycket slaskiga bilder på mulesing på nätet så googla inte på det ordet om ni är känsliga.
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 13:47 av leifhh »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 06:48 »
OK, jag är känslig, men inte på det sättet, så jag googlade, och fick fram att

Det rör sig om skinn och svans som skärs bort.

Orsaken är att man vill undvika flugangrepp som innebär att djuret äts upp levande av larver.  (Detta har jag sett en gång hos en granne, och det var INTE roligt.)

Orsaken till att man "behöver" göra det är att man har merinofår, som är avlade för många skinnveck (för att öka ullproduktionen kantänka) och som inte passar i Australien.  De fårägare som använder insidan skaffar andra raser.

- Så nu gäller det hur arga vi är och hur många vi är.  Att ansluta oss till uppropet borde väl vara en vettig början?

Jag ska googla lite till, och se om det går att få veta lite mera.  När jag klarat av lite privata akuta grejor!

Kram till alla Er som bryr Er, även om kreatur Ni aldrig träffat, långt bort på andra sidan jorden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jeanette

• Skåne
    • Ordsmedjan
« Svar #7 skrivet: 16 maj-07 kl 17:38 »
Hej,

Katarina Lingehag Ekholm har nu tillsammans med mig och ytterligare en kvinna arrangerat ett seminarium i Malmö på temat: Hårda fakta om mjuka produkter - ett seminarium om de australiensiska ull- och skinnprodukternas baksida.

Tanken är dels att informera folk om de faktiska förhållandena och dels att ge säljargument till folk som håller får på ett etiskt sätt.

Seminariet är helt gratis och äger rum 23 maj i Teknik- och sjöfartssalen på Malmö museer, 13-16. Programmet följer nedan. Mejla till ja-2007-05-23@hotmail.com om du har frågor eller vill anmäla dig till seminariet. Du får givetvis komma även om du inte anmäler dig på förhand, men gör du det så underlättar det vår planering  :)

Hårda fakta om mjuka produkter
– ett seminarium om de australiensiska ull- och skinnprodukternas baksida

När? Onsdag 23 maj, 13-16.
Var? Malmö museer, Teknik- och sjöfartssalen.

Program

13.00   Välkommen, Göran Larsson, museichef
13.10   Introduktion, Katarina Lingehag Ekholm, intendent
13.20   Film, Save the Sheep, People for ethical treatment of animals
13.30   Slakt utan bedövning, Åke Rutegård, veterinär och vd för KCF
14.00   Mobil slakt, Helena Ullmark, agronom
14.15   Paus
14.30   Film, Australisk fåruppfödning, Wool is best
14.40   Fakta om mulesing etc., Jeanette Thelander, journalist
14.55   Mjuka alternativ, företaget Ullrike berättar om sina inköpsrutiner
15.30   Frågor och diskussion
16.00   Tack för i dag!
Hellre brödlös än rådlös.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 16 maj-07 kl 19:43 »
OBS!   Jag länkade fel datum i kalendern först, Seminariet är INTE idag den 16 maj utan den 23.  OBS!
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser