Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring/ar för biodlingsföretagare?  (läst 953 gånger)

Malin på torpet

• Bohuslän
Försäkring/ar för biodlingsföretagare?
« skrivet: 16 jun-14 kl 08:44 »
Hej!

Ni som har biodlingsföretag, vad har ni för försäkringar?
När jag kontaktade försäkringsbolaget Dina Försäkringar så fick jag en massa bilagor till svar med så mycket text att jag blir snurrig i huvudet.  ::)
Tar gärna emot lite tips från andra som har företag, vad har ni för försäkringar? Vilka bör man ha? ???

Mvh Malin
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Försäkring/ar för biodlingsföretagare?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-14 kl 12:17 »
Vad jag vet finns det bara ett bolag som har en specifik biodlingsförsäkring och det är LF. Försäkringen heter specifikt Biodlingsförsäkring eller något sådant. När jag tecknade den en gång i tiden hittade de först inte den i sina register, men så småningom blev det rätt. Man betalar premie efter hur många samhällen man har. Den täcker förlust av bin och material till olycka och stöld, hur det är med bisjukdomsersättning har jag inte satt mig in i. Och hur ansvarsdelen ser ut vet jag inte heller. Innan vi slog ihop försäkringen med resten av gårdens tror jag att jag betalade ca 700 kr/år.

Vidare kan man försäkra sina bin specifikt mot amerikansk yngelröta genom Biodlarna (och Agria) tror jag.  Det kommer alltid information om den försäkringen i något av vinternumren av Bitidningen. Mer vet jag inte, har inte tecknat den.

Det är möjligt att Biodlingsföretagarna har några försäkringar också, det är jag inte insatt i.

Om man utöver detta behöver någon sorts generell företagsförsäkring vet jag inte, det har vi ändå i resten av företaget.

Malin på torpet

• Bohuslän
SV: Försäkring/ar för biodlingsföretagare?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-14 kl 16:01 »
Jag har bara biodlingen i mitt företag, jag kommer också kunna erbjuda tid som konsult och då jobba med lite odling/undervisning/smådjur.
Men framförallt är det biodlingen jag kommer hålla på med.
Då ska jag ta och kolla med länsförsäkringar och höra med Biodlingsföretagarna om de har några tips.
Tack Olof!
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
Gnu, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser