Hej Blå Bergen! Grattis till din upplevelse, att se en vild varg hör inte vardagen till så att säga.
Jag bor i ett revir med 10 vargar (senaste räkningen)
I reviret är vargarna bekväma på vissa grusvägar medans man sällan ser dom på andra. Vargarna har gått på traktorvägen mellan mina hagar men inte varit inne i dom, har både 5-trådigt rovdjursavvisande staket och fårnät + 2 trådar, sistnämnda känns mest säkert.
En ensam varg "rekar" inte...den är alltid på jakt. Kommer den in i hagen är jaktinstinkten "på" så länge bytet springer, det är en av orsakerna till varför dom dödar så många får.
Bra att du har 2 eltrådar över fårnätet, du skulle haft en tråd, helst innanför (så kan ej fåren klia sig på nätet) eller utanför, ca 25 cm över marken på distansisolatorer, då klarar du dig fr varg. Fast du har väl redan det?
Fårnät är det säkraste alternativet om inte vargen inte kan lyfta nätet - varg är el-känslig. Nyligen gick en varg in i en hage med 5 trådar i Kristinehamns trakten tror jag, om vargen är mkt hungrig eller sjuk av skabb så reagerar den inte likadant som när den är frisk - den vågar mer då.
Mitt råd; Ta in dom på nätterna tills du ordnat med el-tråd uppe & nertill längs ditt fårnät...bara för att du ska kunna sova. Vargen jagar även dagtid men du är tvungen att släppa ut dom trots oro. Men med fårnät och 2 trådar känner jag mig trygg.

Försök att inte bli hysterisk som en jägare eller fårägare

över situationen och börja tänka på att sluta med får ..osv...osv.
Jag förstår att du är orolig men ta det lugnt så att du kan fatta vettiga beslut.
Ring viltskadecenter eller Maria Falkevik på Länsstyrelsen Värmland, eller deras vargspårare som har stor erfarenhet och ställ frågor, dom VET vad dom pratar om. Det hjälper inte att ringa till personer med föga kunskaper om varg...
Mina tackor fick byta hage igår, de går nu på 3-trådar och har ett vindskydd de kan gå in i....de har just varit i välkomsthagen i 3 veckor som har likadant staket. Förts om ytterligare 3 veckor går de in i en hage med fårnät + eltråd. Min bagge + en tacka går bakom 5-trådar hela sommaren. Om jag ska lyssna på "ortsborna" (är inflyttad göteborgska sen -05) så kommer mina får blir uppätna av varg...oavsett vilket staket de har, jag sover gott om nätterna men visst går min blick till fåren direkt jag vaknar på morgonen.
Ett staket på 180 cm passar till hundar - inte får, tänk på att rådjuren vill skutta igenom dina hagar