Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EN hönas ägg smakar/luktar fisk  (läst 8622 gånger)

serasera

• Uppland
EN hönas ägg smakar/luktar fisk
« skrivet: 07 jun-14 kl 17:44 »
Jag har 7 hönor som värper varje dag, blandraser och jag har lokaliserat ett speciellt ägg från en höna som smakar/luktar fisk och som jag kasserar. De får samma mat, men bara hennes ägg är äckliga?! Vad kan det bero på?

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: EN hönas ägg smakar/luktar fisk
« Svar #1 skrivet: 07 jun-14 kl 18:10 »
Vad är det för raser på hönsen ? Vilken färg har de på äggskalen ?
Höns som lägger bruna ägg är känsligare för fiskmjölet i värpfodret än de som lägger vita ägg .
Köp det ekologiska fodret och prova om inte smaken och lukten försvinner .

Kan även vara en reaktion på annat men lite ovanligare

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-14 kl 20:51 »
Det är inte bara fisk som kan ge 'fisksmak'  hos brunvärpare utan också växter som hör till kålfamiljen,  även raps.

serasera

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 20:02 »
Hon som lägger dessa ägg är blandning med silkeshöns och säkert massa andra också ;) men hon lägger de vitaste äggen vi får och de äter redan ekologiskt värpfoder och äter eg inget grönt förutom gräs och klöver som finns i gräsmattan. Det är det som är så konstigt, inte mkt matrester heller förutom spannmålsprodukter jag slänger ut åt dom ibland.

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 20:09 »
Det är nog så att hon kapar åt sig mer av värpfodret än dom andra.  Köp vanligt konventionellt foder istället, så slipper du fisksmaken.
Man har ofta fisk i eko-foder, istället för soja.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser