Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EN hönas ägg smakar/luktar fisk  (läst 8621 gånger)

serasera

• Uppland
EN hönas ägg smakar/luktar fisk
« skrivet: 07 jun-14 kl 17:44 »
Jag har 7 hönor som värper varje dag, blandraser och jag har lokaliserat ett speciellt ägg från en höna som smakar/luktar fisk och som jag kasserar. De får samma mat, men bara hennes ägg är äckliga?! Vad kan det bero på?

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: EN hönas ägg smakar/luktar fisk
« Svar #1 skrivet: 07 jun-14 kl 18:10 »
Vad är det för raser på hönsen ? Vilken färg har de på äggskalen ?
Höns som lägger bruna ägg är känsligare för fiskmjölet i värpfodret än de som lägger vita ägg .
Köp det ekologiska fodret och prova om inte smaken och lukten försvinner .

Kan även vara en reaktion på annat men lite ovanligare

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-14 kl 20:51 »
Det är inte bara fisk som kan ge 'fisksmak'  hos brunvärpare utan också växter som hör till kålfamiljen,  även raps.

serasera

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 20:02 »
Hon som lägger dessa ägg är blandning med silkeshöns och säkert massa andra också ;) men hon lägger de vitaste äggen vi får och de äter redan ekologiskt värpfoder och äter eg inget grönt förutom gräs och klöver som finns i gräsmattan. Det är det som är så konstigt, inte mkt matrester heller förutom spannmålsprodukter jag slänger ut åt dom ibland.

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 20:09 »
Det är nog så att hon kapar åt sig mer av värpfodret än dom andra.  Köp vanligt konventionellt foder istället, så slipper du fisksmaken.
Man har ofta fisk i eko-foder, istället för soja.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser