Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märgull på gotland?  (läst 1899 gånger)

rimfrost

• Småland
märgull på gotland?
« skrivet: 04 jun-14 kl 08:24 »
Hej! Min första säsong med får och lamm. Köpte en bagge till min besättning som var klippt. Hen som sålde hade en del djur med märg i ullen och jag undrar nu om det e vanligt/ godkänt på gotlandsfår? Upptäckte även märg på baggen senare när det var dags att klippa. Hen som sålde hade även finull o leicester och det hände ibland att baggarna rymde så frågan är om baggen inte är ren. Måste jag då slakta alla lammen plus baggen? Hade iofs ändå tänkt skicka lammen till slakt...
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: märgull på gotland?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-14 kl 08:31 »
Märgull förekommer på gotlandsfår men, räknas som ett fel. Det är dock vanligare på ett vuxet djur än lamm. Det är viktigast att det inte finns på lammen eftersom det är de som blir skinn.

Om baggen är renrasig eller inte ser du på härstamningsbeviset men, det förutsätter att eventuella tjuvbetäckningar setts. Finull har inte märgull på det viset och inte Leicesterfåren heller om jag har rätt för mig.

Var baggen mönstrad? I så fall borde eventuell märgullsfötekomst stå med på mönstringen. Gårdsmönstring och riksbedömning är bra sätt att veta vad det är för bagge man köper. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rimfrost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-14 kl 11:22 »
Ok. Nä säljaren hade inte mönstrat just det året. Då borde jag söka mig efter en annan bagge då helt enkelt till nästa säsong och hoppas att lammen inte nedärvt egenskapen till skinnen.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 23 jun-14 kl 12:21 »
Ok. Nä säljaren hade inte mönstrat just det året. Då borde jag söka mig efter en annan bagge då helt enkelt till nästa säsong och hoppas att lammen inte nedärvt egenskapen till skinnen.

Ja, det hade jag gjort.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1774 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser